• Anonym (A)

    lämna om partner ej kan få barn?

    Hade ni lämnat eran partner om han/hon inte kunde få barn?

  • Svar på tråden lämna om partner ej kan få barn?
  • blairw
    Ess skrev 2016-08-01 21:59:04 följande:
    Ts sambo lever med hennes barn, men får inga egna om han stannar med henne. Att leva med andras barn är ett rätt uselt substitut för egna och går bara inte att jämföra. 

    Jag skulle lämnat min man utan att tveka om han inte velat/kunnat få fler barn. Jag är inte speciellt förtjust i andras ungar och skulle i längden aldrig tolerera hans ungar i min bostad om han förvägrade mig egna. 
    Men det är inte helt relevant iom att TS sagt att hon är villig att adoptera. Alltså är det biologiska barn som är viktigt ändå för TS sambo. Om du inte ser adopterade barn som faktiska barn till sina adoptivföräldrar, fine. Personligen tycker jag det är en taskig syn. 
    Ess skrev 2016-08-01 22:06:30 följande:
    När man träffar en person med barn sen innan så är det en fråga som kommer upp ganska tidigt eftersom man inte vill slösa tid på en person som inte vill samma saker som man själv vill.
    Ts sambo visste att hon inte kunde får fler barn redan från början, och accepterade det då. Men sedan började den biologiska klockan ticka och han ändrade sig och vill ha barn. Sånt händer ju alltid att man kommer till olika vägskäl i livet, då kan det hända att man väljer olika vägar. Så länge man inte har gemensamma barn så är det bara att gå den vägen man känner är rätt.
    Nu var ju inte denna paragraf riktad mot TS och hennes situation, utan till "ja"-sägarna i det stora hela. Inte heller riktat specifikt mot de som har barn innan, tror precis som du säger att om man har barn sen innan brukar frågan om eventuella barn komma upp snabbare. Men det jag skrev var för de som generellt svarade att de skulle lämna sin partner om denne inte kunde ge de biologiska barn. Om någon redan har barn sen innan brukar det ju oftast handla om denne ens vill ha fler barn. 

    Angående TS sambo, visst, han kan ändra sig. Men är ju fullständigt orimligt att be TS gå igenom en graviditet när han vet att hon riskerar sitt liv om hon gör det. Speciellt eftersom han har vetat det sen första början men inte ville ha barn då iallafall. Och som sagt, det är fortfarande angående biologiska barn skon klämmer iom att TS är villig att adoptera och på så sätt skaffa barn med sin sambo. 
  • Ess
    blairw skrev 2016-08-01 23:14:09 följande:
    Men det är inte helt relevant iom att TS sagt att hon är villig att adoptera. Alltså är det biologiska barn som är viktigt ändå för TS sambo. Om du inte ser adopterade barn som faktiska barn till sina adoptivföräldrar, fine. Personligen tycker jag det är en taskig syn. 
    Det är väl inget konstigt att man i första hand vill skaffa biologiska barn. Jag hade resonerat likadant som ts sambo i den frågan.
    Annars kan man lika bra tycka att han kan leka familj med ts tidigare barn. Vissa ser sig som en familj med partnerns barn, andra inte. Den springande punkten är nog att hon har biologiska barn, men inte han. Hade båda haft biologiska barn sen innan, eller båda varit barnlösa, så hade utgångsläget varit ett annat.
  • Anonym (A)
    BandAnna skrev 2016-08-01 15:34:11 följande:

    Det låter lite som att han ser dig som en avelsmaskin. Jag hade aldrig i hela mitt liv riskerat min partners liv och hälsa bara för ett potentiellt barn. 
    Hur kommer du göra i fortsättningen? vill du leva med någon som är beredd att riskera ditt liv? 


    Jag hoppas att han inte har förstått allvaret och att han, när min läkare pratat med honom förstår vad som riskeras.
    Sen är jag medveten om att han kanske väljer att lämna då, men som jag skrev tidigare är ju det såklart tråkigt, men han är inte värd att ev dö för och därmed göra mina barn moderlösa.
  • blairw
    Ess skrev 2016-08-01 23:26:56 följande:
    Det är väl inget konstigt att man i första hand vill skaffa biologiska barn. Jag hade resonerat likadant som ts sambo i den frågan.
    Annars kan man lika bra tycka att han kan leka familj med ts tidigare barn. Vissa ser sig som en familj med partnerns barn, andra inte. Den springande punkten är nog att hon har biologiska barn, men inte han. Hade båda haft biologiska barn sen innan, eller båda varit barnlösa, så hade utgångsläget varit ett annat.
    Så pass att man är villig att offra sin partners liv för att få det? Jo, det är konstigt. 

