• amia01

    Manliga och kvinnliga yrken

    En fundering - vilka yrken finns det som fortfarande är 99% manliga/kvinnliga?
    Kom att tänka på det under veckan, när jag varit på en massa möten - med bara män... Har jobbat i 20 år på en handfull arbetsplatser och aldrig haft en kvinnlig kollega, och de kvinnor som jag träffat på möten, i projektgrupper, utbildningar eller liknande har varit max 1 på 100.
    Jag jobbar med maskin/processutveckling i stora industriprojekt, och undrar om det finns liknande dominans av kvinnor eller män inom andra yrken? I så fall vilka? Och varför?

  • Svar på tråden Manliga och kvinnliga yrken
  • asdqwe
    amia01 skrev 2014-11-21 23:13:58 följande:
    Kan bara hålla med. Precis den här paradoxen jag var ute efter i min trådstart. Följdfrågan blir: Vad är det som får män och kvinnor att väja olika yrken?
    Jag tror det beror på förväntningar, normer och självkänsla.
    Tror inte på att "anpassa" arbetsplatser för att passa alla. Alla är olika, och då behövs arbetsplatser med olika kultur/miljö. Det som behövs är bättre självkänsla och medvetenhet om att man kan och bör välja yrke utifrån sina egna förutsättningar istället för från andras förväntningar.

    Själv har jag alltid valt traditionellt "manliga" arbetsplatser, eftersom jag helt enkelt trivs bättre i sådan miljöer. Arbetsuppgifterna har varit underordnade. Tror motsvarande gäller många som väljer "kvinnliga" arbetsplatser också. Men också att det finns många som väljer yrke mer utifrån norm och förväntningar än sina egna behov.
    Se dokumentären jag länkade till
  • Digestive
    MEE83 skrev 2014-11-21 22:58:29 följande:

    Kvinnor i IDF som har stridande befattning är vad jag vet uteslutande med i Caracal, det är en till mesta dels kvinnlig bataljon, innan Caracal skapades fick inga kvinnor tjänstgöra i fältförbanden. Nu har dom Caracal, som är till 70-80% kvinnor.

    Så löser dom den sociala problematiken...

    De hygieniska och fysiska problemen är relaterade till menstruationen till exempel, något som män inte har problem med... men även det uppenbara faktum att kvinnor inte är byggda som män. Dom flesta kvinnor klarar inte av att hänga på minst lika vältränade män när dom måste släpa runt på en full bergen ryggsäck, plus skyddsväst, vapen osv. Det är för tungt, dom klarar inte att brandmannabära en sårad manlig kamrat som kanske väger 30-40 kg mer än dom(plus egen utrustning).

    Det är ju inte ett outforskat område direkt, flera länder har försökt integrera kvinnor i stridande befattning men det funkar generellt sett inte så bra. Att en specifik kvinnlig individ kan vara i bättre fysisk form och då även bättre lämpad än en manlig individ är det inget snack om, men en manlig individ i samma fysiak form som den kvinnan kommer fortfarande vara bättre lämpad för jobbet då han har större fysisk kapacitet. Kvinnliga idrottare tävlar inte mot män, dom tävlar mot andra kvinnor. Finns inget som säger att en kraftigt byggd person inte kan ha bra kondition, så det är ju ganska så irrelevant.


    Vilka kvinnor, lämpliga nog för militärt arbete i övrigt, har problem med menstruation? "- Nej, får hoppa över det här bunkerförsvaret. Kan riskera att fienden tar över bunkern och att få en kula i pannan men ack å ve utifall mensblod hamnar på kläderna och krampen kan faktiskt liknas med håll. Tänk er själva, kriga på full mage!? Ligger kvar här och håller tummarna."

    Vilka sociala problem? "- Har skjutit ner 13 kombatanter, sytt 2 skottsår, sett kroppar sprängas sönder av granater och står beredd med att möta tortyr för det här landet. Kåta män? Som gör närmanden? Ne, fy, en helt otänkbar arbetsmiljö."

    Bättre lämpad betyder inte det samma som att övriga ej klarar av uppgiften överhuvudtaget. Armén jobbar inte uteslutande med elitförband.

    Bad för övrigt om belägg, inte fler utsagor utan stöd.
  • Michael 310
    Lovis111 skrev 2014-11-21 21:06:49 följande:

    Du menar alltså att de kvinnliga brandmän som idag är verksamma inom yrket inte är kapabla till detta? Är det den kvalitetsförsämring du skrev om tidigare?


    Jag har inte skrivit något om någon kvalitetsförsämring. Har faktiskt ingen aning om de klarar det eller inte, utan det var snarare en förhoppning om att alla som är aktiva rökdykare i sverige borde klara det, män som kvinnor. Ska faktiskt kolla upp kraven som finns idag.
  • Svt

    Buhu, jag har tuttar och klarar inte av kraven. Så jag måste bli inkvoterad.

