• Progressiv

    Separata badtider för kvinnor och män

    Ja, är ni för eller emot? Det har ju varit en het potatis ett tag. Personligen är jag emot; motivering överflödig.

  • Svar på tråden Separata badtider för kvinnor och män
  • Progressiv
    EnAnonumius skrev 2016-03-23 11:07:59 följande:

    Jag UNDERSTRYKER jag skall fortsätta i denna tråden att diskutera ämnet TS aka Progressive, har valt; "Separata badtider för kvinnor och män".


    Haha, tack!
  • Progressiv
    sandkorn89 skrev 2016-03-23 14:51:18 följande:

    Men då jag inte vill att varken jag eller någon annan kvinna ska ens behöva fundera på att bli våldtagen eller antastad är jag för separata badtider en dag i veckan för båda kön.


    Tror du på allvar att det skulle göra någon skillnad?
  • K Kalle
    Moderno skrev 2016-03-23 15:29:21 följande:
    Din liknelse med krogtoaletten haltar (krogtoaletter är för det mesta reserverade för kvinnor respektive för män och det är sällsynt att män och kvinnor delar toalett). 

    Som någon skrev tidigare är väl det mest lämpliga åtgärden att ungdomar inte får besöka badhusen utan att ha en "ledsagare" med sig (t.ex. att en grupp om fler än tre-fyra ungdomar måste ha en vuxen ansvarig person med sig).

    Det var väl ett bra - och proportionerligt - första steg för att hitta en lösning?
    De fall jag tänker på där har våldtäktsmannen dragit in tjejerna på killarnas toa.
  • sandkorn89
    Progressiv skrev 2016-03-24 07:22:00 följande:
    Tror du på allvar att det skulle göra någon skillnad?
    Klart det hjälper kortsiktigt om man inte tillåter män att vara i badhuset den dag kvinnor är där och vice versa.
  • Progressiv
    sandkorn89 skrev 2016-03-26 21:14:19 följande:

    Klart det hjälper kortsiktigt om man inte tillåter män att vara i badhuset den dag kvinnor är där och vice versa.


    Men det är ju en dag - inte hela tiden, och överallt.
  • Intenuigen
    Progressiv skrev 2016-03-22 04:40:17 följande:

    Ja, är ni för eller emot? Det har ju varit en het potatis ett tag. Personligen är jag emot; motivering överflödig.


    Då många badhusanställda tydligen har svårt att sköta sitt jobb.
    och när man kommer på briljanta lösningar, som att det löser sig med skyltar. ( Iof intressant att se hur dessa kommer att se ut. skylt 1 runkning-förbjuden. skylt 2 tafsning-förbjuden.)

    sedan så vill jag att min dotter ska kunna gå och simma då hon tycker att det är roligt och det är ju ganska viktigt och nyttigt att simma.

    så jag är för delade bad-tider
  • Gung Ho
    nattuv skrev 2016-03-23 15:33:57 följande:

    Ett könssegregerat samhälle är lika illa som ett rassegregerat samhälle.

    Om vi skall ha ett könssegregerat samhälle så kan vi lika gärna ta steget fullt ut och rassegregera badtiderna.

    Eller så kan vi välja att stå för ett jämlikt samhälle där segregering skall motarbetas.


    Eller varför inte homo-fria badtider? ;)
    Judefria? Invandrarfria? Man hör ju hur befängt det blir!

    Sedan är det ju en annan fråga om ngn bygger ett badhus för egna pengar. Då står det en fritt att diktera villkor så länge de följer svensk lag.
  • AnonymInternetAnvandare

    Det roliga är att ni inte förstår att muslimerna kommer att fortsätta så här tills det fått det samhälle de vill ha. Precis som muslimerna tjatade sig till moskéer, halalmat, ledighet vid högtidsdagar så kommer de att tjata sig till sharialagstiftning. Det finns redan i svenska ghetton, det kommer att bli allmän lag i Sverige, när de är tillräckligt många.

    Jag hatar inte muslimer, inte "moderata" muslimer, som är som vi svenskar, men det är ju inte moderata muslimer som är problemet, utan de hundratusentals fundamentalister som lever i Sverige idag, som stödjer Sharia, som stödjer terror som tycker att vi svenskar ska anpassa oss till islam, istället för att muslimerna anpassar sig till Sverige.

