• AnnaLina

Ikeas barnstol?

Hej,
    barnstolen på Ikea som kostar 99 kr i vit plast, är den bra? Vad har ni för erfarenhet av denna? Jag har tänkt köpa en tripp-trapp men dom är ju så dyra... Hur länge kan dom sitta i Ikeas plast stol? Om man inte har tripp trapp stolen, vad sitter dom då i när dom vuxit ur Ikea stolen? Får man med säkerhetsanordning o sätta fast den i bordet till Ikea stolen?

Kom gärna med tips och råd vilken barn stol jag ska köpa! TACK!

• Svar på tråden Ikeas barnstol?
  • ergo

Vi har en sån för 99 till vår fem månaders. Tycker den funkar alldeles utmärkt, perfekt med bordet som hör till också. Tänkte köpa en TrippTrapp när han blir lite äldre, och vi förhoppningsvis har lite mer pengar ;)

• Venus

Har den från IKEA, har haft den i 3 år nu Andra barnet som sitter i den nu... Dottern är så liten så hon får fortfarande plats i den *skrattar* Hon använde den i stort sett fram tills hon fyllde 3, nu sitter hon på en vanlig stol, visst hamnar hon lite långt ner, men oftast sitter hon på knäna och det går ju bra... Annars hade jag tänkt skaffa en "stol på stol" till henne, eller bara tejpa ihop förra årets telefonkataloger och lagt därpå med en kudde eller nått ovanpå...

Fästanordning får du köpa separat (vad jag vet)... Ikea brukar ju inte vara så snäll så att allt ingår vad man än köper *skrattar* Tror även det finns ett bälte man kan köpa till stolen och sätta fast barnet med...

Det är ju inte många kronor man slängt ut om det skulle vara så att den inte "fungerar" som man vill... Jag är i alla fall jättenöjd med den...

• Josse

Vi skaffade Ikeas till Filippa när hon var 4 månader (nu är hon 8 mån)och det var den med hög plastrygg (tror det finns två varianter) och ett bord framtill, den är kanonbra behövde en liten kudde bakom dom första månaderna. Våra vänner har en sånna stolar till sina tvillingar dom är nu lite över 2 år.

• Maluna

Vi har köpt några såna billiga och har hos mormo, farmor och stugan och jag tycker att de är kanon för det priset. vår två åring använder den fortfarande.

• AnnaBe

Jag tycker att den är jätte bra.... Lätt att ta med vid behov och lätt att ställa i duschen då det kan behövas ibland... Köpte även bordet som fins till... Så att stolen får en egen yta att kladda på... Jätte bra.....

• Helajni

Vår dotter som är STOR o snart 2 år får gott o väl plats fortfarande i den. Jag tycker de är jättebra stolar. Nu tror jag att man får med en rem som man kan spänna fast barnet med, men ingenting att fästa i bordet följer med. Jag skulle dock tro att stolen, nu menar jag den vita från IKEA, är näst intill omöjlig att välta för benen står så långt isär. Ett tips är att köpa bordet till oxå, kostar 49:- tror jag.

• annahakan

Stolen är ju helt kanon! Vi har en tripp trapp men köpte en IKEA också för att ha på balkongen och när man får besök etc. Vår son sitter nästan bättre i IKEA-stolen men han kommer ju växa ur den fortare förstås.

• Glad

ett perfekt tips till farmor mormor å dom som man är mycket hos o vill ge i julklapp från bebisen!

• Spixie

Vi har den för 99 kr, den funkar jättebra! Lätt att rengöra, bara ducha! Åsså är den billig!

• Jardine

Vi har oxå den för 99 kr. Fungerar utmärkt. Lätt och ta med oxå om ska pka bort.

• Zophia

Jättebra! Bordet till för 49:- är kanon och lätt att göra rent!

• starless

Vi har också "Antilop". Den är suverän. Köpte matbrickan/lekbordet till den sist jag var på ikea. Det smartaste jag gjort någonsin tror jag!
    Nu slipper jag dessutom oroa mig för att hon ska välta stolen genom att sparka ifrån på köksbordet, med brickan på kommer stolen ut så pass mycket att hon inte når att sparka, men att hon får en egen "arbetsyta" ändå.

Vi har en tripptrapp också. Men den används inte alls lika frekvent.
    Blir nog att vi går över till den när Klara blir större (Kalle 5 år, sitter som en kung i sin, men Klaras används som extrastol), just nu är Antilopen överlägsen! Helt klart värd sina 99 kronor.

• Kagi

För ett par år sedan gjordes ett test av barnstolar i Vi Föräldrar, och IKEA-stolen var bland de säkraste! Tripp Trapp fick inte lika bra betyg. Du kan nog söka upp testet på deras hemsida, men du kanske måste betala för det om du vill läsa. I alla fall: IKEA-stolen är enligt dem utmärkt. Och det tycker vi också.

Nu när dottern blivit lite större, har vi köpt en hög stol, Agam, även den på IKEA. Den ser alltså ut precis som en vanlig stol men är högre, och sits och ryggstöd är mindre - barnanpassad, alltså. Det blir betydligt billigare att köpa dessa två stolar än att köpa en Tripp Trapp. Allt handlar ju om vad man vill lägga pengar på, men vi har aldrig känt behov av någon dyr stol, och aldrig ångrat oss.

• soffe

Vi har oxå en ANTILOP från IKEA, superbra! Lätt att ta med o ett eget litet bord för Filip. Vi köpte även en dyna till så att han sitter mjukare.

• Nett

Hej!

Jag köpte denna sittstol oxå...funkar Jättebra!! jag köpte även en uppblåsbar dyna som man sätter runt barnet,,finns oxå på ikea.

--nett

Svar på tråden Ikeas barnstol?