  • Snö79
    MEE83 skrev 2014-11-21 22:58:29 följande:
     
    Snö79 skrev 2014-11-21 17:47:46 följande:
    Om din tjurnackekille inte lyckas med sitt avskräckande och det går till handgemäng så är det oftast bättre med en man eller kvinna med god konditon. En koloss har oftast god explosiv styrka men orkar inte särskilt länge och exempelvis en påtänd individ kan vara ganska så enträgen i sitt motstånd. När din koloss då börjar tappa orken så kanske han tappar "sin" arm alternativt tar till övervåld för att lösa situationen. Dessutom blir det lätt tunnelseende när någon börjar bli för trött och korkade beslut överlag fattas.
    Finns inget som säger att en kraftigt byggd person inte kan ha bra kondition, så det är ju ganska så irrelevant.
    Ungefär lika irrelevant som att en kvinna eller man utan tjurnacke inte kan ha pondus nog för att avskräcka. Sedan om du tittar på personerna som arbetar inom de mer fysiskt krävande områdena så är det ganska få som har din satta kropp med tjurnacke, just för att det är svårt att både ha en explosivt stark kropp ihop med en mer seg kropp som har bättre kondition. Men du kanske har en superformel på det? 
  • MEE83
    Snö79 skrev 2014-11-22 10:43:10 följande:
    Ungefär lika irrelevant som att en kvinna eller man utan tjurnacke inte kan ha pondus nog för att avskräcka. Sedan om du tittar på personerna som arbetar inom de mer fysiskt krävande områdena så är det ganska få som har din satta kropp med tjurnacke, just för att det är svårt att både ha en explosivt stark kropp ihop med en mer seg kropp som har bättre kondition. Men du kanske har en superformel på det? 
    Har inte skrivit att dom inte kan vara avskräckande, även om det ordet inte direkt var så pricksäkert, respektingivande är bättre i detta sammanhanget. Och en storväxt person, både på bredden och längden kan vara mer respektingivande i vissa sammanhang.

    Så det jag skrev är att en person som är har en "builtfat" eller "bearmode" kropp(kompakta manliga kroppstyper) kan ha vissa fördelar, personligen har jag ingen satt kropp för övrigt, mina kroppstyp är snarare "ottermode", och det är vad jag alltid varit, och även det jag personligen strävar efter att underhålla genom träning. 

    En satt kropp, dvs en kropp som är kompakt är kroppsbyggnaden, hur du lägger upp din träningsregim är en helt annan sak. En person med kompakt kropp kan ha fantastisk kondition. Det finns ingen kausalitet mellan satt kropp=dålig kondis.  


  • MEE83
    Digestive skrev 2014-11-22 01:39:30 följande:
    Vilka kvinnor, lämpliga nog för militärt arbete i övrigt, har problem med menstruation? "- Nej, får hoppa över det här bunkerförsvaret. Kan riskera att fienden tar över bunkern och att få en kula i pannan men ack å ve utifall mensblod hamnar på kläderna och krampen kan faktiskt liknas med håll. Tänk er själva, kriga på full mage!? Ligger kvar här och håller tummarna."

    Vilka sociala problem? "- Har skjutit ner 13 kombatanter, sytt 2 skottsår, sett kroppar sprängas sönder av granater och står beredd med att möta tortyr för det här landet. Kåta män? Som gör närmanden? Ne, fy, en helt otänkbar arbetsmiljö."

    Bättre lämpad betyder inte det samma som att övriga ej klarar av uppgiften överhuvudtaget. Armén jobbar inte uteslutande med elitförband.

    Bad för övrigt om belägg, inte fler utsagor utan stöd.
    Varför ger du dig in i diskussion när du är otroligt dåligt påläst?

    Ja menstruationen är ett problem, det har ju för sjutton till med kvinnliga veteraner uppgett.

    Sexuella relationer är ett ganska stort problem ja. Frivillga sådana liksom sexuella övergrep. Oplanerade graviditeter är ganska vanligt, och om en kvinna blir gravid så påverkar det möjligheten till att verka och även beredskapen, har du ett plötsligt bortfall av manskap så är du ju underbemannad och det påverkar hela enheten.

    I USA så är oplanerade graviditeter betydligt högre bland anställda i Försvarsmakten än de är i den civila sektorn. Det finns inget positivt med det.

    Dr. Daniel Grossman from the University of California, San Francisco, who worked on the study, called the rates of unintended pregnancy "really shocking."

    Sluta vara lat och läs på så har du inte en sådan verklighetsfrånvänd uppfattning om saker och ting. 
  • Snö79
    MEE83 skrev 2014-11-22 13:31:17 följande:

    Har inte skrivit att dom inte kan vara avskräckande, även om det ordet inte direkt var så pricksäkert, respektingivande är bättre i detta sammanhanget. Och en storväxt person, både på bredden och längden kan vara mer respektingivande i vissa sammanhang.

    Så det jag skrev är att en person som är har en "builtfat" eller "bearmode" kropp(kompakta manliga kroppstyper) kan ha vissa fördelar, personligen har jag ingen satt kropp för övrigt, mina kroppstyp är snarare "ottermode", och det är vad jag alltid varit, och även det jag personligen strävar efter att underhålla genom träning. 

