• Anonym (Kärnan)

    Det är svaga människor som väljer att vara otrogna

    Har själv varit otrogen OCH varit utsatt för otrohet. Min slutsats är att det är svaga personer som inte mår bra som är otrogna.

    Reflektioner?

  • Svar på tråden Det är svaga människor som väljer att vara otrogna
  • Elefantmannen2
    Anonym (...) skrev 2019-03-18 12:57:22 följande:
    Sitt inte och förvanska det jag skrivit. Ingen har skrivit att alla som lämbar är störda och att otrogna är psykopater osv. Du hittar på och projicerar själv.

    Jag har inte citerat dig. Du har just tagit en svepande generalisering av uppbyggnaden av den här typen av trådar på detta forum och lagt den på dig själv. 

  • Anonym (FYI)
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-18 16:13:37 följande:

    Jag har inte citerat dig. Du har just tagit en svepande generalisering av uppbyggnaden av den här typen av trådar på detta forum och lagt den på dig själv. 


    Anonym (...) skrev 2019-03-18 12:57:22 följande:
    Sitt inte och förvanska det jag skrivit. Ingen har skrivit att alla som lämbar är störda och att otrogna är psykopater osv. Du hittar på och projicerar själv.
    molly50 skrev 2019-03-18 12:39:03 följande:
    Jo,men det är ju sorgligt om det inte ska gå att prata med varandra och försöka reparera ev problem INNAN de leder till otrohet.

    Jag blev bedragen i mitt förra förhållande. Och ja,jag var bitter ett tag.
    Jag valde dock att lämna.
    Det som gjorde mig mest bitter var att han hellre valde att vara otrogen än att prata med mig om det han såg som ett problem.
    Han gav nig aldrig en möjlighet att försöka hjälpa honom att komma fram till en lösning.
    Och sen fortsatte han att ljuga mig rakt upp i ansiktet i flera månader innan jag fick ett erkännande.
    Jag blev bitter över att han inte respekterade mig mer än så.
    Men mest av allt så var jag ledsen,sårad och arg.
    Och det tillät jag mig själv att vara ett tag även efter att jag lämnat.
    Man måste få tillåtelse att älta och prata om det oavsett om man väljer att stanna kvar i förhållandet eller inte.
    Det är inte så lätt att bara glömma och gå vidare efter att ha blivit så sårad och sviken av någon man älskar och litar på.
    Ett sånt jävla tjöt...Ni är inte överens, och ni kommer inte att bli det heller
  • Elefantmannen2
    Anonym (FYI) skrev 2019-03-18 17:21:09 följande:
    Anonym (...) skrev 2019-03-18 12:57:22 följande:
    Sitt inte och förvanska det jag skrivit. Ingen har skrivit att alla som lämbar är störda och att otrogna är psykopater osv. Du hittar på och projicerar själv.
    Ett sånt jävla tjöt...Ni är inte överens, och ni kommer inte att bli det heller

    Ah. Du har just satt riktlinjerna för alla diskussionsforum på nätet. Snyggt!
    Antar att du aldrig pushat i en diskussion på ett forum?


    Vem kan veta när du dömer bakom ett anonymt nick? Regga en profil så att det finns en historik, du är fortfarande anonym.

  • Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-17 22:29:59 följande:

    Blir stark.. Då är du fortfarande svag?


    Missade inte så mycket om du bara byter kön i resonemanget. Även om du är tjej sitter du i din bitterhet och dömer och kallar folk som inte delar din världsbild "empatiskadade"


    "Empatiskadade" Du är charmig kompis, du kommer säkert att hitta någon med den attityden. Säkert.
    Var i mitt resonemang hittar du "antingen eller"? Jag har inget antingen eller och har levt i gråzonen, mot det svarta, största delen av mitt liv. Den som målar upp en svartvit dystopi där de moraliskt överlägsna styr är någon annan i den här tråden.
    Ju större kontaktyta, desto större chans att "träffa de bra människorna". 
    När du sitter i ditt pojkrum och snyftar över att din tjej lämnade dig är chansen att ett otroget monster som jag träffar träffar din "bra" tjej  gravt mycket större. 
    Har hon väl träffat en avslappnad, humoristisk kille som tar livet som det kommer och låter henne vara fri i sig själv kan du antagligen själv lista ut hur gärna hon stannar med en svartvit moralist med översittarkomplex."


    Dags att fundera över varför du haft "minst en" psykopatisk man. Psykopati är en ganska ovanlig personlighetsstörning. 
    ATT du träffat en psykopat(skeptisk, du klassar antagligen alla som inte är nöjda med det du har att erbjuda och är "otrogna" på ett eller annat vis "psykopater". Det är lite av en grej i det här forumet att beskylla alla som inte tycker som dem för allvarliga psykiska personlighetsstörningar, nämligen) faller givetvis tillbaks på dig. Hur hamnade du där? Barndom? Mönster? Naiv? Önskan om närhet? Andra behov?


     


    Snacka om sjukligt resonemang.

    En person sviker en annan och får personen att må så dåligt att hon går ner för räkning. Och din reaktion på det är att se ner på den som blev utsatt för den andres svineri och tycka personen är svag och tycka det är oerhört fult att vara bitter över en sån sak. Men du verkar inte ha några som helst betänkligheter över det hon blev utsatt för.... men ändå tycker du att det inte alls är ett empatistört förhållningssätt.

    Om du levt hela ditt liv i "gråzonen" så är det ju inte förvånande att du resonerar som du gör. För dig är ju att försöka behandla andra människor med värdighet en "dystopi" men att behandla andra illa är bara naturligt...jag skulle vilja påstå att du inte alls lever i gråzonen utan i kolsvart mörker. Och då är det ju kanske inte så förvånande att du ser på normala moraliska värderingar som en "dystopi" och överlägsenhet. Saknar man moral helt så är det ju svårt att fatta poängen med den. Det blir lite som att försöka få en blind att förstå färger.

    Den där "avslappnade, humoristiska killen som tar livet som den kommer" kan man ju lika gärna beskriva som ett egoistiska jävla arsel som fullkomligen skiter i vem som drabbas bara han får sticka drulen i någon så han kan bli nöjd. Och bruden som nappar på det en lika egoistiskt asshole som fullkomligen skiter i vad hon utsätter sin partner och eventuella barn för bara hon får känna sig "fri". Jag menar, bara för att man är avslappnad och humoristiskt så behöver man ju inte knulla på upptagna brudar, man kan ju välja singlar för att slippa delta i ett svineri. Och tjejen som nappar hade ju kunna skilja sig om hon nu inte är nöjd med sitt förhållande och vill känna sig fri... eller hur? 

    PS! Att sakna empati ÄR en personlighetsstörning. 
  • Elefantmannen2
    Anonym (man) skrev 2019-03-18 18:05:44 följande:
    Snacka om sjukligt resonemang.

    En person sviker en annan och får personen att må så dåligt att hon går ner för räkning. Och din reaktion på det är att se ner på den som blev utsatt för den andres svineri och tycka personen är svag och tycka det är oerhört fult att vara bitter över en sån sak. Men du verkar inte ha några som helst betänkligheter över det hon blev utsatt för.... men ändå tycker du att det inte alls är ett empatistört förhållningssätt.

    Om du levt hela ditt liv i "gråzonen" så är det ju inte förvånande att du resonerar som du gör. För dig är ju att försöka behandla andra människor med värdighet en "dystopi" men att behandla andra illa är bara naturligt...jag skulle vilja påstå att du inte alls lever i gråzonen utan i kolsvart mörker. Och då är det ju kanske inte så förvånande att du ser på normala moraliska värderingar som en "dystopi" och överlägsenhet. Saknar man moral helt så är det ju svårt att fatta poängen med den. Det blir lite som att försöka få en blind att förstå färger.

    Den där "avslappnade, humoristiska killen som tar livet som den kommer" kan man ju lika gärna beskriva som ett egoistiska jävla arsel som fullkomligen skiter i vem som drabbas bara han får sticka drulen i någon så han kan bli nöjd. Och bruden som nappar på det en lika egoistiskt asshole som fullkomligen skiter i vad hon utsätter sin partner och eventuella barn för bara hon får känna sig "fri". Jag menar, bara för att man är avslappnad och humoristiskt så behöver man ju inte knulla på upptagna brudar, man kan ju välja singlar för att slippa delta i ett svineri. Och tjejen som nappar hade ju kunna skilja sig om hon nu inte är nöjd med sitt förhållande och vill känna sig fri... eller hur? 

