• Kräsen

Vet någon hur man går tillväga då man ska sälja en raskatt????

Måste sälja min perserkatt eftersom hon anfaller sonen! ´Hon är 2 år gammal. Måste man besikta katten, beikting som är 7 dagar gammal minst?
    Hon var besiktad som kattunge då jag fick henne, måste man göra o samma procedur igen???
    Vad kostar det och vart gör man det? Vad ska jag mer tänka på?
    Kan jag skriva ett kontrakt om att att jag vill se hur katten mår efter någon månad, om jag ser att katten inte mår bra, så måste jag få köpa henne tillbaka!!!!

• Svar på tråden Vet någon hur man går tillväga då man ska sälja en raskatt????
  • Kräsen

det står att katten ska vara besiktad som 12 veckors kattunge, men ingenting om man ska besikta en vuxen honkatt????

• Kenzie

Det är alltid bäst att besiktiga en katt innan den säljs.

• Barbabok

Jag har köpt en ½år gammal perser av min uppfödare, då skulle hon besiktigas iallafall inom 7 dagar.
    Det gäller nog oavsett ålder.
    Man kan nog göra som man vill när man inte är uppfödare, besiktiga eller ej, de måste ju som medlemmar i Sverak.
    Jag skulle nog gärna besiktiga dock eftersom katten går under konsumentköplagen blabla(som om den var en sak!) så för att köpet/försäljningen ska vara lyckad med nöjda parter, är det ju inte fel att besiktiga innan.

• Barbabok

Jag jobbar även ideellt på en kattförening för hemlösa katter, där skriver vi avtal med köparna om att hembesök kan komma att ske och om något inte är som det ska vid besöket får vi ta tillbaka katten utan kostnad.
    Du kan ju kolla med någon lokal kattförening om de möjligtvis kan hjälpa dig med ett sånt kontrakt!

• Majsan70

Sverak har alla papper som behövs. Jag tror inte att en besiktning är ett måste eftersom katten har fått ett godkännade som unge. Det består så att säga. När vi tog över äganderätten på vår hane, så besiktigade vi i allafall för säkerhets skull.

Sen skulle jag föreslå att ni sätter in en annons i er speciella rasring, om en omplacering.

• Majsan70

OJ, glömde

Du kan aldrig skriva ett bindande kontrakt om att du skall få köpa tillbaka katten eller att du skall få komma att hälsa på. Det gäller inte rent juridiskt eftersom köpt katt är köpt. Men starka önskemål kan du ju lägga fram, och hittar du en seriös köpare, så respekterar ju dem det.

• Pollyanna

Har du kollat om du kan få hjälp av uppfödaren?

• Rigmor Mortis

Åtgärd 1: hör med uppfödaren
    åtgärd 2: hör med rasringen, ofta kan man annonsera på deras hemsida.

Svar på tråden Vet någon hur man går tillväga då man ska sälja en raskatt????