• Anonym (winkie)

    Är jag i gränslandet- flirtar kanske för mkt med kollega...

    Jag har lärt känna en av mina kollegor mer och mer sista tiden. Han är singel och lite yngre än mig, och är jätteflirtig. Jag vet inte om jag är särskilt utvald eftersom han är väldigt trevlig och glad mot alla, och sprider glädje med sina skämt och så.

    Men det känns som att han drar sig mer och mer till mig. Han sätter sig bredvid mig på möten, slår sig ner vid fikabordet om jag sitter där men inte annars...Vi hade en aw och pratade väldigt mycket häromveckan t.ex. Så mycket att jag kände att det kanske såg illa ut utifrån eftersom jag är gift och har barn. Han följde med till baren, satte sig med mig igen, kom och anslöt till mitt nya samtalsgäng när jag manövrerat bort mig själv från "oss".

    När vi sedan gick vidare satte han sig med mig igen och vi fortsatte vårt snack om allt och inget. Då kändes det mer ok eftersom det bara var han och jag och en annan kollega och hans kompisar med. Han är liksom inte obehagligt efterhängsen på något sätt utan verkar bara uppskatta mitt sällskap. Jag gillar ju honom oxå, men tänker att man måste liksom sköta det med lite stil.

    Så idag så har det fortsatt. Jag har läst på lite om flirtsignaler och han gör verkligen allt: Ler stort, skämtar, har ett öppet kroppsspråk, ser en noga i ögonen när vi pratar, lyssnar på vad man säger, är hjälpsam osv osv. Jag är såklart glad och skojar tillbaka och jag gillar uppmärksamheten. Samtidigt undrar jag lite om det kan ses som opassande av andra, t.ex min andra kollega som ser oss interagera ganska mycket. Det måste ju vara helt uppenbart att vi flirtar med varandra för honom.

    Jag vill liksom visa att jag uppskattar min flirtande kollega och ge honom självförtroende i att han är attraktiv och verkar vara en jättehärlig person. Men jag vill ju samtidigt inte att han ska tro att jag är intresserad eller få känslor för mig. Han vet ju att jag är gift.

    Vad tycker ni om situationen? Kan jag fortsätta flirta för att det är kul eller kan det ses som taskigt eller opassande?

  • Svar på tråden Är jag i gränslandet- flirtar kanske för mkt med kollega...
  • Anonym (PRATA!)
    Anonym (winkie) skrev 2018-12-20 17:13:35 följande:

    Hur vet man att man älskar varandra? Jo, jag älskar honom, som person. Är jag kär? Vet ärligt talat inte.... Tänder jag på honom? Ja, delvis, framförallt på grund av den njutning han kan ge mig rent fysiskt. Inte på hur han förför mig eller att jag känner mig tänd av den elektricitet av kärlek som jag känner mellan oss.

    Jag kan känna panik inför att leva i den här situationen som den är nu, resten av livet. Tror jag skall försöka leta upp en terapeut som kan få mig att reda ut ordentligt vad jag vill och hur jag ska komma vidare antingen i relationen eller på egen hand.


    Låter som en sund lösning....glöm ej att din man måste få vara med på tåget... Han älskar förmodligen dig mer än vad han visar.
  • Anonym (winkie)
    Anonym (PRATA!) skrev 2018-12-20 17:17:46 följande:
    Låter som en sund lösning....glöm ej att din man måste få vara med på tåget... Han älskar förmodligen dig mer än vad han visar.
    Hur ska jag få med honom? Är så himla rädd för att han ska bli helt knäckt och deprimerad och att allt bara ska bli ännu värre om han vet att jag så att säga går till handling.

    Det tror jag också. Men det räcker liksom inte för mig att bara veta att han gör det.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (man) skrev 2018-12-20 10:53:52 följande:
    Eller hur, för det är ju helt otänkbart att avsluta ett förhållande på ett värdigt sätt?
    Låter på dig som att du tycker det är grönt att göra lite som man vill bar man själv behöver det så...

    Vad får dig att tro att människor som väljer att inte bete sig som idioter mot sin partner lever perfekta liv och är tråkiga? Menar du att ha ett trasigt liv och bete sig som en idiot är detsamma som att ha ett roligt liv?
    Men gud vad du läser in en massa trams hela tiden! Jag har redan skrivit att jag själv aldrig varit otrogen, men jag kan förstå varför kvinnor ibland tar det steget trots att det är fel. Män är ofta otrogna för att de vill ha sex, kvinnor är ofta otrogna för att de inte är lyckliga i förhållandet. Jag tycker det är fel att vara otrogen och stanna i förhållandet, men jag kan förstå att en flirt eller mer än så ibland kan vara en språngbräda ut ur förhållandet. Det är inte rätt, men jag kan förstå att man gör fel ibland.
    Man kan leva ett bra liv och vara schysst mot sin partner och ändå ha förståelse för, och inte moralisera över, andra människors beslut över deras egna liv. Hoppas jag var tydlig nog nu, för dig tänker jag inte diskutera mer med då du väljer att missförstå hela tiden.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (winkie) skrev 2018-12-20 17:13:35 följande:

    Hur vet man att man älskar varandra? Jo, jag älskar honom, som person. Är jag kär? Vet ärligt talat inte.... Tänder jag på honom? Ja, delvis, framförallt på grund av den njutning han kan ge mig rent fysiskt. Inte på hur han förför mig eller att jag känner mig tänd av den elektricitet av kärlek som jag känner mellan oss.

    Jag kan känna panik inför att leva i den här situationen som den är nu, resten av livet. Tror jag skall försöka leta upp en terapeut som kan få mig att reda ut ordentligt vad jag vill och hur jag ska komma vidare antingen i relationen eller på egen hand.


    Med tanke på hur din man beter sig mot dig så tror jag att han är minst lika missnöjd som du över hur ni har det.

    Så frågan är ju vad ert problem handlar om - egentligen?

    Att sitta och gnälla på allt du gör och du inte känner uppskattning är ju egentligen bara ett symptom på problemet. Men VAD är det som är grundproblemet? Vad har hänt från början?

    Känns mer som ert missnöje är ett sätt att slippa prata om elefanten i rummet. Det är lättare att skylla på trista semesterplaner än det som faktiskt är bekymret. Ni verkar anklaga varandra i det tysta för något annat som hänt.

    Ta tag i det verkliga problemet så kommer det andra lösa sig på vägen.
  • Anonym (winkie)
    Anonym (Pelle) skrev 2018-12-21 10:19:26 följande:
    Med tanke på hur din man beter sig mot dig så tror jag att han är minst lika missnöjd som du över hur ni har det.

    Så frågan är ju vad ert problem handlar om - egentligen?

    Att sitta och gnälla på allt du gör och du inte känner uppskattning är ju egentligen bara ett symptom på problemet. Men VAD är det som är grundproblemet? Vad har hänt från början?

    Känns mer som ert missnöje är ett sätt att slippa prata om elefanten i rummet. Det är lättare att skylla på trista semesterplaner än det som faktiskt är bekymret. Ni verkar anklaga varandra i det tysta för något annat som hänt.

    Ta tag i det verkliga problemet så kommer det andra lösa sig på vägen.
    Inget har "hänt", vad jag vet iaf. Och han säger att han inte är missnöjd, men han kanske ljuger.

    För mig är grundproblemet solklart och kommer främst från att vi är olika personlighetstyper.
  • Anonym (1 Förvirrad)
    Anonym (winkie) skrev 2018-12-17 16:17:12 följande:

    Jag har lärt känna en av mina kollegor mer och mer sista tiden. Han är singel och lite yngre än mig, och är jätteflirtig. Jag vet inte om jag är särskilt utvald eftersom han är väldigt trevlig och glad mot alla, och sprider glädje med sina skämt och så.

