• Anonym

    Får soc neka en mat-pengar?

    Jag har inga pengar till mat för denna månaden. Skickade kontoutdrag och räkningar till socialen samt att de har fått se hur mycket jag får in respektive måste betala denna månaden. Har inga pengar alls kvar till mat.
    Sökte bidrag så jag kunde köpa mat och har bara mat kvar för idag. Fick hem ett mottagarbevis och har varit och hämtat det, där de har nekat mig bidrag till mat.

    Får dem verkligen göra så? Jag kan ju inte överleva utan mat!

  • Svar på tråden Får soc neka en mat-pengar?
  • Anonym

    Anonym (C) skrev 2009-03-04 12:56:10 följande:


    Studenter bortskämda? Är det vettigt att man har en inkomst på 7400 och sen ene hyra på 5300 för en studentlägenhet?? Bor du på Mars eller?
    Nej, jag bor inte på Mars. Jag bor på Tellus.

    Jag tycker studenter är bortskämda.
    Har varit student så jag vet vad jag pratar om.
  • gullican
    Svar på #101
    Det som inte är vettigt i det läget är att bo så dyrt. ALternativt kan man ju söka och få bostadsbidrag då. Ytterligare ett alternativ är att ta ett extrajobb under studietiden. Mig veterligen är det mera en regel än ett undantag att man som student arbetar lite extra. Klarar man sig ändå inte så får man helt enkelt sluta studera och ta upp studierna igen när man skaffat billigare boende, extrajobb osv och då har råd att studera.
  • Anonym (C)
    sasssyy skrev 2009-03-02 17:52:26 följande:
    Anonym (godman) skrev 2009-03-02 17:44:58 följande:
    Det är inte lån, utan ett slags återbetalningsskyldigt stöd och det får man inte när man går på CSN och inte har barn.
    Jo det får man visst då, min sambo och hans X fick det här sk "lånet", han var arbetslös o hon pluggade. De hade/har inga barn.

    Jag tror du ska vara lite försiktig i att uttala dig som expert,
    det kan ju faktiskt vara olika från kommun till kommun också.
  • Anonym (C)
    Anonym skrev 2009-03-04 13:01:02 följande:
    Anonym (C) skrev 2009-03-04 12:56:10 följande:
    Nej, jag bor inte på Mars. Jag bor på Tellus.Jag tycker studenter är bortskämda.Har varit student så jag vet vad jag pratar om.
    Det har jag också varit.
    Studentlägenheterna är snordyra med sina sjuka hyror...
    Det händer ibland som student att man inte har pengar över,
    shit happens.

    Tror TS kan behöva lite stöd o inte bli så påhoppad som om hon snyltade på de svenska medborgarnas skattepengar.
    Alla kan vi behöva lite tillfällig hjälp i ett krisläge.
    Hoppas du klarar dig fläckfritt genom ditt liv och aldrig behöver be om hjälp.
  • Anonym (C)
    gullican skrev 2009-03-04 13:06:21 följande:
    Det som inte är vettigt i det läget är att bo så dyrt. ALternativt kan man ju söka och få bostadsbidrag då. Ytterligare ett alternativ är att ta ett extrajobb under studietiden. Mig veterligen är det mera en regel än ett undantag att man som student arbetar lite extra. Klarar man sig ändå inte så får man helt enkelt sluta studera och ta upp studierna igen när man skaffat billigare boende, extrajobb osv och då har råd att studera.
    Boendet jag syftade på är de lägenheter som finns på campus,
    dvs skolans bostäder för eleverna. Var finns anledningen till att en lgh på 26 kvm ska kosta 5300 :- ??
  • sasssyy

    Anonym (C) skrev 2009-03-04 13:07:58 följande:


    Jo det får man visst då, min sambo och hans X fick det här sk "lånet", han var arbetslös o hon pluggade. De hade/har inga barn. Jag tror du ska vara lite försiktig i att uttala dig som expert, det kan ju faktiskt vara olika från kommun till kommun också.
    det SKA inte vara olika från kommun till kommun för det står i socialtjänstlagen att får man sin försörjning från annat håll dvs CSN i detta fallet så är man inte berättigad till NÅGOT stöd, varken bidrag eller lån... så om de fick det ändå så gjorde faktiskt handläggaren fel.. eller så var hon bara lite extra blödig.. vilket ju var bra för dem faktiskt
  • Anonym (C)
    sasssyy skrev 2009-03-04 13:13:15 följande:
    Anonym (C) skrev 2009-03-04 13:07:58 följande:
    det SKA inte vara olika från kommun till kommun för det står i socialtjänstlagen att får man sin försörjning från annat håll dvs CSN i detta fallet så är man inte berättigad till NÅGOT stöd, varken bidrag eller lån... så om de fick det ändå så gjorde faktiskt handläggaren fel.. eller så var hon bara lite extra blödig.. vilket ju var bra för dem faktiskt
    Men om du nu kan så mkt om socialtjänstlagen, kan inte du försöka hjälpa TS med lite positiv coaching i hur hon ska göra? :)
  • sasssyy

    Anonym (C) skrev 2009-03-04 13:14:38 följande:


    Men om du nu kan så mkt om socialtjänstlagen, kan inte du försöka hjälpa TS med lite positiv coaching i hur hon ska göra? :)
    jag har kommit med förslag.. mer än så kan jag inte göra.. positiv coaching går ut på att man mellan fyra ögon får svara på ett antal frågor om sin egen livssituation och att man under en löpande tidsperiod får uppgifter som förbättrar eller ändrar den sits man är i idag... det är inget som lockar fram pengar.

    Coaching är inte peppning som folk verkar tro..

    Jag och många andra har gett förslag om hur hon kan gå vidare men det har inte TS svarat på. Man kan inte hjälpa något med ett problem innan de erkänner problemet.
  • Anonym (C)

    Tycker bara ibland att det är en överdriven hård ton mot trådstartarna i såna här trådar,
    ALLA är trots allt inte snyltare på andras skattepengar,
    vissa har bara hamnat lite tillfälligt i skiten.

    Men det är väl bara att acceptera att vi lever i ett stenhård samhälle där alla blir straffade för att det FINNS de som utnyttjar systemen,
    själv gillar jag inte kollektiv-bestraffning.

  • lokisse

    tror att ts ville gnälla pa dumma soc och inte få några råd på riktigt.


    De omnibus rebus et nonullis aliis
Svar på tråden Får soc neka en mat-pengar?