• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • misstristess

    Tänkte på en sak, vi äter ju mer än bara middag.
    Vad brukar ni ha till frukost?
    Själv försöker jag övertyga tonåringarna att havregrynsgröt är det bästa, men jag möter motstånd ibland.

    Är valet fritt för mina barn så skulle de gärna äta yoggi, oboy och färska frallor. :-/

  • sweran

    härlig tråd... hamnar i favoriter direkt...
    vi ska precis införa matsedel o planera våra inköp bättre... :)
    vårt problem är väl att det blir att manäter samma mat jämt (känns det som) o behöver tips på lite variation...

  • Karlsson

    Jag har redan lagt hintar om det

    Och sen rättar jag mig själv:Jag menar röd vin i kylan inte kylen, fanns det i min kyl skulle det vara slut för länge sen


    misstristess skrev 2009-01-15 20:14:00 följande:
    Kan man inte hinta värdinnan lite om vin... kanske råka nämna att man inte kör eller att man"inte dricker öl, men vin går bra". Själv sitter jag och letar efter recept på allkrydda eller grillkrydda att blanda själv. Någon som har ett beprövat recept?
  • Karlsson

    Mina ungar måste varierar sin frukost för att äta bra. Stekta ägg går alltid hem likaså te. Sen kan de ibland vilja ha risgrynsgröt eller mannagrynsgröt, inte de nyttigaste grötarna men bättre än te Sen vill de ibland ha nyponsoppa eller blåbärssoppa, jag köper alltid då pulver och kokar själv.
    En macka brukar gå ner också men de kräver sällan pålägg utan äter hellst med bara smör även om det finns pålägg.
    Fil och naturell yougurt på sommaren äter dottern gärna med knäckebröd och lingonsylt

    Köper väldigt sällan smaksatt yougurt, den blir bara ståendes och möglar till slut. Köper väldigt sällan om någonsin flingor.

    Själv är jag urusel på frukost oftast stannar det vid 2 koppar kaffe.


    misstristess skrev 2009-01-15 20:41:36 följande:
    Tänkte på en sak, vi äter ju mer än bara middag.Vad brukar ni ha till frukost? Själv försöker jag övertyga tonåringarna att havregrynsgröt är det bästa, men jag möter motstånd ibland.Är valet fritt för mina barn så skulle de gärna äta yoggi, oboy och färska frallor. :-/
  • misstristess

    Ja, tanken är ju att vi ska kunna inspirera varandra till nya rätter.
    Vi äter tex aldrig soppa, men ska börja med det nu.

    Ofta blir det samma samma rätter som kommer på bordet. :-/

  • misstristess

    Jag vägrar handla hem oboy och yoggi och liknande, barnen äter oftast macka och fil.

    För min del blir det kaffe och tidig lunch. Är ingen frukostmänniska.

    Hittade billigt pålägg idag, ett paket skivspill med lite gott och blandat, 46 kr/kg. Både skinka, rostbiff och salami.

  • Karlsson

    Min man skrattade idag när jag berättade om dagens fynd på Ica. Han kallar det ruttna hyllan

    Men han tycker det är suveränt att jag orkar hålla på och jämföra hela tiden. Vi har sänkt våra matkostnader en hel del sen nov. då jag började lite försiktigt.

    Och alla är nöjda med variationen vi har på bordet Vi äter mer varierat nu än förr då vi nästan handlade för matlagningen efter jobbet...det är ingen bra grej att hålla på med.
    Mycket halvfabrikat och genvägar hela tiden.

  • majocu

    Måndag: Potatissopaa med torkad svamp, röda linser och kikärtor
    Tisdag: Potatisgratäng med ugnsbakad fisk (rester från helgen)
    Onsdag: Pasta med tomat- och zucchinisås
    Torsdag: Spaghetti och köttfärssås
    Fredag: Spätzle, gröna linser och korv
    Lördag: Bortbjudna (Raclette)
    Söndag: Chili con carne med ris

    Jag har gjort matlistor för nästan hela månaden ut (och febrauri också till stor del faktiskt). Nästa vecka blir det:

    Måndag: Tortellini
    Tisdag: Kycklingfrikassé med ris
    Onsdag: Antagligen någon soppa
    Torsdag: Kålpudding med lingonsylt
    Fredag: Pasta med räkor i gräddsås (räkorna finns i frysen sedan i julas...)
    Lördag: Lite blandade asiatiska rester (ett par vårrullar i frysen, ris, lite soppa etc)
    Söndag: Hembakad pizza

  • misstristess

    Mina barn tycker att jag helt har snöat in på det här med mat och köpstopp.

    Nästan allt har röda lappar på sig. Har märkt att är man ute tidigt så hittar man all mat med kort datum! Halva priset...

    Tonårskillar verkar ibland bottenlösa, där gär ner hur mycket mjölk som helst verkar det. Nu blir det bara mjölk till frukost.

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget