• crescendo

Borra i väggar

Jag har ju nyss blivit sambo och vi håller på att sätta upp en massa grejer i lägenheten. Gardiner, hyllor, speglar m.m. Vi har dock märkt att våra väggar inte är de lättaste att borra i :/. Borren kommer en bit in, sen blir det tvärstopp och stenhårt. Så vad gör man? Finns det några lösningar istället för att borra? Hjälp, ogillar mitt halvfärdiga hem

• Svar på tråden Borra i väggar
  • AnnaGBG

Vi har oxå stooora problem att hänga upp saker. Bor i en gammal fastighet och väggarna består av puts, mjukt tegel och sen är det bara "bös", som damm blandat med halm och gammalt tidningspapper.

Den enda lösningen vi han kunnat komma på är att bara hänga upp lätta saker och /eller använda rejäla pluggar, dubbla pluggar ibland tom.

• pups

slagborr?
    betongborr?
    betongspik?

• pups

anna:
    borra och tryck i plugg.

• AnnaGBG

Pups; Eh, jorå, slagborr och pluggar av alla de slag har vi testat. Vi anlitade en snickare för att sätta upp våra bokhyllor. De rasade efter ett tag.
    Vi satte upp ( inte vi, utan en annan snickare ) en skjutdörr-rasade i golvet... Så det är nog inte så enkelt

• pups

oj då!!
    nå ja, ni har säkert fint hemma ändå!!

• mymmlan

Vi har liknande väggar verkar det som, helt omöjliga, vi fick borra hur länge som helst för ett hål och sakerna satt inte bra, men efter vi lånat grannens slagborr säger det bara vrrr så är det klart.

• AnnaGBG

Hm, TS och jag får väl köra den avskalade, "svala" stilen på heminredning....

• crescendo

Slagborr har vi testat. Det vi vill sätta upp är en spegel, en hylla och en gardinstång, några tips?

• therre

tänkte också på slaggborr och pluggar. men vaddå, har inte de som bott där före er haft uppe nånting? kanske det finns nåt färdigt hål? ;)

• crescendo

Ja, vi har använt några färdiga hål till gardinerna i köket. Efter att vi försökt att borra nya vid sidan av . Sen såg vi att de andra hålen passade in när det inte gick att borra. Inte så smart. Det kanske är vår slagborr som är dålig, vi får väl kanske prova att låna någon annans. Men kan man fråga en granne om sånt när man inte känner någon?

• Signatur

Vi har stenhårda väggar. Med vår slagborrmaskin kommer man inte igenom. Vi har lånat min pappas slagborrmaskin (som är en sådan som fackfolk använder) och då gick det, även om det fortfarande var ganska tungt.

Det vi dessutom har upptäckt är att i många äldre hus så har de blandat upp betongen med allt möjligt jox. Sten, tegel, metallklumpar... Träffar man mitt på en sten är det *omöjligt* att borra.

Så mina tips är:
    1. låna en ordentlig borrmasking (finns att hyra)
    2. om det verkligen inte går så prova att borra några centimeter åt något annat håll.
    3. Se till att hålla borren rakt fastän det är jobbigt, annars kommer hålen bli konformade och grejorna trillar ner trots att man använder plugg.

• Monsa

Det kan ju va så att du träffar armering i betongen och då komemr du inte så långt.
    En riktig slagborr, ingen fisborr utan en riktig hilti tex. ska du ha, det går snabbt och är skitkul , låter lite, iblnad önskar jag att jag hade en hel vägg att borra i för det kan va så kul!

• Katja77

Vi har betongväggar men ingen slagborrmasikn. Vi har satt upp tavlor och väggljusstakar osv med tavelupphängningskrokar. iInte så snyggt kanske men de sitter ju bakom tavlan och syns inte...

• crescendo

Tack så mycket för alla svar! Vi ska försöka låna någon annans slagborr när vi får tid och ork

• Stiarna

Hyr en borrhammare (Hilti) är mitt tips, om väggen är i betong.

• crescendo

Stiarna - Var hyr man en sån?

• decemberflicka

Samma problem här! (Fast bara på en vägg i lägenheten).
    Det var helt enkelt så att vi hade för klen borr, man ska ha slagborr! Kämpa på...
    Men vad är det för material egentligen?

• Ejnie

Ett annat tips om ni bor i modernare lägenhet med gipsväggar är att man numera bygger med plåtskivor mellan lägenheterna så att inte en inbrottstjuv ska kunna ta en hammare och banka ned väggen och gå mellan alla lägenheterna. När man borrar i dessa är det lätt att bli lite skärrad eftersom det först skär som smör för att sen ta tvärstopp. Om man flyttar borret ca 5 cm åt sidan (man kan ju ha träffat balkarna) och får samma resultat, tryck till lite extra eller slå hål med en syl så går det att borra.
    Plugga med gipsplugg, alltså såna som man pillar igenom och sen spänner fast, inte betonplugg som ser ut som en hylsa, dessa håller inte utan gör bara stora hål i väggen när de ramlar ned...

• crescendo

Shit... Detta är ju en hel vetenskap. Haha. Jag måste ha proffessionell hjälp tror jag :P

Svar på tråden Borra i väggar