    Som jag har skrivit tidigare, jag har full förståelse för att folk först försöker skaffa biologiska barn och det är vad de vill ha. Men jag hoppades också att folk prioriterade vem de skaffar barn med. Själv skulle jag aldrig fundera på barn ihop med en person som jag inte visste att denna människan är den bästa människan jag kan göra det här ihop med. Någon som kommer vara där, vara en fantastik förälder, vara den bästa partnern och vännen jag kan få. Alltså ingen person jag skulle kunna gå ifrån bara för att vi inte kan få biologiska barn, för det viktigaste är ju barn i sig, inte huruvida barnet är gjort av våra spermier och ägg ihop. Biologin är inte vad som avgör om du är en bra förälder eller inte, eller hur mycket du kommer älska ditt barn - det är det bara du som gör. 

    Så i slutändan så kan jag inte förstå hur ett biologiskt barn är viktigare än vem du skaffar barn med. För så är det ju, om din partner inte kan ge dig ett biologiskt barn och du dumpar denne så har du prioriterat den biologiska delen över själva föräldraskapet, framtida familjen och relationen med din partner. Det man säger är att man hellre går vidare och hittar någon som kanske inte alls är lika bra person och match som sin nuvarande partner endast för att man behöver ha ett biologiskt barn.  
  • Anonym (A)
    Ess skrev 2016-08-01 15:54:31 följande:
    Jag hade inte heller försökt skaffa fler barn om jag varit i din sits, både för min egen skull och för mina tidigare barns skull. Men däremot kan du ju försöka förstå att han vill ha egna biologiska barn, och att det är viktigt för honom. 
    I hans sits så hade jag inte tjatat på dig att riskera livet för fler barn, men jag hade gjort slut och gått vidare och skaffat de barn jag så gärna ville ha. 
    Du i din tur kan träffa en man som redan är klar med barn biten.
    Om du läser alla inlägg så har jag också skrivit att jag hade förstått om han lämnade. Men jag förstår inte att han ber mig riskera mitt liv och ständigt ska ge mig skuldkänslor för något jag inte kan rå för.
    Hade du läst alla inlägg hade du också sett att han visste om detta från start.
  • Anonym (A)
    Ess skrev 2016-08-01 23:26:56 följande:
    Det är väl inget konstigt att man i första hand vill skaffa biologiska barn. Jag hade resonerat likadant som ts sambo i den frågan.
    Annars kan man lika bra tycka att han kan leka familj med ts tidigare barn. Vissa ser sig som en familj med partnerns barn, andra inte. Den springande punkten är nog att hon har biologiska barn, men inte han. Hade båda haft biologiska barn sen innan, eller båda varit barnlösa, så hade utgångsläget varit ett annat.
    Okej, så om din sambo tycker du ska hoppa från en bro så är det inte konstigt? Konstig relation ni verkar ha i sånt fall...
    Han ber mig ju riskera mitt liv! Han är fri att gå. Jag har och kommer aldrig tvinga någon att vara tillsammans med mig
  • Ess
    Anonym (A) skrev 2016-08-01 23:51:20 följande:
    Om du läser alla inlägg så har jag också skrivit att jag hade förstått om han lämnade. Men jag förstår inte att han ber mig riskera mitt liv och ständigt ska ge mig skuldkänslor för något jag inte kan rå för.
    Hade du läst alla inlägg hade du också sett att han visste om detta från start.
    Anonym (A) skrev 2016-08-01 23:58:22 följande:
    Okej, så om din sambo tycker du ska hoppa från en bro så är det inte konstigt? Konstig relation ni verkar ha i sånt fall...
    Han ber mig ju riskera mitt liv! Han är fri att gå. Jag har och kommer aldrig tvinga någon att vara tillsammans med mig
    Jag har inte skrivit någonstans att du ska riskera livet för ett till barn, tvärtom. Han är helt fel ute som tjatar på dig, det är som det är och han ska göra slut istället för att tjata om något som inte går.