    En satt kropp, dvs en kropp som är kompakt är kroppsbyggnaden, hur du lägger upp din träningsregim är en helt annan sak. En person med kompakt kropp kan ha fantastisk kondition. Det finns ingen kausalitet mellan satt kropp=dålig kondis.  


    Jo du skrev just att du inte ansåg att kvinnor på 60 kg är särskilt avskräckande och nu uppenbarligen inte heller respektingivande. Jag måste med min erfarenhet säga att detta inte stämmer, då en vek koloss är precis lika icke respektingivande som en vek tunnis. Det mesta sitter i huvudet faktiskt.

    Jag skrev inte att det inte går att ha båda men det skulle ta oerhört mkt tid att vara på topp på båda områdena. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig sett ngn som haft båda på hög nivå, men det gör ju ingen sanning. Kan du inte bara konstatera att den optimala polisen inte finns utan att poliskåren måste byggas upp av olika individer? Individer som måste hålla någon slags lägsta nivå både inom det psykiska och det fysiska. Sedan toppar de olika individerna på olika sätt och så hoppas man att rätt person är på rätt plats.
  • MEE83
    Snö79 skrev 2014-11-22 14:12:25 följande:
    Jo du skrev just att du inte ansåg att kvinnor på 60 kg är särskilt avskräckande och nu uppenbarligen inte heller respektingivande. Jag måste med min erfarenhet säga att detta inte stämmer, då en vek koloss är precis lika icke respektingivande som en vek tunnis. Det mesta sitter i huvudet faktiskt.

    Jag skrev inte att det inte går att ha båda men det skulle ta oerhört mkt tid att vara på topp på båda områdena. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig sett ngn som haft båda på hög nivå, men det gör ju ingen sanning. Kan du inte bara konstatera att den optimala polisen inte finns utan att poliskåren måste byggas upp av olika individer? Individer som måste hålla någon slags lägsta nivå både inom det psykiska och det fysiska. Sedan toppar de olika individerna på olika sätt och så hoppas man att rätt person är på rätt plats.
    Ja, jag tycker inte att en kvinna på 60kg är avskräckande, eftersom hon med stor sannolikhet inte har samma fysiska kapacitet som mig.

    Avskräckning handlar om perception, hur man uppfattar en person men även hur man handlar och uppträder, kontrollerad aggressivitet är till exempel ingen nackdel i vissa sammanhang, det kan vara en fördel i situationer när du måste dominera omgivningen och visa auktoritet. Piket, Nationella insatsstyrkan, militära special förband går inte in snällt och frågar om personen dom söker kan följa med, dom går in (väldigt)aggressivt, dom är högljudda och väldigt tydliga i sin kommunikation och det gör dom för att få ett psykologiskt överläge mot den misstänkte/motståndaren. En form av Shock and awe.

    Fysisk storlek kan vara ett hjälpmedel då en person som är större kan uppfattas som mer respektingivande/hotfull/avskräckande, speciellt i kombination med just aggressivitet. 

    Jag skrev inte att dom var oförmögna att vara poliser, jag skrev att män är bättre lämpade, och det står jag fast vid. Sedan är självklart social kompetens, psykologi etc en del av jobbet, att kunna lösa en uppgift utan fysisk konfrontation, att nå ut till medborgarna att vinna någons förtroende etc, men där kan män vara lika kompetenta som kvinnor, när det gäller den fysiska biten är män bättre lämpade dock, vilket gör att en man "all things being equal" är bättre lämpad än en kvinna för jobbet. 


  • guchi
    MEE83 skrev 2014-11-22 14:37:12 följande:
    Ja, jag tycker inte att en kvinna på 60kg är avskräckande, eftersom hon med stor sannolikhet inte har samma fysiska kapacitet som mig.

    Avskräckning handlar om perception, hur man uppfattar en person men även hur man handlar och uppträder, kontrollerad aggressivitet är till exempel ingen nackdel i vissa sammanhang, det kan vara en fördel i situationer när du måste dominera omgivningen och visa auktoritet. Piket, Nationella insatsstyrkan, militära special förband går inte in snällt och frågar om personen dom söker kan följa med, dom går in (väldigt)aggressivt, dom är högljudda och väldigt tydliga i sin kommunikation och det gör dom för att få ett psykologiskt överläge mot den misstänkte/motståndaren. En form av Shock and awe.

    Fysisk storlek kan vara ett hjälpmedel då en person som är större kan uppfattas som mer respektingivande/hotfull/avskräckande, speciellt i kombination med just aggressivitet. 

    Jag skrev inte att dom var oförmögna att vara poliser, jag skrev att män är bättre lämpade, och det står jag fast vid. Sedan är självklart social kompetens, psykologi etc en del av jobbet, att kunna lösa en uppgift utan fysisk konfrontation, att nå ut till medborgarna att vinna någons förtroende etc, men där kan män vara lika kompetenta som kvinnor, när det gäller den fysiska biten är män bättre lämpade dock, vilket gör att en man "all things being equal" är bättre lämpad än en kvinna för jobbet. 


    Du syftar till riktiga busar som behöver sättas på plats ?
Svar på tråden Manliga och kvinnliga yrken