    Men det känns som att han drar sig mer och mer till mig. Han sätter sig bredvid mig på möten, slår sig ner vid fikabordet om jag sitter där men inte annars...Vi hade en aw och pratade väldigt mycket häromveckan t.ex. Så mycket att jag kände att det kanske såg illa ut utifrån eftersom jag är gift och har barn. Han följde med till baren, satte sig med mig igen, kom och anslöt till mitt nya samtalsgäng när jag manövrerat bort mig själv från "oss".

    När vi sedan gick vidare satte han sig med mig igen och vi fortsatte vårt snack om allt och inget. Då kändes det mer ok eftersom det bara var han och jag och en annan kollega och hans kompisar med. Han är liksom inte obehagligt efterhängsen på något sätt utan verkar bara uppskatta mitt sällskap. Jag gillar ju honom oxå, men tänker att man måste liksom sköta det med lite stil.

    Så idag så har det fortsatt. Jag har läst på lite om flirtsignaler och han gör verkligen allt: Ler stort, skämtar, har ett öppet kroppsspråk, ser en noga i ögonen när vi pratar, lyssnar på vad man säger, är hjälpsam osv osv. Jag är såklart glad och skojar tillbaka och jag gillar uppmärksamheten. Samtidigt undrar jag lite om det kan ses som opassande av andra, t.ex min andra kollega som ser oss interagera ganska mycket. Det måste ju vara helt uppenbart att vi flirtar med varandra för honom.

    Jag vill liksom visa att jag uppskattar min flirtande kollega och ge honom självförtroende i att han är attraktiv och verkar vara en jättehärlig person. Men jag vill ju samtidigt inte att han ska tro att jag är intresserad eller få känslor för mig. Han vet ju att jag är gift.

    Vad tycker ni om situationen? Kan jag fortsätta flirta för att det är kul eller kan det ses som taskigt eller opassande?


    På vilket sätt är ni olika personlighetstyper? Vad för er nära och vad för er långt ifrån varandra? När blev det solklart för dig att ni är olika?

    Var det när den här kollegan kom in i bilden eller har du känt så tidigare? En osäkerhet och panikkänslor inför att dela en fortsatt framtid med din man? Du skriver:

    "Jag kan känna panik inför att leva i den här situationen som den är nu, resten av livet. Tror jag skall försöka leta upp en terapeut som kan få mig att reda ut ordentligt vad jag vill och hur jag ska komma vidare antingen i relationen eller på egen hand."

    Jag tror att många kan känna igen sig i dina tankar. Det låter klokt att kontakta en terapeut som du kan känna dig trygg tillsammans med och att du i terapi tar reda på mer om dina önskningar och behov.

    Jag tänker att du kanske ska börja där, med dig själv, för att sedan kanske gå i ytterligare terapi i form av parterapi och familjerådgivning ihop med din man.

    Sen när jag läser om din kollega och om vad du skriver om honom:

    "Jag har läst på lite om flirtsignaler och han gör verkligen allt: Ler stort, skämtar, har ett öppet kroppsspråk, ser en noga i ögonen när vi pratar, lyssnar på vad man säger, är hjälpsam osv osv.

    Jag är såklart glad och skojar tillbaka och jag gillar uppmärksamheten. Samtidigt undrar jag lite om det kan ses som opassande av andra, t.ex min andra kollega som ser oss interagera ganska mycket. Det måste ju vara helt uppenbart att vi flirtar med varandra för honom.

    Jag vill liksom visa att jag uppskattar min flirtande kollega och ge honom självförtroende i att han är attraktiv och verkar vara en jättehärlig person. Men jag vill ju samtidigt inte att han ska tro att jag är intresserad eller få känslor för mig. Han vet ju att jag är gift."

    Här tänker jag att det låter som att du är attraherad av honom. Att ni flörtar och det finns något mellan er.

    Att du känner något för honom men att du blir rädd och börjar tänka på att du är gift. Eller på vad dina kollegor ska tänka om de ser. Du förflyttar kanske som jag ser det (utan att döma dig - för jag vet själv hur allt känns som du beskriver i tråden fast ur ett annat håll) bort från dig själv.