    PS! Att sakna empati ÄR en personlighetsstörning. 

    Text, text, text.. 


    Fetat: Ja. Är det någon som påstått något annat? 


    Fast nu citerade jag


    "Ja, det hoppas jag med att jag gör, men jag vet att världen är överbefolkad av empatistörda människor. Det får jag också lära mig att leva med. Men fördelen är att när jag träffar de bra människorna så är det så jävla bra. Då är det på riktigt och värt det. Det är något som empatistörda inte får uppleva. 


    Du verkar inte förstå det där med ömsesidighet. Det behöver inte vara antingen eller, nämligen. Det är nog också svagheten hos människor som tänker så svartvitt, att man inte kan få ihop sitt eget välmående med andras. Det är en utmaning för många, kanske de flesta. Men empatiskadade har klart svårast med det. Har inte förmågan att mentalisera osv. Tragiskt." 


    som pratar om "empatistörningar" och "empatiskadade", inte avsaknad av empati. Och detta kladdat över alla som är otrogna.


    Som är ett annat resonemang jag fört. Att man inte behöver vara narcissist(patologisk), psykopat eller lida av andra personlighetsstörningar för att man är otrogen(som i sig har ett flertal definitionen och grader). 


    Du är ju inne på samma linje. Enligt dig är mitt resonemang "sjukligt". 


    Du plockar även ut din egen upplevelse för vidare resonemang. "En person sviker en annan och får personen att må så dåligt att hon går ner för räkning. "


     


    Vad förutsätter du här? Att alla som blivit bedragna(enligt olika definitioner) går ned för räkning? Det är i så fall inte nära sanningen


     

  • Thereisthat
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-18 12:04:59 följande:

    Jag har antagligen varit otydlig.

    Jag har aldrig uttryckt mig på det viset. Resonemanget var tvärtom. Att alla som lämnade en person i tråden var psykopater. Att man har allvarliga personlighetsstörningar för att man är otrogen. Det är ju givetvis inte sant på en fläck. 

    Jag har aldrig, och kommer aldrig, försvara fysisk eller fysisk misshandel av en partner. Tvärtom om har jag i många trådar sagt att den och andra uttryck för kontrollbehov av partners och omgivningen är det värsta man kan ägna sig åt. Det är inte att uppfylla sin partners behov.


    Jag har varit väldigt aktiv på FL i flera år och det absoluta flertalet som blivit dumpade säger inte att deras ex är en psykopat. Var har du fått det ifrån?

    Och vad gäller otrohet så är det en väldigt egoistisk handling där man uppvisar ett tydligt empatilöst beteende. Vad är det konstiga?
  • Elefantmannen2
    Thereisthat skrev 2019-03-18 21:56:43 följande:
    Jag har varit väldigt aktiv på FL i flera år och det absoluta flertalet som blivit dumpade säger inte att deras ex är en psykopat. Var har du fått det ifrån?

    Och vad gäller otrohet så är det en väldigt egoistisk handling där man uppvisar ett tydligt empatilöst beteende. Vad är det konstiga?

    "Jag har aldrig uttryckt mig på det viset. Resonemanget var tvärtom. Att alla som lämnade en person i tråden var psykopater. Att man har allvarliga personlighetsstörningar för att man är otrogen. Det är ju givetvis inte sant på en fläck" 


    Vad är grejen med att inte läsa innantill, misstolka och försöka göra en poäng? Står det flertalet någonstans? 


    Nej, på bägge. Otrohet(som har ett flertal definitioner och gränser) är inte nödvändigtvis egoistiskt till att börja med. Och definitivt inte empatilöst. De som är helt empatilösa lider av en allvarlig störning som är en faktor vid diagnosticering av grava personlighetsstörningar. Som psykopat, patologisk narcissist och andra.