    Det är så, varför förneka det? Ta en titt på internet, det finns massvis med avrättningsvideos från ISIS, man hugger huvudet av folk, korsfäster kristna, eldar upp fångar levande, kör över dem med stridsvagnar, man stenar kvinnor. Man filmar alltihopa och lägger upp det på internet. Sen finns det tusentals muslimer i Sverige som ser på de här videona och tänker "ah det är rätt åt dem, allahu akhbar".

    Varför fattar inte människor att anledningen till att de här muslimerna tafsar och våldtar tjejer är för att de vill att tjejerna ska anpassa sig till islam. Ni ska anpassa er, inte muslimerna. Det här med separata badtider, det har muslimerna alltid velat ha, man har bett om det i åratal i kommuner som Malmö och nu fått det. I andra kommuner där man inte fått det, där antastar man tjejer som badar, och på så vis kan man tvinga fram separata badtider.

    Alltså ni kan skrika rasist hur mycket ni vill. Problemet är inte moderata muslimer, det är de här muslimerna som anser att det är Sverige som ska anpassa sig till islam och inte tvärtom. Det finns hundratusentals av dem, ni tror att det är några få, det är inte några få det hundratusentals. Av de som kommer hit nu, tror ni att alla är vettiga moderata muslimer? Ni drömmer, många av dem stödde rebellerna i Syrien, som är islamister, som vill ha Sharialagar.

    Ni måste bestämma er, om ni vill ha ett islamskt samhälle, då är det bara att fortsätta på det här sättet, ta in hundratals män varje vecka, det blir tiotusentals per år och en miljon på 10 år. Är det sånt här ni vill ha så fortsätt som vanligt. Om ni inte vill ha det så här så är det inte hållbart att ta mot muslimer. Då måste Sverige sluta ta mot muslimer. Varför ska det vara rasistiskt att säga det för? Det är bara att se på hur Sverige har utvecklats de senaste åren.

    Det byggs moskéer, kvinnor går omkring i slöja, förekommer fall där man har kvinnor i burqa, du har muslimer som tittar på ISIS-videos på internet, tusentals, du har muslimer som vill ha Sharia och leva enligt de mest fundamentalistiska synen på islam. Ni vet att det är så här, men ni höjer inte rösten mot muslimerna, ni höjer rösten mot de som kritiserar utvecklingen.

    Det handlar inte om att ställa människor mot människor, utan det handlar om samhällssyn, vilket samhälle ska vi ha, då måste vi välja, det går inte att ha det som idag om vi vill att vårt samhälle ska fortsätta vara jämlikt.

  • Intenuigen
    AnonymInternetAnvandare skrev 2016-03-28 13:12:37 följande:

    Det roliga är att ni inte förstår att muslimerna kommer att fortsätta så här tills det fått det samhälle de vill ha. Precis som muslimerna tjatade sig till moskéer, halalmat, ledighet vid högtidsdagar så kommer de att tjata sig till sharialagstiftning. Det finns redan i svenska ghetton, det kommer att bli allmän lag i Sverige, när de är tillräckligt många.

    Jag hatar inte muslimer, inte "moderata" muslimer, som är som vi svenskar, men det är ju inte moderata muslimer som är problemet, utan de hundratusentals fundamentalister som lever i Sverige idag, som stödjer Sharia, som stödjer terror som tycker att vi svenskar ska anpassa oss till islam, istället för att muslimerna anpassar sig till Sverige.

    Det är så, varför förneka det? Ta en titt på internet, det finns massvis med avrättningsvideos från ISIS, man hugger huvudet av folk, korsfäster kristna, eldar upp fångar levande, kör över dem med stridsvagnar, man stenar kvinnor. Man filmar alltihopa och lägger upp det på internet. Sen finns det tusentals muslimer i Sverige som ser på de här videona och tänker "ah det är rätt åt dem, allahu akhbar".

    Varför fattar inte människor att anledningen till att de här muslimerna tafsar och våldtar tjejer är för att de vill att tjejerna ska anpassa sig till islam. Ni ska anpassa er, inte muslimerna. Det här med separata badtider, det har muslimerna alltid velat ha, man har bett om det i åratal i kommuner som Malmö och nu fått det. I andra kommuner där man inte fått det, där antastar man tjejer som badar, och på så vis kan man tvinga fram separata badtider.