    Samtidigt som du brottas med inre tankar på att du får panik inför att leva i situationen som den är nu resten av livet med din man.

    Jag förstår din förvirring kring dina val och inför det faktum att du är gift. Det är komplicerat.

    Jag avläser iallafall som att du både vill och inte vill ha den här kollegan nära dig? När du inte vill är det för att du är rädd vad andra ska tycka och att du kanske får dåligt samvete för att du är gift? Hur känner du i kroppen? Oftast så vet hjärtat svaret men en är rädd för att lyssna på det.

    Jag gav i början mina tankar på tips. Där skrev jag om att det låter klokt att gå i terapi hos en bra terapeut

    som du känner dig trygg med och har förtroende för. Att du börjar där. Med dig själv. Det skriver jag igen för jag tror det kan hjälpa dig.

    Oavsett vilka beslut du kommer fram till - så önskar jag dig allt gott och att du kommer fram till en bra lösning och lyssnar på vad ditt hjärta vill.

    God jul
  • Anonym (PRATA!)
    Anonym (winkie) skrev 2018-12-20 17:35:21 följande:

    Hur ska jag få med honom? Är så himla rädd för att han ska bli helt knäckt och deprimerad och att allt bara ska bli ännu värre om han vet att jag så att säga går till handling.

    Det tror jag också. Men det räcker liksom inte för mig att bara veta att han gör det.


    Fundera lite på vad du föll för hos honom från början... Finns något av det kvar?

    Om ni ska komma framåt med er relation måste ni engagera er i gemensamma projekt och ha gemensamma mål. Och BÅDA TVÅ måste kämpa för att nå dem.

    Öppenhet, ärlighet och vilja måste finnas från båda håll.

    Du måste våga tala om hur du känner och vad du vill och han likaså. Börja se varandra igen och lära känna varandra på nytt, på djupet.

    Ibland måste man våga riva ner något för att bygga upp något nytt som är bättre och mer hållbart.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (winkie) skrev 2018-12-20 17:35:21 följande:

    Hur ska jag få med honom? Är så himla rädd för att han ska bli helt knäckt och deprimerad och att allt bara ska bli ännu värre om han vet att jag så att säga går till handling.

    Det tror jag också. Men det räcker liksom inte för mig att bara veta att han gör det.


    Om du inte vet hur du ska prata med honom så tycker jag ni ska involvera en parterapeut. Ring kommunen och boka en tid. Du måste liksom gå till handling, antingen kommer du förmodligen vara otrogen förr eller senare eller bli deprimerad själv då du ju lever i en situation hemna som du inte trivs med.

    Relationsproblem är aldrig enkla, varken att ta tag i eller ta sig igenom. Men vad har du att förlora? Kanske du och din man hittar tillbaka och får ett kanonliv tillsammans, eller så skiljer ni er men det blir en bra skilsmässa som du kan gå rakryggad igenom då du gjort allt du kan för att få det att fungera. Att han sen inte bidragit med sin del är ju inte ditt fel.
  • Anonym (PRATA!)

    TS, du behöver ta reda på vad DU vill med ditt liv och hur det ska se ut. Dig själv kan du förändra, du kan skaffa hobbies, träna, meditera, what ever...

    Men om du vill att din man ska ändra sig måste han göra det själv och vara med på tåget för att anpassa sig till förändringar. Som många sagt, parterapi är nog vad ni behöver.

    Under den tid det tar för er att komma fram till hur ni ska gå vidare bör du nog lägga ner/backa ett par steg med din flirt till kollegan. Det kommer bara röra till allt för dig just nu. Som någon sade innan kommer du bara göda ditt bekräftelsebehov tills du en dag är antingen galet förälskad i honom eller vaknar upp under samma täcke. Alternativt både och.

    Ta tag i situationen på hemmaplan först, så får du se var du står sedan. Då har du gått rätt väg i det här.