  • Ess
    blairw skrev 2016-08-01 23:49:08 följande:
    Så pass att man är villig att offra sin partners liv för att få det? Jo, det är konstigt. 

    Som jag har skrivit tidigare, jag har full förståelse för att folk först försöker skaffa biologiska barn och det är vad de vill ha. Men jag hoppades också att folk prioriterade vem de skaffar barn med. Själv skulle jag aldrig fundera på barn ihop med en person som jag inte visste att denna människan är den bästa människan jag kan göra det här ihop med. Någon som kommer vara där, vara en fantastik förälder, vara den bästa partnern och vännen jag kan få. Alltså ingen person jag skulle kunna gå ifrån bara för att vi inte kan få biologiska barn, för det viktigaste är ju barn i sig, inte huruvida barnet är gjort av våra spermier och ägg ihop. Biologin är inte vad som avgör om du är en bra förälder eller inte, eller hur mycket du kommer älska ditt barn - det är det bara du som gör. 

    Så i slutändan så kan jag inte förstå hur ett biologiskt barn är viktigare än vem du skaffar barn med. För så är det ju, om din partner inte kan ge dig ett biologiskt barn och du dumpar denne så har du prioriterat den biologiska delen över själva föräldraskapet, framtida familjen och relationen med din partner. Det man säger är att man hellre går vidare och hittar någon som kanske inte alls är lika bra person och match som sin nuvarande partner endast för att man behöver ha ett biologiskt barn.  
    Jag har aldrig skrivit att han gör rätt i att tjata på ts, tvärtom.
    Självklart är det viktigt med biologiska barn. De flesta som adopterar har redan försökt under många år att bli gravida själva utan att lyckas. 

    Sedan är det en annan sak också om man är två vuxna helt utan barn, eller om den ena redan har barn. Att leva med partnerns barn och inte få egna hade jag aldrig gjort, i längden hade jag fått svårare och svårare att tolerera hans barn i mitt hem om han förvägrat mig egna oavsett anledningen till det. 
    Så personligen hade jag hellre levt ensam utan barn, än fejk lekt lyckliga familjen med någon annans barn. 

    För mig är ett biologiskt barn värt att göra slut med en partner. Men valet av den andra föräldern är ändå så viktigt att jag skulle börja dejta igen för att träffa en bra person. Annars hade man bara kunnat stanna hos den man är ihop med och gå ut på krogen för att bli gravid..........
  • Anonym (?)
    Anonym (Gravid nu) skrev 2016-08-01 20:09:35 följande:
    Vi vill ha barn mer än er helt enkelt. Är barn meningen med livet duger icke-gentiska lika bra som genetiska och det tycker vi. Hoppas jag aldrig träffar nån med din attityd att vårt barn inte är vårt efter allt vårt jävla SLIT för att lyckas!
    Vad är det för tävlan? Det var därför jag gick ur svårt att få barn-trådar, eftersom vissa i grupperna ansåg att man inte vill tillräckligt om man inte skickar mensblod till Aten, vill ta emot donerade spermier osv. Det är ingen attityd, utan en känsla. Halva grejen med barn är att föra sina gener vidare, se sig själv i barnen osv. En annan mans spermier skulle för mig innebära en annan mans barn. Och det vill jag inte ha, utan jag vill ha min mans barn. Ingen främmande man. Sedan vill jag heller inte utsätta mitt barn med de tankar som kan komma av en donation. Det känns som att det är "finare" att vilja vilket barn som, men det tycker inte jag. 
  • BandAnna
    Anonym (Jane) skrev 2016-08-01 22:20:38 följande:

    Jag lämnade inte min man när jag fick reda på att han har problem med få och orörliga spermier. Det fick bli en kompromiss. Jag vägrade ivf. Tycker att om naturen har gjort någon infertil så är det inte meningen att de ska ha biologiska barn. Punkt slut. Däremot köpte vi könsceller från en frisk donator och har nu en son. Jag har inte haft en tanke på att vårt barn är någon annans. Han är vår son! Kopia av mig utseendemässigt och kopia av min man på andra sätt, hur han sover, håller sin gaffel, ler, gester och allt annat viktigt. Slutet gott allting gott....


    Förklara gärna för ett dumhuvud hur det går till när man köper könsceller och hur processen ter sig . Blev väldigt nyfiken =) 
Svar på tråden lämna om partner ej kan få barn?