• Anonym

    Hur mycket pengar har ni lagt undan?

    Hejsan!

    Läste en artikel i Aftonbladet härom dagen och blev mörkrädd. De skrev att de flesta i Sverige har sparat TRE löner på sitt sparkonto - inför svåra tider. Herre gud!! TRE löner! Är det ens möjligt? tänker jag som småbarnsmamma. Jag har EN lön sparad och tycker jag är myyycket duktig. Hur sparar ni? Vi bor ändå i hus och måååste ju spara ifall något händer. Intressant att se om den där artikeln verkligen stämmer, tänkte jag. Hoppas många vågar svara! Man kan vara anonym så jag hoppas fler väljer att svara då. ;)

  • Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?
  • Anonym (sparare)
    Anonym (kontrollfreak) skrev 2011-06-22 12:35:27 följande:
    Nu kanske jag är lite väl nyfiken, men ingen tvingas ju svara, men jag skulle gärna vilja veta hur ni som har hundratusentals kr på sparkonton, har lyckats med detta.

    Är det vinster på t ex lgh/hus köp?
    Vinster på bilar som är sålda?
    Arvspengar?
    Vunnit pengar?
    Eller bara sparat av lönen varje månad i flera år?

    Jag lägger ingen som helst värdering i hur utan jag skulle bara ilja vet av ren nyfikenhet, om någon vill svara.
    Själv har jag bara alltid sparat, aldrig sålt ngt som gett vinst, inget arv och aldrig vunnit mer än 25:- på Triss. Glad
    Jag har 150000:- sparat som enbart kommer från lön. är 22 år idag, har precis fått mitt första fasta jobb, men har jobbat sedan jag var 16. Bott i egen lägenhet sedan dess också. Det är ju inte mycket pengar på så många år, men jag lägger kanske 1000:- i månaden på sparande, ibland mer och ibland mindre, plus att skatteåterbäringar åker rakt in på kontot. Äger inget direkt av värde, förutom två bilar i 30-50tusenkronorsklassen tillsammans med min sambo.
  • Anonym

    Jag är så uppriktigt trött på vanföreställningen att singelmammor skulle ha det så tuftt ekonomiskt. Jag har varit det länge oxh jag har bra ekonomi trots att jag inte fått arv eller andra pengar. Jag har ett jobb inom offenrliga sektorn och en bostadsrätt. Det gäller ju att planera lite! Skaffa barn när man hat en okej sgi och sparat lite till det. Inte göra slut på alla pengar varje månad utan spara en del på direkten som sedan inte finns. Jag har alltid ca 30000 på mit lönekonto över limsom så jag aldrig behöver vara stressad. Sedan spar jag långsiktigt och kortsikrtigt ( till semester wller ny soffa tex) samt att jag amorterar på min bostadsrätt. Så ja jag har ca 400000 på banken plus ett övervärde på bostaden och en helt betald bil. Jag handlar mat ekonomiskt med gott. Jag tar aldrig något på avbetalning. Jag har inga prenumerationer eller saker som kommer med posten med räkning. Billig el billigt internet. Basutbud på kanalerna. Mina möbler är superfina men de kommer från blocket. Jag handlar en del på tradera. Jag fikar och äter ute ibland men aldrig på slentrian. Jag åker till gekås 3 gånger per år och köper alla förbrukningsartiklar. Jag säljer på tradera. Så jag har med en ytterst normal kvinnolön ett fint hem betald bil och märkeskläder till viss del. Jag åker på semester varje år. Och jag harnpengar på banken. Det hela handlar om att göra det till en livsstil att vara ekonomisk!

  • Anonym (självömkan??)
    Anonym (inga pengar) skrev 2011-06-22 13:15:12 följande:
    Vad lessen man blir på såna här trådar där folk skryter över hur massor dem har sparat. Ingen tänker på oss ensamma som är arbetslösa och har en usel inkomst som bara räcker till det nödvändiga utgifterna. Vi har som oftast inte pengar till mat hela månaden. Vi kan aldrig köpa kläder, gå till tandläkare, frissan. Vi kan aldrig ta semester.....Jag har inte kunnat träffa min son och min pappa mina syskon på 4 år på grund av att jag inte kan spara till resan  ändå är resan bara mellan Stockholm - Luleå.

    Vet garanterat att ni säger SÖK JOBB ja jag gör det hela tiden, men när man är en 50 plussare och där till har en kronisk sjukdom så har man ingen chans till jobb. Har i 5 års tid kämpat och kämpat, men förstår att det finns ingen som vill ha mig på sitt företag.....Så för mig är det väl  bara och svälta ihjäl i vårat välbärgade SVERIGE.
    Va? Vilka skryter?
    Får inte de som kan spara få säga det? Frågan var ju hur mycket man sparar så det är vad svaren blir, kan man inte spara så kan man skriva det.
    Förstår om du tar illa vid dig om någon klankar ner på dig för att du inte har möjlighet, men är det någon som har gjort det?

    Men fortsätt gärna vara bitter om det får dig att må bättre, jag tänker för allt i världen inte hindra dig!
  • Emmi27

    Inte ett skit har jag undanlagt. Men vi håller på att försöka styra upp ekonomin nu och ska testa oss fram vilket som passar oss bäst för har insett att det är svårt att hålla koll på ekonomin när man är två om man inte har en bra struktur. Så när vi hittat vad som funkar bra kommer vi börja spara, antingen var för sig eller tillsammans. Sparar 800 i månaden till buffert eftersom jag äger en lägenhet men utöver det finns inget sparat och har även behövt ta ut från det fonkontot 2 gånger. Tycker det är viktigt att ha en stabil ekonomi och vill gärna ha en backup men vill få ordning på allt först.

