Läste ett bra svar som lugnade mig litegrann.
Kopierar in:
Fråga: Hej!
Jag befinner mig utomlands och ar gravid. Nar jag var i vecka 31 togs ett rutinblodprov (de gor manga tester har!) for att kontrollera flera infektioner, bl a herpes. Jag visste att jag haft munsar orsakade av herpes tidigare, mest nar jag var barn. Jag har aldrig haft herpes i underlivet, i alla fall inte vad jag vet. Blodprov tidigare i graviditeten har visat att jag har HSV IGG type 1 positive - vilket savitt jag har forstatt betyder att jag har antikroppar.
Till min stora forvaning visade resultatet av testet att jag har pagaende herpesinfektion (HSV-IGM type 1 positive). Jag har dock inga symptom vad jag kan se eller kanna. Inga munsar eller blasor i munnen eller pa andra stallen.
Kan det foreligga nagon fara for forstret? Bor jag ga till lakare for att gora vaginal undersokning? Bor jag ta nagon anti-viral medicin? Bor jag gora om testet narmare forlossningen Jag ar nu i vecka 35.
Jag undrar ocksa hur jag kan ha en infektion nar jag inte har nagra symptom.
Tacksam for svar. Det ar svart att veta vart man skall vanda sig i ett frammande system.
Sara
Svar: Hej Sara,
Eftersom vi får in många frågor till sajten hinner våra experter inte besvara alla. Din fråga känns angelägen så jag besvarar den med tidigare svar från våra experter och hjälper dig i dina funderingar. Bäst hjälp får du av din läkare eller barnmorska, men nedanstående info kanske kan hjälpa dig att ställa rätt frågor
mvh
Red
Du behöver absolut inte vara orolig. Vad beträffar graviditet och herpes så är det nästan "önskvärt" att ha en känd genital herpes då man blir gravid. Då riskerar man inte att bli smittad och få det för första gången under graviditeteten.
Det man är rädd för vad beträffar herpes och graviditet är ju främst att man skall få en förstagångsinfektion under sen graviditet. De kan ju du aldrig få eftersom du redan bär på herpes.
Det man vill vara uppmärksam på är att du ej har pågående skov med blåsor och sår i födelsekanalen,d v s där barnet skall passera, när du skall till att föda.
Om man skulle ha det så kan man överväga kejsarsnitt. Dessuom får ju barnet antikroppar från modern via moderkakan om modern redan har en känd herpes. Om man insjuknar med sin förstagångsherpes i de sista veckorna innan förlossningen så hinner antikroppar ej bildas och överföras.
Man testar inte mediciner på gravida så ett läkemedel måste ha funnits på marknaden i massor med år innan man säkert vågar utala sig om att det är riskfritt vid graviditet. Har ett läkemedel funnits väldigt länge så har det "av misstag" intagits av många under graviditet. När ett stort antal gravida "råkar" ha tagit läkemedlet utan att det rapporterats in någon ökad frekvens av biverkningar eller andra oförutsedda saker så vågar man till slut säga att det är fritt fram att taga under graviditet.
Aciclovir och Valtrex har funnits under lång tid nu och man har ej sett några nackdelar med att använda det under graviditet men det är ännu ej klassificerat som "kategori A" vid graviditet. Katagori A är läkemedel som använts så mycket under så lång tid så man vågar uttala sig om att det är helt riskfritt. Men som sagt, man har inte sett några nackdelar med att ge dessa medel och man gör det ofta när man tycker att det är viktigt att behandla herpes hos en gravid kvinna. Om man skall ta medel mot herpes under graviditet så skall man alltid göra det på läkarordination.