• Beckah82

    I vilken ålder började ditt barn med gåstol?

    I vilken ålder började ditt barn med gåstol. Om du har flera barn och har gjort olika, rösta för det barn som började tidigast med gåstol.


    Min nu 11-årige son fick en gåstol när han var 6 månader. Då reste han sig redan mot möbler och en månad senare gick han med gåvagn och när han var 8 månader gick han själv så han hann inte använda gåstolen speciellt mycket. Rätt onödigt.

    Gåstolen sparades och 9 år senare var det dags för son nummer 2 han använde den inte heller men eftersom den fanns tillgänglig provade jag den några gånger. Minns inte från vilken ålder men jag tror 4 månader. Dvs han provsatt i den. Sen började han gå själv när han var 7,5 månad (och innan dess mot möbler och med gåvagn) så han hade inte heller någon nytta av den.

    Nu är gåstolen på vinden. Jag orkar inte plocka ner den och jag vet inte om jag tycker att vi har plats hemma heller. Son nummer 3 fyller 4 månader nästa vecka och många jämnåriga bebisar får redan sitta i gåstolar. Är inte det lite tidigt? Eller är det nu man ska ta fram den om den ska hinna användas? Risken finns ju att han tänker gå vid 7-8 månaders ålder precis som brorsorna. Jag kanske rent av har en sån tur att han börjar gå SENARE om han får börja med gåstol? (tidiga gå-bebisar är jobbigt).

    Det här är mina erfarenheter av gåstolar, vad är din?
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ beckahbitch.se
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I vilken ålder började ditt barn med gåstol?
  • Danitra
    Beckah82 skrev 2009-12-30 14:23:04 följande:
    nej men seriöst jag har sett ett barn som "skadats" men det handlade ju mest om att hon fick sitta alldeles för mycket! Hon bodde i sin gåstol typ och hon tog sig framåt åt sidan (rätt vanligt att de går sidledes och inte rakt fram med kroppen i en gåstol) vilket medförde att hon fick sneda ben! ...och att föräldrarna fick lite sochjälp sedan. Det kuliga var att de adopterat henne och alltså rimligtvis redan var utredda och godkända som bra föräldrar.
    Klart det kan gå för långt, som med precis allt annat.
    Men oftast har man ju lite sunt förnuft också och använder gåstolen i rimlig mängd. Konsekvensen av det är, vad jag har läst, att barnet kan få en något försenad motorisk utveckling. Men vad gör det om barnet lär sig gå någon månad eller två senare? 
  • Beckah82
    Danitrass skrev 2009-12-30 14:25:32 följande:
    Klart det kan gå för långt, som med precis allt annat. Men oftast har man ju lite sunt förnuft också och använder gåstolen i rimlig mängd. Konsekvensen av det är, vad jag har läst, att barnet kan få en något försenad motorisk utveckling. Men vad gör det om barnet lär sig gå någon månad eller två senare? 
    Jag tror inte att det "skadar" att använda gåstol lite så där lagom mycket, som med allt annat, precis som du säger.

    Om man använder den lagom tror jag knappast heller att utvecklingen påverkas. Barn har lixom en inre drift att utvecklas så det krävs nog en hel del för att det ska hämma den instinkten.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ Rösta på BeckaHBitcH -- kidzine.se
  • Lalalong
    Beckah82 skrev 2009-12-30 14:13:23 följande:
    Oj låter kanon! iaf efter de lärt sig sitta då kan man sätta dem på golvet med lite leksaker utan att de försvinner iväg eller skadar sig hehe
    Japp! Fast man får inte säga högt att man tyckte det var skönt med ett barn som satt stilla där man lämnade henne... usch och fy!
    Inte för vi direkt lämnade henne... men det förstår ju alla att det är därför man tyckte det var bekvämt *himlar med ögonen*

    I alla fall så var andemeningen med mitt inlägg att det förmodligen beror helt på barnet (som allt annat). Om barnet är moget vid 3-4 månader, så varför inte? Om det roar och utmanar ditt barn vid denna åldern så är det väl bara att köra. Bara för att det inte gav mitt barn någonting innan 6 mån så finns det ju ingen mening att alla barn ska vänta till dess.