  • Josefin

    Har sparat en hel del och allt under tiden vi fått barn som nu är 7 och 5år. Ska tillägga att vi är unga föräldrar som inte fått en enda krona från nån annan än våra arbetsgivare. Vi är 27och 30 år gamla bor i hus och äten vår bil inga lån förrutom huslånet då. Har minst 12 månadslöner på banken!

  • Anonym (handlat upp allt)
    Anonym (kontrollfreak) skrev 2011-06-22 13:31:37 följande:
    Vad som räknas som höginkomsttagare är ju godtyckligt, det finns det ju inga speciella riktlinjer för. Enligt SCB finns det några olika riktlinjer man kan gå efter t ex alla inkomster som att man får betala skatt över högsta brytpunkten som enligt skatteverket för 2011 ligger på 560 900 kr /år dvs en månadsinkomst på 46 741 kr.
    Bara för att vara lite pekfingervisare Skrattande

    Får du gärna vara!


    Jag har ingen jättekoll på vad som är vad men hans yrke tillhör inte precis höginkomstarna, hantverksyrke.


    Jämför jag med våra vänner som har tex nån chefsposition el liknande så har de ju betydligt högre lön! Och de behöver inte heller ha pluggat utan endast läst gymnasiet. Lite surt kan tyckas för mig som kommer ha läst 3,5 år på universitetet och ändå inte kommer upp i deras lönenivå. Men det är ju självvalt så jag kan bara hoppas att lönerna stiger inom mitt yrkesval.


     


    Men nu blev det väldigt OT!

  • mandelblomma
    Anonym skrev 2011-06-22 13:28:51 följande:
    Ja, jo, jag tycker att den är helt okej
    Men det känns som att väldigt många här tjänar 30 000+
    tror 30 efter skatt är mer ovanligt än vanligt ändå...:)
  • Anonym (Tough love)
    Anonym (inga pengar) skrev 2011-06-22 13:15:12 följande:
    Vad lessen man blir på såna här trådar där folk skryter över hur massor dem har sparat. Ingen tänker på oss ensamma som är arbetslösa och har en usel inkomst som bara räcker till det nödvändiga utgifterna. Vi har som oftast inte pengar till mat hela månaden. Vi kan aldrig köpa kläder, gå till tandläkare, frissan. Vi kan aldrig ta semester.....Jag har inte kunnat träffa min son och min pappa mina syskon på 4 år på grund av att jag inte kan spara till resan  ändå är resan bara mellan Stockholm - Luleå.

    Vet garanterat att ni säger SÖK JOBB ja jag gör det hela tiden, men när man är en 50 plussare och där till har en kronisk sjukdom så har man ingen chans till jobb. Har i 5 års tid kämpat och kämpat, men förstår att det finns ingen som vill ha mig på sitt företag.....Så för mig är det väl  bara och svälta ihjäl i vårat välbärgade SVERIGE.
    Jag förstår att det är svårt för dig men jag kan absolut inte förstå hur man kan känna att andra som faktiskt också får jobba och slita för sina pengar inte borde ha rätt att känna stolthet över det.

    Jag har sparpengar just eftersom jag inte åker på semester, sällan köper kläder, inte har varit hos frissan sen min syster gifte sig 1998 mm.

    Jag tänker inte helt sällan på er som har det svårt, men vad mer kan jag göra än att jobba och via skattesedeln indirekt hjälpa er jag inte känner att få en dräglig tillvaro, och finnas där för de jag känner som en extra säkerhet (både socialt och ekonomiskt)? 

    Det låter jättehemsk att du känner att du skulle löpa risken att svälta ihjäl i ett land där man faktist har lagstadgad rätt till mat på bordet, om du inte redan idag har ekonomiskt bistånd, sök det.
    Och om du redan har det, ta en ordentlig funderare på hur du ska få de 1640 kr som man får till mat att räcka hela månaden. Att tycka synd om dig själv kommer absolut inte göra situationen bättre, och att hysa agg mot de som har det bättre kommer inte heller att göra det. 

    FL i all ära, men här finns fantastiskt många människor med förmågan att koka soppa på en spik som kan hjälpas åt att på en liten budget få ihop näringsriktig mat. Trådarna är många och gemenskapen toppen. Välkommen in! 
  • Anonym (svart hål...)

    Oj, sparande!!! Nej här har vi ett lite buffertsparande, men mest har vi bara ett stort svart hål..... det blev litemindre nu när vi fick försäkringspengar 100000 men nej,  Fast jag ska inte klaga, vi bor bra, har en helt ok bil, kan åka på tre vekcors semester i sommar och har det i allmänhet rätt bra, men ngra årslöner på sparkontot.... nej det har vi inte. 

  • Anonym (kontrollfreak)
    Anonym (självömkan??) skrev 2011-06-22 13:41:13 följande:
    Va? Vilka skryter?
    Får inte de som kan spara få säga det? Frågan var ju hur mycket man sparar så det är vad svaren blir, kan man inte spara så kan man skriva det.
    Förstår om du tar illa vid dig om någon klankar ner på dig för att du inte har möjlighet, men är det någon som har gjort det?

    Men fortsätt gärna vara bitter om det får dig att må bättre, jag tänker för allt i världen inte hindra dig!
    Jag håller med.  Kan förstå om man känner sej nedslagen av att andra människor har sparat pengar och har möjlighet att spara pengar. Men det är lixom inte okej att komma in och säga till andra människor att de skryter bara för att man är ensam och arbetslös, det tråden handlar om är ju hur mkt som folk i allmänhet sparat ihop pga. artikeln som TS läst i Aftonbladet häromdagen Inte huruvida man har råd att spara eller ej.
Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?