• Anke

    2-3årstrotset Stödgrupp

    Välkommen till stödgruppen för föräldrar med barn som är inne i trotsåldern.

    Här kan vi skrika ut lite, och ventilera tankar. Man kan be om tips och råd om man vill, men främst är det till för att få ur sig sin frustration.

    Välkomna


    ♥Nora 060810♥Bf 090503♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 09:18
    Ett bra citat

    Barnet vill mycket, vill inget och vet inte vad det vill och handlar därefter.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-22 19:30
    Ny tråd; www.familjeliv.se/Forum-3-168/m40600467.html
  • Svar på tråden 2-3årstrotset Stödgrupp
  • stinamaria
    MuminMy skrev 2008-12-09 09:50:17 följande:
    Gör tvärtom, skicka inte iväg honom utan avlägsna dig själv, det är en bättre markering, det är inte han inte FÅR vara med er utan ni går ifrån honom om han slåss, det är en skillnad i att bli "bort-puttad" och att bli "ifrån-gången" rent känslomässigt.
    Så gör vi oxå och det fungerar de ggr han inte bara följer efter och fortsätter. Hur gör man då? Händer inte så ofta att han fortsätter då men de ggr han gör det? Ibland liksom flinar han och slåss för han vet mycket väl att man inte gör så.
  • MuminMy
    stinamaria skrev 2008-12-09 10:54:03 följande:
    Så gör vi oxå och det fungerar de ggr han inte bara följer efter och fortsätter. Hur gör man då? Händer inte så ofta att han fortsätter då men de ggr han gör det? Ibland liksom flinar han och slåss för han vet mycket väl att man inte gör så.
    Då tycker jag det är okej att bli arg. Hur skulle du vilja att han reagerade om någon gjorde så mot honom? Det är så vi ska reagera tycker jag.
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • E L I

    Vet inte om detta är en fråga ni tagit upp i tråden men det är så många sidor så jag har inte läst allt, frågar igen.
    Vår son är alltså lite drygt 2 år (2 år och 3 mån för att vara exakt). Han har börjat senaste veckorna och vara "trotsig" vid vissa tillfällen, t ex vid påklädning och mat.

    När han var 2 år så slutade vi med nappen när han var vaken. Han fick ha den och snuttefilten när han skulle sova. Var lite skrik första 3-4 dagarna, sedan gick det hur bra som helst. Men då var han inte "trotsig" med annat kanske jag ska förtydliga.

    Nu förra veckan var han sjuk och han fick ha nappen på dagis (i vanliga fall har han bara den när han sover där, har alltid bara haft den när han sover på dagis!). Sedan dess har det varit som att börja om från början igen med att "ta bort" nappen.

    Tycker ni att vi ska fortsätta "jobba" för att ta bort nappen eller bör man vänta tills denna ändå jobbiga ålder för honom är över??
    Anledningen till att vi tog bort nappen på dagen var att han hade den JÄMT så han pratade väldigt dåligt. Nu har talet kommit igång ordentligt senaste 1-2 månaderna!!
    RÅD snälla!!

  • Anouschka

    Jag skulle varit konsekvent och fortsätta att bara tillata nappen vid sovddags. Jag tror det är betydligt mycket bättre att ta striden och vara konsekvent än att "ge efter" för hans trots.

  • E L I
    Anouschka skrev 2008-12-09 20:00:41 följande:
    Jag skulle varit konsekvent och fortsätta att bara tillata nappen vid sovddags. Jag tror det är betydligt mycket bättre att ta striden och vara konsekvent än att "ge efter" för hans trots.
    även fast det är 100 andra saker han motsäger sig??! ska man ta strid om alla saker samtidigt?
  • MuminMy

    I allmänhet tycker jag man ska vara försiktig med att göra förändringar som att ta bort napp och blöja och sånt i utvecklignsperioderna, barnet behöver lugn och ro för att hitta sin plats i sig själv och den nya verklighet som det upptäckt.

    Men.

    I ert fall har ni ju redan "tagit bort" den en gång - så lite mer komplicerat. Jag tycker inte ni ska göra en maktkamp om nappen, då blir det bara en symbolfråga för honom, å andra sidan kan ni kanske inte backa hela vägen tillbaka heller.

    Dags för förhandling säger jag! Att han får ha den när han sover är helt okej, det är ni överens om. Jag kan också tänka mig att du absolut inte vill att han har den när han pratar. När barnet leker är väl också ett tillfälle när man som vuxen tycker att napp är "onödigt". Gråzoner finns dock när det gäller åka bil, kolla film och kanske också när man har slagit sig? Om han själv får välja ett par situationer när nappen är okej så får du säkert också välja några när den inte är okej.

