• Nalleman

Fortkörningsböter

Hallå där!

Observera, detta är endast en FRÅGA som jag önskar svar på!
    Inga moralpredikningar eftersom vi bara har diskuterat ämnet och haft olika svar.

Hur mycket snabbare än tillåten hastighet ska man köra för att bli av med körkortet?
    Dvs hastighetsgränsen för böter vs. indraget körkort.

Tacksam för svar!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-10 22:13:24:
    När vi endå snackar fortkörning... hur snabbt har DU kört?

Handen på hjärtat!

*nyfiken*

• Svar på tråden Fortkörningsböter
  • Thèresé  1982

Och nu så är dom kanske ännu hårdare när det är neddraget till 6 kimmometers överstigning av gränsen .

• ia1982

Hörde om en som körde i 70km/h vid en skola (30-väg) = indraget körkort i ett halvår samt böter på 9000 kr... illa illa

*** längtar efter en bebis ***
  • Apif la deuxième

Det är väl procentuellt. Kör man 50 på en 30 väg är det ju värre än att köra 130 på 110 väg. Men jag vet inga gränser, bor ej i sverige.

• Gisse the one and only

Jag läser så man kan gråta

Jo det är faktiskt 7 km/h som gäller nu, från och med i sommar.

• Nalleman

När vi endå snackar fortkörning... hur snabbt har DU kört?

Handen på hjärtat!

*nyfiken*

• Mrs Jane Doe

Hittade detta på polisens hemsida:

Böter: Hastighetsöverträdelser: 800 ? 2000 kronor.

Vid överträdelse med 20 km eller mer på 30-sträckor samt 31 km eller mer på 50, 70, 90 samt 110 sträckor medför omhändertagande av körkortet på plats.

• aleksa98

Apif la deuxième
    Det tycker jag oxå.

ia1982
    Taskit läge, men han lär väl inte göra om det igen. Skolor och där barn leker tycker jag ska ha hårdare böter än motorvägen

• aleksa98

I tyskland körde jag mellan 180 och 190

• ia1982

aleksa98, hålelr helt med dej.. dessutom var det nu i skolavslutningsdagarna med fullt av barn på skolgården.. tur att de tinte hände något allvarligt!

*** längtar efter en bebis ***
  • Apif la deuxième

Jag är präktig när det gäller bilkörande, jag är väldigt laglydig. Dock har jag kört 140 på en 120 väg, men det är för att jag är så van vid cruise control så jag ibland, när jag kör annan bil, glömmer bort att jag inte har det, och gasar på för mycket. Men det är ju inte katastrofalt fort iallafall.

• 3barnsmor35

Vi bor vid en skola m 30 km/h som gräns o här kör folk som vanligast 70-90 km/h.

Vi har ringt o klagat flera gånger till polisen men inget händer.
    Måste väl bli ngn olycka först innan de agerar

Jag ska iaf sätta upp en sån varning-för-barn-skylt på min tomt.

Jag kör aldrig över hastigheterna på 30-väg, däremot övriga oftast ca 10 km/h över (beroende på väg o situation). Motorväg brukar bli 20 km/h över. Man flyter med trafiken tycker jag mest.

//Bönan

• jacklin

Hittade detta på Polisens hemsida:

När kan Polisen omhänderta mitt körkort vid hastighetsöverträdelse?

Vid överträdelse med 20 km eller mer på 30-sträckor samt 31 km eller mer på 50, 70, 90 samt 110 sträckor medför omhändertagande av körkortet på plats.

Svar på tråden Fortkörningsböter