• kozzan

kan man trimma en katt?

vår katt har ganska lång päls och fäller ganska mkt just nu. hon verkar störas av det. kan man trimma katter så pälsen blir lite kortare,1 cm kanske, då kanke hon inte störs lika mk`t? hon håra inte lika mkt förra året men nu har hon hållt på ett tag... vad säger ni osm vet mkt om katter...

• Svar på tråden kan man trimma en katt?
  • Rapunzella

Om hon fäller mycket hår så kan du prova att borsta henne med en speciell kattborste som finns i djuraffären. Alla katter tycker dock inte om det - min katt är håröm! Alternativt är då att ta en väl urkramad, fuktig handduk och stryka den lätt över katten (katten ska inte bli särskilt blöt)och på så sätt hålla efter när de fäller som värst.

Du ska absolut inte klippa pälsen på katten!

Det är också viktigt att katten får näringsriktig mat, annars kan de fälla mer päls än nödvändigt. Djuräffärerna brukar ha bra foder - hör med dem.

• rödtopp

man kan visst trimma katter.
    min kompis klipper ner sin perser varje vår med en trimmer.
    kisse tycker det är jätteskönt.

• Annettiz

Jodå, visste kan man trimma kissen om man är fruktansvärt försiktig.. Men det är kanske inte det bästa alternativet.. Om katten inte gillar de speciella katthårs borstarna som man kan köpa, så finns det ett fiffit alternativ, nämligen en handske som är ribbad på nått speciellt sätt som man kan köpa i djuraffärerna. då uppfattar bara katten att du klappar den, men i själva verket avlägsnas massor med hår! det är kanon. har själv en norsk skogskatt med VÄLDIGT mkt hår som tappar päls som tusan nu... lycka till!

• milimina

kan kan man väl, men jag skulle nog också i första hand pröva att borsta henne eller använda något av de andra tipsen för att hjälpa henne bli av med pälsen.

på den tiden jag bodde med min mamma på landet  och vi hade bonnisar så "plockade" vi dem på vårarna, det tyckte de var jätteskönt men det funkar säkert inte på alla.

men det är inte bara långhåriga som behöver ryktas den här tiden - våra rexar fäller också nåt vansinnigt och den lille röde vill helst bli kliad hårt, hårt med en gammal hårborste. fast idag köpte vi en riktig ryktborste i gummi, och den tar päls den! kissarna beter sej ungefär som om de blir pälsvårdade av en kattmamma

• trötter22

ja det kan man. vet massa folk som trimmar sina långhåriga katter. jag har till o med varit tvungen att raka min korthåriga katt ända ner i roten så han vart nakenkatt

• kozzan

jag borstar henne med en kam ibland när hon tillåter... den där handsken som annettiz tipsa om. jag får prova en sån i första hand.

hon äter hills och det ska ju vara ett bra komplett foder

• Kenzie

Det är klart man kan det, men ta isåfall katten till en veterinär.

• Barbabok

Klart man kan, fast jag låter min uppfödare göra det på min perser, säkrast så!

• kozzan

kenzie: ok man kan göra det hos vet? trodde man fick göra det själv och det verkar lite läskigt... ska ringa och kolla med dem imorgon...

• Kenzie

Jo det är klart att du kan göra det själv. Men det är väldigt lätt att klippa katten i huden och många blir vettskrämda av trimmern. Bättre då att ta den till vet. så den får något lugnande + att man slipper oroa sig för att skada katten.

Jag trimmade min perserblandning hos vet. sedan min käre far inte skött hennes päls när jag var bortrest. Det kostade 500 har jag för mig för en hel lejonklippning.

• kozzan

okej... jag vill bara bli av med lite päls för att slippa att hon hårar och hon verkar störas lite av det själv... kan man klippa i huden med en trimmer, den ställer man ju in på ur många mm man vill ha sen klipper man väl bara?

• Kenzie

Jo klart du kan försöka om du tror att din katt inte blir alltför rädd. Så länge du inte klipper för nära huden så borde det gå utan att du skadar kissen.

• kozzan

får se. kanske kan be nån man känner som är lite mer kattvan att prova... får se, kan ringa vet imorog och fråga. fins det inte trimkliiker för katter som för hundar?

• mogreta

Tänk på att katten fortfarande kanske kommer att håra, och då blir de stickigt och svårare att få bort från kläder när de klippta håren sätter sig i kläderna!

• Ella174

Går katten att bada så prova det.
    Då lossnar all lös päls och en ren päls får även mindre tovor och trassel.

• kozzan

ella: kan inte tänka mig att hon skulle gå med på det, kan prova... hon är inte så långhårig så hon blir inte tovig direkt...

• Åke Vilse

På sidan 3 i mitt galleri har du en bild på vår katt rakad lite snyggt som en pudel ungefär
    Det finns även en bild på henne med full päls.

Svar på tråden kan man trimma en katt?