    Sedan kan ni också skaffa en speciell plats för nappen, och bara ha en napp "igång" samtidigt. Gör det lite roligt, ha t.ex. en burk som ser ut som en ko eller nåt Vad du nu kan gräva fram och så kommer ni överens om att du får ha nappen när du X när du är klar så vill kossan ha tillbaka nappen.

    Då har han kontroll över sin napp, han vet var den är och han vet vad han måste göra för att få den. Han kan VÄLJA, vilket är otroligt viktigt, samtidigt har du satt en gräns, "detta är okej". Alla nöjda.


    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • E L I
    MuminMy skrev 2008-12-09 21:59:46 följande:
    I allmänhet tycker jag man ska vara försiktig med att göra förändringar som att ta bort napp och blöja och sånt i utvecklignsperioderna, barnet behöver lugn och ro för att hitta sin plats i sig själv och den nya verklighet som det upptäckt.Men.I ert fall har ni ju redan "tagit bort" den en gång - så lite mer komplicerat. Jag tycker inte ni ska göra en maktkamp om nappen, då blir det bara en symbolfråga för honom, å andra sidan kan ni kanske inte backa hela vägen tillbaka heller. Dags för förhandling säger jag! Att han får ha den när han sover är helt okej, det är ni överens om. Jag kan också tänka mig att du absolut inte vill att han har den när han pratar. När barnet leker är väl också ett tillfälle när man som vuxen tycker att napp är "onödigt". Gråzoner finns dock när det gäller åka bil, kolla film och kanske också när man har slagit sig? Om han själv får välja ett par situationer när nappen är okej så får du säkert också välja några när den inte är okej. Sedan kan ni också skaffa en speciell plats för nappen, och bara ha en napp "igång" samtidigt. Gör det lite roligt, ha t.ex. en burk som ser ut som en ko eller nåt Vad du nu kan gräva fram och så kommer ni överens om att du får ha nappen när du X när du är klar så vill kossan ha tillbaka nappen. Då har han kontroll över sin napp, han vet var den är och han vet vad han måste göra för att få den. Han kan VÄLJA, vilket är otroligt viktigt, samtidigt har du satt en gräns, "detta är okej". Alla nöjda.
    ja det var bra idéer... några av dem anamnar vi redan.
    Han måste ta ut nappen när han pratar för annars så tänker jag inte försöka förstå vad han säger och det accepterar han. Jag leker inte heller med honom när han har nappen i... i och för sig så väljer han numer att själv ta bort nappen när han ska leka för han inser väl själv att det inte är så roligt att springa runt med den i munnen...
    Och vi har alla nappar på ett ställe, han får välja vilken napp han vill ha sedan ställer vi tillbaka lådan!

    Är bara rädd att han ska vilja ha tillbaka den helt. Som sagt, då får man väl förhandla med honom antar jag!
    Ja vi tog ju bort nappen innan vi märkte att han var i en utvecklingsperiod. Denna kan ju komma lite olika för olika barn. Men nu när jag märker att han absolut är i en sådan PLUS att han snart ska få syskon så vill jag inte göra saker och ting ännu mer jobbiga än de redan är för honom!! Det är det jag är rädd för, att ALLT ska "gå emot honom" nu! Det är ju jobbigt som det är för honom...
  • MuminMy

    Låt honom få ha den i vissa situationer sedan kan ni börja prata om att ta bort den helt igen när du märker att han är lite stabilare. Du verkar vara en hänsynsfull och omtänksam mamma!


    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • E L I
    MuminMy skrev 2008-12-09 22:15:54 följande:
    Låt honom få ha den i vissa situationer sedan kan ni börja prata om att ta bort den helt igen när du märker att han är lite stabilare. Du verkar vara en hänsynsfull och omtänksam mamma!
    Jag hoppas på det mår dåligt när jag ser att han blir så väldigt ledsen när han inte får har den och kämpar med både det ena och det andra i övrigt! samtidigt vill man ju inte skälpa honom i det har går framåt med!

    Men som sagt, vi får nog se lite mellan fingrarna ibland så tar vi dusten när han "hittat sig själv" lite bättre
    tack för råden!
  • kolibri

    En liten fråga: i den här åldern, 2-3-årsåldern, när brukar utvecklingperioderna komma, och hur märker man det? Med trots, eller på andra sätt? De utvecklas ju hela tiden. Läste Växa och upptäcka livet och tyckte att den gav bra tankeställare för det första året, men nu har jag inte samma koll längre. Ibland är det ju väldigt tydligt att det är mycket som händer och som han lär sig, men ibland är det otydligare. Några tips?

    ELI: lycka till med nappen!

Svar på tråden 2-3årstrotset Stödgrupp