    Sen så är det självklart så att allt ska ske med måtta, men det skriver du ju själv så det tänker inte jag predika om!

    Vi hade en ganska obehaglig upplevelse när själva stolen gick sönder... men det felet ligget ju inte "gåstolen" som begrepp utan att just den gåstolen vi hade inte borde få tillverkas och säljas.
  • Miss Lau

    Mina tre äldsta barn har aldrig haft gåstol eftersom vi inte "hunnit" skaffa det. Fyran fick en nu i julklapp och han är ganska exakt 6 mån. Han tycker den är superrolig och det är väl som vilken leksak som helst. Onödig men kan vara rolig.

    Kan väl tillägga att han ännu inte förstår hur man tar sig frammåt utan det roliga är att "komma upp" från golvet antar jag.

  • Hallonröd

    Äldsta sonen hade aldrig någon, tyckte det var onödigt. Han gick själv utan stöd strax innan 1-årsdagen.
    Den yngste fick ärva en av kusinerna och vi fick den när han var 7 mån. men han satt inte så mycket i den, han gick redan själv utefter möbler och med gåvagn etc. så det var roligare att gå och ha den som stöd istället. Dock så gick han inte själv utan stöd förrän han var 15 mån.

    Bidrar med en bild på mig i en gåstol anno 1965 {#lang_emotions_wink}
    Jag är född i juni -64 men på bilden är jag nog runt 10 mån. tror jag så då är bilden från -65....lite skillnad på gåstol då och nu


    // Bad sound kills good music...
  • Shmone
    Hallonröd skrev 2009-12-30 14:55:35 följande:
    Äldsta sonen hade aldrig någon, tyckte det var onödigt. Han gick själv utan stöd strax innan 1-årsdagen. Den yngste fick ärva en av kusinerna och vi fick den när han var 7 mån. men han satt inte så mycket i den, han gick redan själv utefter möbler och med gåvagn etc. så det var roligare att gå och ha den som stöd istället. Dock så gick han inte själv utan stöd förrän han var 15 mån.Bidrar med en bild på mig i en gåstol anno 1965 Jag är född i juni -64 men på bilden är jag nog runt 10 mån. tror jag så då är bilden från -65....lite skillnad på gåstol då och nu
    hihi. en sån hade syrran till sin äldsta som är snart 14 år nu. Den var antik redan då :)
  • Hallonröd
    vindil skrev 2009-12-30 14:59:17 följande:
    Kul med bild :) Du ser ut som en spindel.
    *hahaha*...ja
    // Bad sound kills good music...
  • LAV0LINA
    Hallonröd skrev 2009-12-30 14:55:35 följande:
     Bidrar med en bild på mig i en gåstol anno 1965 Jag är född i juni -64 men på bilden är jag nog runt 10 mån. tror jag så då är bilden från -65....lite skillnad på gåstol då och nu

    En sån har mina sävrföräldrar kvar hemma hos sig.

    Emma fick sitta i sin från ca 5½ månad ungefär.
    Hon avskydde verkligen att ligga på golvet, hon bara skrek. Babysittern var dötrist och gåstolen var toppen! Skönt för oss att få sätta ner henne där några småstunder.
    Hon använder den fortfarande ibland, men hon har inte använt den speciellt ofta.
    Nu kan hon sitta själv, men kryper inte än. Att stå efter möbler osv är hon jätteduktig på och klarar det helt själv mestadels! Men inget kryp och inget gående ännu. Hon är 8½ månad nu
  • Jungblom

    Aldrig, anser inte det vara något som är nödvändigt att skaffa till sitt barn.
    Dottern gick ändå hyfsat tidigt, vid 10 månader.

Svar på tråden I vilken ålder började ditt barn med gåstol?