• Lovanti

Äggviteprotein i urinen!

Hejsan!

För 1 år sedan så mådde jag inte så bra och tog en massa prover då. Läkaren upptäckte då att jag läckte lite äggviteprotein i urinen och det var inte så bra att jag gjorde det när jag var så ung (var 20 då). Vi tog nya prover efter 3 månader, men jag läckte fortfarande lite äggviteprotein och läkaren sa att vissa människor gör det och att det var ingen fara, så jag fick ingen behandling.

Upptäckte att jag var gravid i veckan och nu är jag orolig över att jag ska drabbas av havandeskapsförgiftning! Jag är inte så påläst när det gäller havandeskapsförgiftning, men visst har det ett samband med äggviteprotein i urinen? Är det nått jag borde ta upp med min barmoska vid inskrivningen?

Tacksam för svar!

Kramar

• Svar på tråden Äggviteprotein i urinen!
  • Asrta1

Jag har hört att man får inte HF från tidigast efter v 20......visst det kanske förekommer lite tidigare men inte i början av en graviditet...det låter otroligt i mina öron.

Givetvis så ska du fråga då du uppenbarligen är orolig, det är dom till för.

Lycka till!

Asrta1 - Mamma till en underbar son på 3 år och gravid i v 35 (34+3) !
  • Lilystar

Hej! Jag är i slutet av min graviditet, och har fått lite äggviteprotein i mitt urin. Jag fick åka in till sjukhuset för koll eftersom mitt blodtryck har ökat en hel del nu på slutet, och det är kombinationen av högre blodtryck och protein som kan bli farligt. Andra symptom som man ska hålla utkik efter vid havandeskapsförgiftning är kraftig huvudvärk, flimmer för ögonen och väldigt ont på höger sida där levern sitter. Det är bara ett fåtal som får den farliga formen av havandeskapsförgiftning, så oroa dig inte för mycket. Jag tycker att du ska nämna det för din barnmorska, det kan ju aldrig skada. Du kanske får lämna urinprov lite oftare. Lycka till!

Svar på tråden Äggviteprotein i urinen!