när ena föräldern flyttat utomlands
För oss som har den andra föräldern bosatt utomlands och hur man går tillväga med umgänge , tankar & erfarenheter kring detta, både positiva och negativa.
Min Historia:
sommaren 08 flyttade vårt barns mamma till USA Ca och tog med sig barnets halvsyster som då var 7 år, 5 år av dessa var jag som hennes pappa då hon inte visste något annat tills hon var ca 6 år, mamman hade sagt innan att hennes pappa som bor i USA inte brydde sig om henne och var en stor skitstövel.
Nåväl då man inte hörde något ifrån storasysterns pappa så visste man inget annat och gick på den historien.
innan mamman flyttade så bodde vi tillsammans som sepererade och av naturliga skäl var det oerhört jobbigt.
Vårat gemensamma barn har sedan hon var bebis tytt sig till mig den mesta av tiden, det var alltid jag som läste saga, alltid bytte på henne m.m , tyvärr hade man lite dålig koll på regler och dyligt så mamman hade flickan på dagis heltid fastän hon var hemma själv, detta talade förskolan om för mamma ett antal gånger att man inte fick och tillslut fick även jag reda på det då dom trodde att hon skulle bättra sig, hennes förklaring var att hon ville ha egentid och att det var jobbigt annars!!
ca 1 år innan mamman flyttade så sökte vi ett EU idkort på flickan, av någon anledning jag inte kommer på nu, men efter ett tag så tänkte jag inte mer på det men våren 08 när mamman hade bestämt sig för att flytta så kom jag och tänka på det och frågade henne hur det gick med idkortet om hon hade hämtat ut det men det hade hon inte.
Jag åkte därför ner till polisen för att fråga vad som hade hänt och fick som svar att det var uthämtat dec 07 av mamman.
Jag blev givetvis orolig då mamman hade sagt att hon skulle ta med sig barnet till USA utan att jag kunde göra någonting, innan jag visste detta och visste om att mamman skulle flytta över så ville mamman att vi skulle till Stockholm och amerikanska ambassaden för att söka ett amerikanskt pass till flickan för jag fick då reda på att flickan var automatiskt amerikansk medborgare då mamman var både svensk och amerikansk medborgare.
Varför hon ville det just då var att hennes pappa hade blivit sjuk i cancer och ville ta med sig flickorna över för att hälsa på honom vilket jag inte hade något emot alls, problemet var bara att direkt efter vi hade sökt passet så berättade mamman att hon skulle flytta över till USA redan snart, flickan kommer inte in eller ut i USA utan amerikanskt pass.
Jag blev hur orolig som helst och fick indikationer från andra i mammans närhet att hon skulle ta med sig barnet utan min tillåtelse för detta hade hänt förut med storasysterns pappa.
Nu började dom 3 värsta åren i mitt liv.