• Anonym (fundersam)

Vaginal förlossning trots herpes?

När jag väntade mitt första barn hade jag aldrig haft något utbrott.
    Det första fick jag ca 4 månader efter förlossningen.

Nu undrar jag om det kommer spela någon roll om jag och sambon skaffar ett till barn?
    Alltså kommer jag kunna föda vaginalt eller tar de snitt oavsett om man har utbrott då eller inte?

Jag vet ju att om man föder vaginalt då man har en blåsa kan barnet få allvarliga skador. Blind eller ännu värre så går det upp i hjärnan på barnet
    Inte för att det egentligen spelar ngn större roll så, för man vill ju inte utsätta barnet för en sådan risk.

Det finns ju möjlighet (har jag fått veta genom en väninna som fick snittas eftersom hennes bebis låg fel) att välja att vara sövd helt eller vaken fast med ryggmärgsbedövning.

Men jag har en väldig skräck för både sprutor och blod och skulle tycka det var jättejobbigt att "missa" barnets födsel (skulle alltså välja att bli sövd).

Hoppas det inte blev för svamligt, men vill liksom ha lite "kött på benen" innan jag funderar på att hoppa in i bebisverkstan ännu.

• Svar på tråden Vaginal förlossning trots herpes?
  • Anonym (gravid)

Jag har herpes och är nu gravid. Ska på mitt första besök på mvc på måpdag. Ska höra mig för noga då vad som gäller vid förlossning. Hört mycket olika bud, men det vanligaste verkar vara att man föder vaginalt såvida inga utslag finns. Jag har inte haft mer än ett utbrott de senaste 3 åren och före det var det säkert 1-2 år emellan så jag hoppas att det ska gå bra hela vägen nu också.

• Anonym

Såvitt jag har förstått det så ska det inte behöva vara någon fara - såtillvida man inte har ett skov i samband med förlossningen. Säkert beror det mkt också på hur pass allvarligt skovet är - har man någon enstaka blåsa har jag hört att de kan tejpa över den.

Man kan tydligen också under de sista månaderna av graviditeten, få någon typ av medicin mot herpes i förebyggande syfte inför förlossningen. Men det tror jag enbart ges om man har haft upprepade skov under graviditeten - annars anses det inte nödvändigt.

Men det viktiga är att du meddelar din bm om att du har herpes - det är väldigt viktigt att de får veta det i förväg.
    Det kommer säkert inte att vara någon fara för dig och din framtida vaginala förlossning!

Kan tipsa om en bra hemsida, där det står en massa bra information:
    www.harduherpes.nu

• Anonym

Jag har haft ett utbrott av herpes och det var flera år sedan, men jag skulle aldrig ta risken att föda vaginalt. Har hört att barnet kan bli blint.

• Anonym (typ1)

Anonym (10006626):
    Att barnet kan bli blint...det är högst sällsynt!
    Tycker det är trist att blivande mammor som har herpes ska behöva bli uppskrämda på det viset när man inte har all fakta.
    Varför skulle du aldrig ta risken att föda vaginalt? Jo, för du har inte den fakta du behöver i ämnet. Läs på mer så behöver du inte oroa dig så mycket, jag lovar.
    Fråga vilken läkare som helst.

Om ni läser på harduherpes.nu under Fråga doktorn, så får ni väldigt bra svar på riskerna. De undviker endast vaginal förlossning om man har aktiva blåsor i födslokanalen, där barnet kan komma i kontakt med dem hud mot hud.
    Läkaren säger t.o.m att det är bättre att föda vaginalt när man redan vet med sig att man har haft sin primärinfektion tidigare (det är den som är mer smittsam än efterföljande skov) - då vet de att den första infektionen ligger bakom patienten och behöver inte oroa sig för att en sådan ska dyka upp i samband med förlossning.
    Så tänker man så, så är det mer risker med att föda vaginalt för en kvinna som inte vet att hon har herpes liggandes latent i kroppen (vilket kan vara hur många som helst och vem som helst).

TS, du ska verkligen inte behöva oroa dig!
    Om du talar med din bmså kommer du att få samma information, och du kommer att känna dig lugnare. Se fram emot din förlossning istället!

• Anonym (herpan)

Läste ett bra svar som lugnade mig litegrann.
    Kopierar in:
    Fråga: Hej!
    Jag befinner mig utomlands och ar gravid. Nar jag var i vecka 31 togs ett rutinblodprov (de gor manga tester har!) for att kontrollera flera infektioner, bl a herpes. Jag visste att jag haft munsar orsakade av herpes tidigare, mest nar jag var barn. Jag har aldrig haft herpes i underlivet, i alla fall inte vad jag vet. Blodprov tidigare i graviditeten har visat att jag har HSV IGG type 1 positive - vilket savitt jag har forstatt betyder att jag har antikroppar.

Till min stora forvaning visade resultatet av testet att jag har pagaende herpesinfektion (HSV-IGM type 1 positive). Jag har dock inga symptom vad jag kan se eller kanna. Inga munsar eller blasor i munnen eller pa andra stallen.

