• HellviHumle

    Ingen livsglädje del xx

    I den här tråden kan man skriva av sig när livet känns tungt av olika anledningar. Vi kan utbyta tankar, ge varandra råd och stöttning, krama varann.

    Varmt välkomna, gamla som nya!

    Det här är en fortsättning på de andra trådarna med samma namn. Hoppas inte den trådskaparen (anonym (ledsen)) tar illa upp.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-14 21:31
    Hej allihop. Jag vill bara förklara en sak. De ev tips och råd jag kommer dragandes med bygger bara på min egen erfarenhet av att må dåligt/depressioner (mer än 40 år). Jag har läst en del böcker och gått nästan fyra år i terapi. Det finns alltså mycket som jag inte har en aning om och mina råd ska tas för vad de är dvs råd.

  • Svar på tråden Ingen livsglädje del xx
  • Anonym (isadora)

    Anonym (jag) skrev 2008-10-15 11:28:51 följande:


    Nä jag vet men egentligen så är allting bra. Jag har en underbar familj, en man jag älskar som älskar mig. Ett okej jobb, mkt fritid, flera nära vänner. Jätte bra relatuon med mina föräldrar. Vad mer kan man begära??? Jag känner mig så otacksam..
    En depression behöver inte alltid bero på att något är fel i ens liv. Det kan ju faktiskt vara pga undanträngda känslor och även sjukdomar. Man kan bli deprimerad av vitaminbrist tex, och jag har för mig att vissa har en ärftlig benägenhet att få serotinin-brist vilket orsakar depressioner. Så känn dig inte otacksam!

    Idag har jag faktiskt suttit och skrattat åt mig själv mitt i allt det deppiga. Känner mig så konstig! Jag har varit i en riktigt djup depression en gång för många år sedan, men då hade jag starka skäl att känna så. Nu idag insåg jag helt plötsligt att det är där jag är nu igen. Jag är inte bara smådeppig, jag är deprimerad på riktigt. Jag har inte ätit på flera dagar, är inte ens hungrig. Jag kan inte fokusera på något utom de dåliga tankarna, går helst och lägger mig så jag kan sova igenom det jobbiga. Jag sitter och läser i tidningen och börjar helt plötsligt gråta, trots att det inte var det minsta lilla sorgligt. Får såna små gråtattacker utan anledning, och varje gång skrattar jag bakom tårarna och tänker "vad är det för fel på mig"

    Tanken att man ska söka hjälp finns där, men jag orkar inte ens ta tag i det om jag ska vara ärlig.
  • Anonym (Lissie)

    Nu har jag inte hunnit med pga jobbet, men jag ska läsa ikapp. I alla fall har jag varit hos psykologen och vi har börjat kartlägga. Kan väl säga kort att det enda jag bryr mig om enligt ett test, det är familjen och vårt hem. Arbete, en del relationer och sånt omkring, det bleknar ganska snabbt enligt skalan... Visst är det normalt att ha bra och dåliga perioder, men det var inte uppmuntrande siffror. Nu ska hon samla ihop allt så träffas vi igen nästa vecka och sen efter tredje besöket, vet hon vad vi ska hitta på.
    Så skönt att vara igång. Jag rekommenderar det absolut för nu är jag inte ensam med kämpandet utan har en kontakt bredvid mig.

    Kram alla!

  • Anonym (isadora)

    Anonym (Lissie) skrev 2008-10-16 14:07:04 följande:


    Nu har jag inte hunnit med pga jobbet, men jag ska läsa ikapp. I alla fall har jag varit hos psykologen och vi har börjat kartlägga. Kan väl säga kort att det enda jag bryr mig om enligt ett test, det är familjen och vårt hem. Arbete, en del relationer och sånt omkring, det bleknar ganska snabbt enligt skalan... Visst är det normalt att ha bra och dåliga perioder, men det var inte uppmuntrande siffror. Nu ska hon samla ihop allt så träffas vi igen nästa vecka och sen efter tredje besöket, vet hon vad vi ska hitta på.Så skönt att vara igång. Jag rekommenderar det absolut för nu är jag inte ensam med kämpandet utan har en kontakt bredvid mig.Kram alla!
    Det lät intressant med kartläggningen. Mina kontakter med psykiatrin har aldrig hjälpt, har fått gå till kuratorer som bara sagt "motioner och gör roliga saker" typ

    Uppdatera gärna vad din psykolog kommer med för lösningar
  • Anonym (Lina)
    HellviHumle skrev 2008-10-13 23:46:53 följande:
    Anonym (Lina) skrev 2008-10-13 23:22:12 följande:
    Du är välkommen hit, du också.Verkar som du har rätt bra koll på läget. Låter bra att medicinen verkar fungera.Kram
    Nja koll på läget...i skrift kanske Men i huvudet så är det bara snurrigt...