    Alltså ni kan skrika rasist hur mycket ni vill. Problemet är inte moderata muslimer, det är de här muslimerna som anser att det är Sverige som ska anpassa sig till islam och inte tvärtom. Det finns hundratusentals av dem, ni tror att det är några få, det är inte några få det hundratusentals. Av de som kommer hit nu, tror ni att alla är vettiga moderata muslimer? Ni drömmer, många av dem stödde rebellerna i Syrien, som är islamister, som vill ha Sharialagar.

    Ni måste bestämma er, om ni vill ha ett islamskt samhälle, då är det bara att fortsätta på det här sättet, ta in hundratals män varje vecka, det blir tiotusentals per år och en miljon på 10 år. Är det sånt här ni vill ha så fortsätt som vanligt. Om ni inte vill ha det så här så är det inte hållbart att ta mot muslimer. Då måste Sverige sluta ta mot muslimer. Varför ska det vara rasistiskt att säga det för? Det är bara att se på hur Sverige har utvecklats de senaste åren.

    Det byggs moskéer, kvinnor går omkring i slöja, förekommer fall där man har kvinnor i burqa, du har muslimer som tittar på ISIS-videos på internet, tusentals, du har muslimer som vill ha Sharia och leva enligt de mest fundamentalistiska synen på islam. Ni vet att det är så här, men ni höjer inte rösten mot muslimerna, ni höjer rösten mot de som kritiserar utvecklingen.

    Det handlar inte om att ställa människor mot människor, utan det handlar om samhällssyn, vilket samhälle ska vi ha, då måste vi välja, det går inte att ha det som idag om vi vill att vårt samhälle ska fortsätta vara jämlikt.


    Hade du sagt några tiotusental så kunde jag köpt lite av ditt argument.

    Sedan, klart att en troende måste svara ja på en sådan fråga-

    Men är övertygad om att de flesta "troende" inser att blir det shaira-lagar, så flyttar de flesta svenskar och slutar att jobba. Dvs då slutar värmen och vattnet att rinna i förorterna, kan inte tänka mig att så många överhuvudtaget skulle stanna då.
  • Bibbidi
    AnnaZL skrev 2016-03-22 20:19:29 följande:
    Men det är ju det som görs nu! Det blir en ideell fråga där de icke utsatta pratar om hur viktigt det är att bete sig som om välden redan vore perfekt för att markera att vi minsann inte ska gå "tillbaka i tiden" Men människor är utsatta NU och hjälps inte av att låtsas att jämställdeheten kommit längre än den har.

    Problemet är att de andra lösningarna ger vaga hopp om lösning kanske någon gång långt fram i tiden. Separata badtider betyder övergreppsfri badning nu, utan att det kostar något extra. Så finns det ju ingenting som hindrar att arbete på mer långsiktiga lösningar kan pågå samtidigt, men det är naivt att tro att det ska gå att ändra på snabbt, utan resurser och utan politiska beslut om tex extra utbilding av män, poliser, badvakter och domstolar.

    Ingenting hindrar för övrigt att de kvinnor och barn som eventuellt vill att bada på allmänna tider gör det.
    Separata badtider är fortfarande ett steg bakåt i jämställdighetsarbetet. 
    Man ska arbeta för att det ska gå framåt, inte bakåt.

    Just nu har vi problem med att vissa inte har samma syn som vi har på jämställdighet, då ska vi arbeta för att de ska integreras in i vårat tankesätt/system, inte att vi ska anpassa oss för att det ska passa deras.

    Jag är förövrigt själv inte icke-utsatt utan blivit tafsad på av en gubbe men tycker ändå inte att man ska dela upp kvinnor/män. De som inte kan sköta sig ska kastas ut och polisanmälas! Mycket mer vakter till badhuset och att de får mer befogenheter - och för att det ska lyckas måste de få mer resurser. 

    Som sagt, innan det har prövats ska man inte ens diskutera på att dela upp kön på det viset. Med de argumenten skulle man kunna säga att man ska dela upp män och kvinnor på badstränder också - vilket i mina ögon är befängt men så ser det ju ut i vissa länder men vi här i Sverige ska inte ha det så! Och ja, dela upp i badhuset är ett steg mot att dela upp på andra ställen också - som på stranden.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
Svar på tråden Separata badtider för kvinnor och män