Kan det foreligga nagon fara for forstret? Bor jag ga till lakare for att gora vaginal undersokning? Bor jag ta nagon anti-viral medicin? Bor jag gora om testet narmare forlossningen Jag ar nu i vecka 35.

Jag undrar ocksa hur jag kan ha en infektion nar jag inte har nagra symptom.

Tacksam for svar. Det ar svart att veta vart man skall vanda sig i ett frammande system.

Sara

Svar: Hej Sara,
    Eftersom vi får in många frågor till sajten hinner våra experter inte besvara alla. Din fråga känns angelägen så jag besvarar den med tidigare svar från våra experter och hjälper dig i dina funderingar. Bäst hjälp får du av din läkare eller barnmorska, men nedanstående info kanske kan hjälpa dig att ställa rätt frågor
    mvh
    Red

Du behöver absolut inte vara orolig. Vad beträffar graviditet och herpes så är det nästan "önskvärt" att ha en känd genital herpes då man blir gravid. Då riskerar man inte att bli smittad och få det för första gången under graviditeteten.

Det man är rädd för vad beträffar herpes och graviditet är ju främst att man skall få en förstagångsinfektion under sen graviditet. De kan ju du aldrig få eftersom du redan bär på herpes.

Det man vill vara uppmärksam på är att du ej har pågående skov med blåsor och sår i födelsekanalen,d v s där barnet skall passera, när du skall till att föda.

Om man skulle ha det så kan man överväga kejsarsnitt. Dessuom får ju barnet antikroppar från modern via moderkakan om modern redan har en känd herpes. Om man insjuknar med sin förstagångsherpes i de sista veckorna innan förlossningen så hinner antikroppar ej bildas och överföras.

Man testar inte mediciner på gravida så ett läkemedel måste ha funnits på marknaden i massor med år innan man säkert vågar utala sig om att det är riskfritt vid graviditet. Har ett läkemedel funnits väldigt länge så har det "av misstag" intagits av många under graviditet. När ett stort antal gravida "råkar" ha tagit läkemedlet utan att det rapporterats in någon ökad frekvens av biverkningar eller andra oförutsedda saker så vågar man till slut säga att det är fritt fram att taga under graviditet.

Aciclovir och Valtrex har funnits under lång tid nu och man har ej sett några nackdelar med att använda det under graviditet men det är ännu ej klassificerat som "kategori A" vid graviditet. Katagori A är läkemedel som använts så mycket under så lång tid så man vågar uttala sig om att det är helt riskfritt. Men som sagt, man har inte sett några nackdelar med att ge dessa medel och man gör det ofta när man tycker att det är viktigt att behandla herpes hos en gravid kvinna. Om man skall ta medel mot herpes under graviditet så skall man alltid göra det på läkarordination.

• Anonym (typ1)

Här kommer ett utdrag från harduherpes.nu, där läkaren svarar på riskerna vid en förlossning.

Du behöver absolut inte vara orolig. Vad beträffar graviditet och herpes så är det nästan "önskvärt" att ha en känd genital herpes då man blir gravid. Då riskerar man inte att bli smittad och få det för första gången under graviditeteten.

Det man är rädd för vad beträffar herpes och graviditet är ju främst att man skall få en förstagångsinfektion under sen graviditet. De kan ju du aldrig få eftersom du redan bär på herpes.

Ca en tredjedel av alla kvinnor i Sverige som föder barn bär ju på herpes typ 2. De flesta som har herpes typ 2 vet ej om det. Vet man som du att man är bärare av herpes typ 2 så har man ju ett bra utgångsläge inför kommande förlossning. Man kan ej drabbas av en förstagångsinfektion mot slutet av graviditeten. Du bör informera barnmorska och läkare att du bär på typ 2 herpes. De kan då vara uppmärksamma på att du ej har pågående skov med blåsor och sår i födelsekanalen,d v s där barnet skall passera, när du skall till att föda.

Om man skulle ha det så kan man överväga kejsarsnitt. Dessuom får ju barnet antikroppar från modern via moderkakan om modern redan har en känd herpes. Om man insjuknar med sin förstagångsherpes i de sista veckorna innan förlossningen så hinner antikroppar ej bildas och överföras.

Ibland om man har väldigt täta skov av herpes mot slutet av graviditeten så väljer man att gå in med suppressionsbehandling den sista tiden så man slipper att få ett skov under förlossningen.
    Sammanfattningsvis så kan du ta det helt lugnt och glädjas åt din graviditet. Ca 1/3 av alla som föder barn bär liksom du på herpes typ 2. Du känner dessutom, till skillnad från majoriteten av dessa, om din infektion. Det gör att du och personal kan vara uppmärksam på symtom i närheten av förlossningen. Det finns ju dessutom ingen risk för att du skall drabbas av en sk primärinfektion mot slutet av graviditeten. Det är ju det som innebär stor risk för smittöverföring och man vill undvika till varje pris.

Svar på tråden Vaginal förlossning trots herpes?