    Lycka till

  • jrockyracoon
    Anonym (winkie) skrev 2018-12-20 17:13:35 följande:
    Hur vet man att man älskar varandra? Jo, jag älskar honom, som person. Är jag kär? Vet ärligt talat inte.... Tänder jag på honom? Ja, delvis, framförallt på grund av den njutning han kan ge mig rent fysiskt. Inte på hur han förför mig eller att jag känner mig tänd av den elektricitet av kärlek som jag känner mellan oss.

    Jag kan känna panik inför att leva i den här situationen som den är nu, resten av livet. Tror jag skall försöka leta upp en terapeut som kan få mig att reda ut ordentligt vad jag vill och hur jag ska komma vidare antingen i relationen eller på egen hand.
    Hej TS!

    Du låter som en i grunden klok och förståndig person, men som hamnat i en ganska svår relationell kris. Jag tänkte att jag skulle ge min syn på din situation utifrån hur jag uppfattar den.

    1. Du är rädd för att andra kan uppfatta ditt utbyte med kollegan som flirtande. Mitt svar är då: Det spelar väl ingen roll hur andra uppfattar den, så länge som den är väldigt oskyldig. Är den det, så är den ju inget hot mot något.

    2.  Du påstår att din flirt med kollegan är oskyldig, och inte kommer att leda till något övertramp. Men samtidigt börjar du ganska snabbt prata om din dåliga relation med din man. Det är inte konstigt att andra i tråden påpekar risken att du gör en felbedömning - jag tänker att en dålig relation och en flirtig kollega tillsammans med en tro att man inte kommer kunna gå över gränsen, tillsammans bildar en väldigt fin grund till att slutligen hamna i en otrohet. Du har inte heller berättat om dina ev. fantasier om kollegan. Har du sådana, tänker du på honom mycket? Den själsliga otroheten kommer långt före den fysiska. Om man dagligen går och tänker på en person, kommer man känslomässigt att öppna upp sig för den personen oavsett om ens tankar är sexuella eller inte. Jag tänker att du kanske behöver markera för dig själv och för kollegan, att du inte är intresserad att driva den här flirten vidare. Det kan du t.ex. göra genom att sluta tänka på kollegan, och kanske bara vara väldigt kort mot honom ett par gånger för att markera tydligt att du inte vill utveckla den här flirten vidare.

    3. När det kommer till relationen med din man, så säger du att han är passiv, tar inte ofta initiativ och att du har försökt att ändra situationen med honom så många gånger att du helt enkelt gett upp att få till stånd en förändring. Samtidigt så skriver du att du är rädd att såra honom och är rädd att han ska bli knäckt och deprimerad.

    Kan det vara så att du är lite försiktig med att vara rak och tydlig med din man, av hänsyn till att han ska bli rädd och ledsen? Du ville t.ex. inte ta upp en oskyldig flirt med honom för att han kunde bli sårad av den. Vad är det för destruktivt mönster ni har hamnat i. Är du den som ska vara drivande och beskyddande i relationen? I så fall behöver du kliva ur den rollen och han behöver bli lite mer vuxen och ansvarstagande både för relationen och sitt eget mående.

    Det gör kanske ont att dra bort ett plåster, men det behövs. Tror att du behöver vara väldigt rak mot din man, lika brutalt ärlig som du är i tråden. Säg att du håller på att glida ifrån honom, att du funderar alltmer på att separera från honom. Säg att du inte är nöjd med att han aldrig tar initiativ till fysisk kärlek eller andra saker. Säg att du vill att ni ska gå i parterapi och börja ett förändringsarbete tillsammans. Berätta att det har gått så långt att du har börjat attraheras av kollegor på jobbet. 

    Att gå i terapi själv kan säkert också vara en bra idé, men om du vill fortsätta med din man så måste ni båda förändras och hitta vägar framåt för att ni ska kunna hitta en ny plattform för ert äktenskap.
Svar på tråden Är jag i gränslandet- flirtar kanske för mkt med kollega...