    Min fd sambo o jag hade hoppats att vi skulle kunna ha ett distans förhållande men funkade inte..

    Så nu känns det som om jag gått tillbaka ett steg.. men men...
  • Anonym (Lina)

    Anonym (jag) skrev 2008-10-14 11:27:20 följande:


    Hej.Är ny i denna tråd.Jag tillhör en av de som alltid tyckte att depression är ett tecken på svaghet. Att människor med depressioner är konstigt osv..Men så är jag plötsligt där själv. Jag är inte glad längre. Jag har ett nästintill perfekt liv med barn och en man som älskar mig. Hus och bil, jobb och vänner. Ändå är jag lessen jätte mkt. Kanske 30 års kris, kanske något annat. jag vet inte. jag drömmer om ett annat liv fast ändå vill jag ju inte leva utan min familj. jag bara har ingen ork till något. Lessen utan anledning, 100 miljoner känslor i kroppen som jag inte kan placera eller sortera. Jag vet inte riktigt vad felet är? Jag vet bara att jag inte fixar att prata med någon och samtidigt vet jag att det blir värre hela tiden istället för bättre. jag kan inte riktigt hantera det längre...
    Detta låter som jag kände förr med...

    Men jag lovar det..det blir bara värre om du inte tar tag i det o får hjälp..
    Jag gjorde den misstaget o tyvärr förlorade min fd sambo som faktiskt var min själsfrände..
    Styrkekram // Lina
  • analklåda
    Anonym (isadora) skrev 2008-10-16 14:16:09 följande:
    Anonym (Lissie) skrev 2008-10-16 14:07:04 följande: Det lät intressant med kartläggningen. Mina kontakter med psykiatrin har aldrig hjälpt, har fått gå till kuratorer som bara sagt "motioner och gör roliga saker" typ Uppdatera gärna vad din psykolog kommer med för lösningar
    jag fick träffa en psykolog på vårdcentralen som tyckte att jag skulle "lära känna min fot".. det blev inte många besök hos honom, kan jag meddela.
    the artist formerly known as KatastrofKatt
  • Anonym (isadora)
    analklåda skrev 2008-10-17 12:53:26 följande:
    jag fick träffa en psykolog på vårdcentralen som tyckte att jag skulle "lära känna min fot".. det blev inte många besök hos honom, kan jag meddela.


    Det är synd att man inte får rätt hjälp. Jag känner inte att läkarna eller kuratorerna har tagit min depression på allvar. Det var mest jobbigt att gå till kuratorn för jag visste inte ens vad jag skulle göra där eller vad jag skulle säga. Det var samma sak varje gång "mår du bättre än? Nehä, då har du inte följt mina råd om att motionera. Vill du verkligen bli bättre??" Om det var så lätt
  • analklåda
    Anonym (isadora) skrev 2008-10-17 13:16:37 följande:
    Det är synd att man inte får rätt hjälp. Jag känner inte att läkarna eller kuratorerna har tagit min depression på allvar. Det var mest jobbigt att gå till kuratorn för jag visste inte ens vad jag skulle göra där eller vad jag skulle säga. Det var samma sak varje gång "mår du bättre än? Nehä, då har du inte följt mina råd om att motionera. Vill du verkligen bli bättre??" Om det var så lätt
    min husläkare tog mig på allvar den gången, eftersom jag ringde och bara snorgrät i hans öra. han hade inte så mycket annat att välja på, anar jag. jag fick träffa en kurator samma dag, men det var hennes sista dag, så hon var liksom inte riktigt närvarande. jag mådde mycket sämre efter mötet med henne, än innan.. och jag måsdde CRAP ASS innan. och sen fick jag träffa "lär-känna-din-fot"skrynklaren. då gav jag upp. men jag ska ta nya tag. snart. typ.
    the artist formerly known as KatastrofKatt
  • analklåda
    Anonym (Overload) skrev 2008-10-22 16:44:27 följande:
    oj va de e dött här...
    kan ju vara ett gott tecken..
    the artist formerly known as KatastrofKatt
Svar på tråden Ingen livsglädje del xx