  • molly50
    Anonym (FYI) skrev 2019-03-18 17:21:09 följande:
    Anonym (...) skrev 2019-03-18 12:57:22 följande:
    Sitt inte och förvanska det jag skrivit. Ingen har skrivit att alla som lämbar är störda och att otrogna är psykopater osv. Du hittar på och projicerar själv.
    Ett sånt jävla tjöt...Ni är inte överens, och ni kommer inte att bli det heller
    Du har en poäng. Men detta är ett diskussionsforum. Och alla kan inte vara överens i allt.
    Då skulle det inte bli några diskussioner. 
    Carpe Diem
  • molly50
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-19 00:01:41 följande:

    "Jag har aldrig uttryckt mig på det viset. Resonemanget var tvärtom. Att alla som lämnade en person i tråden var psykopater. Att man har allvarliga personlighetsstörningar för att man är otrogen. Det är ju givetvis inte sant på en fläck" 


    Vad är grejen med att inte läsa innantill, misstolka och försöka göra en poäng? Står det flertalet någonstans? 


    Nej, på bägge. Otrohet(som har ett flertal definitioner och gränser) är inte nödvändigtvis egoistiskt till att börja med. Och definitivt inte empatilöst. De som är helt empatilösa lider av en allvarlig störning som är en faktor vid diagnosticering av grava personlighetsstörningar. Som psykopat, patologisk narcissist och andra.


    En fråga då. Vad anser du vara orsakerna till otrohet,om det nu inte beror på egoism och brist på empati?
    Man visar ju ganska tydligt att man inte respekterar sin partner,i alla fall,när man väljer att vara otrogen.
    Carpe Diem
  • Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-18 18:53:09 följande:

    Text, text, text.. 


    Fetat: Ja. Är det någon som påstått något annat? 


    Fast nu citerade jag


    "Ja, det hoppas jag med att jag gör, men jag vet att världen är överbefolkad av empatistörda människor. Det får jag också lära mig att leva med. Men fördelen är att när jag träffar de bra människorna så är det så jävla bra. Då är det på riktigt och värt det. Det är något som empatistörda inte får uppleva. 


    Du verkar inte förstå det där med ömsesidighet. Det behöver inte vara antingen eller, nämligen. Det är nog också svagheten hos människor som tänker så svartvitt, att man inte kan få ihop sitt eget välmående med andras. Det är en utmaning för många, kanske de flesta. Men empatiskadade har klart svårast med det. Har inte förmågan att mentalisera osv. Tragiskt." 


    som pratar om "empatistörningar" och "empatiskadade", inte avsaknad av empati. Och detta kladdat över alla som är otrogna.


    Som är ett annat resonemang jag fört. Att man inte behöver vara narcissist(patologisk), psykopat eller lida av andra personlighetsstörningar för att man är otrogen(som i sig har ett flertal definitionen och grader). 


    Du är ju inne på samma linje. Enligt dig är mitt resonemang "sjukligt". 


    Du plockar även ut din egen upplevelse för vidare resonemang. "En person sviker en annan och får personen att må så dåligt att hon går ner för räkning. "


     


    Vad förutsätter du här? Att alla som blivit bedragna(enligt olika definitioner) går ned för räkning? Det är i så fall inte nära sanningen


     


    Ömsesidighet är precis det jag tänker på när jag förordar att man ska lösa sitt eventuella missnöje MED värdighet och hänsyn till andra. Medan du verkar anse att bara man känner sig missnöjd med något så är det helt ok att bete sig som ett arsel mot andra.

    Ja ditt resonemang ÄR sjuklig eftersom det är extremt narcissistiskt och utgår enbart ifrån den enes "behov". Hur det får för konsekvenser för andra verkar du totalt skita i. 

    Förstår att du gärna vill förminska och normalisera svek och lögner och få det till att det inte gör någon skada och att allt bara handlar om "hur man tar det" eftersom det gör ju det så mycket enklare att agera lite som man vill mot andra. Men även det är ett sjukligt tänkande för ingen mår bra av att bli bedragen och förnedrad hur mycket du än vill tro det.
Svar på tråden Det är svaga människor som väljer att vara otrogna