• Muminski

    LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

    Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja. VÄLKOMNA allihopa! {#lang_emotions_smile}

    LCHF står för Low Carb High fat. Vi skippar kolhydraterna, ratar sockret och tillsatserna. Fett skrämmer oss inte. Smör, grädde, helfeta produkter är vår melodi. {#lang_emotions_tongue_out}

     Vi utbyter erfarenheter och recept, jämför våra upplevelser och rådfrågar varandra om något är oklart.

    Länkar relaterat till ämnet:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    www.skaldeman.se/
    airamsmat.webblogg.se/
    kolhydrater.ifokus.se/
    minimat.net
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
    http://lchf-kost.blogspot.com/
    http://blogg.aftonbladet.se/31034

    Har ni fler länkar är det bara att ni skriver in dem i tråden så lägger jag upp dem i trådstarten senare.


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 22:00
    Här finns det recept: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m45382035.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 14:33
    Här finns det bra information för nybörjare inom LCHF. Vad man bör och inte bör äta samt annan intressant information.

    www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 15:49
    Här är en recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m48086849.html
  • Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.
  • Liten måne

    och förutom äggmjölken så bör man alltså hålla sig till vatten? Eller finns det några andra bra dryckesalternativ?

  • IsaCMoJs
    gizen skrev 2009-09-28 17:38:56 följande:
    liten måne: mer kh i mjölk jmf m.grädde
    Och mer fett i grädden också
    Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • tobiq

    Nu är första dagen med diet avklarad och jag har galen huvudvärk! Tror att det mest beror på avsaknaden av coca cola, dricker minst en liter om dagen vanligtvis.
    Detta har jag ätit idag, ni får hemskt gärna komma med åsikter:)

    Frukost:
    2 kokta ägg med smör.
    Lunch:
    1 bratwurst, 3 skivor skinka, två skivor ost och lite CF.
    Middag:
    Köttfärsbiffar med feta, åt 4 biffar med rucculasallad och tzatsiki.
    För mkt eller för lite? Vad brukar ni äta för "kvällsmat"?

    Och en viktig fråga, jag planerar att bli gravid igen och vi hoppas på plus snart, vad tror ni om att börja med dieten då och kan man fortsätta med den om jag blir gravid? Har BIM imorgon så har vi tur kanske det har blivit något redan denna månaden:)

  • Mamma060812
    Maddisen80 skrev 2009-09-28 15:10:31 följande:
    Mamma cia så du äter macker, det gör inte jag :)) för jag försöker köra strikt ,men det är inte lätt alltid
    Nä inga vanliga mackor !! Utan LCHF "mackor" skitgott !

    Ikväll blev det köttfärsås med riven ost
    *¨*¨*¨* Carpe Diem *¨*¨*¨*
  • helene306
    Pysse skrev 2009-09-28 16:29:44 följande:
    Får jag också vara med i tråden?Jag har ätit LCHF i 14 dagar nu. Behöver gå ner 30 kg. Gick ner 10kg i våras med Nutrilette - max 500 kcal om dagen i 8 veckor. Mådde så otroligt dåligt. Har ätit normalt nyttigt i sommar - inget fett, fullkorn av allt etc. Var lite skeptisk till LCHF i början eftersom jag verkligen är fettskrämd, sedan barnsben. Har köpt ketosstickor på apoteket och jag kom tydligen i ketos redan efter 7 dagar. Har inte någon startvikt och har inte vågat väga mig ännu - för jag är rädd att jag tappar motivationen om jag har gått upp i vikt. Min man menar att man går inte upp i vikt om man är i ketos och att man måste helt enkelt gå ner.Min matsedel:Frukost - 1 stekt ägg och 2 bacon strimlor Lunch - 200g keso - blomkål- 4 skivor kokt skinka Middag - kött bit/lax bit - gratinerad blomkål/auberginer - grönsalladDet jag har fuskat med är att jag äter en lite mängd osockrade djupfrysta hallon på kvällen - tror det kan vara 3g Kolhyrdater i det.Men annars har jag nog inte kommit upp i ens 20g kolhydrater om dagen. Jag tror inte heller jag äter mer än 1200-1400 kcal om dagen. Min man har bakat väldigt gott LCHF bröd med sesamfrö - som vi ibland har haft till fikat på kvällen.Jag mår ganska bra och sover otroligt gott - annars brukar jag alltid vara vaken på natten och vara så hungrig att det gör ont i magen. Känns nästan som om jag är mätt för första gången på 20 år - så länge jag har hållit på att banta utan att lyckas.
    Jag tycker du äter väldigt lite och för lite fett. Är du inte hungrig?
    Min matsedel såg ungefär ut så här:
    Frukost: 2 kokta ägg, ca 7-9 skivor stekt bacon. Te. (nu klarar jag inte av bacon så det blir 2 kokta ägg och te med kokosfett och en skvätt grädde)
    Lunch: Kålpudding/Kycklinggryta med salladsblad
    Mellanmål om jag behöver: Ostrullar med Bregott/morot
    Kvällsmat: Är jag lat blir det stekta ägg eller samma som frukost annars: Köttfärssås med sallad/viltlax med sallad/kyckling med fetaostsallad och oliver och kall sås
    Kvällsgott: Oliver

    De djupfrysta hallonen är ingen fara. Max 5g kolhydrater/100g. Härligt att du märker effekt av lchf! Visst är det underbart?  
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.