• Anonym (TS)

Stödtråden för skuldsatta

Jag skulle vilja starta en tråd för oss som har skulder hos KF eller inkasso osv. Så att vi kan stötta och peppa varandra på vägen mot skuldfrihet.

Själv har jag haft flera gamla kreditskulder som jag lyckats samla i ett större lån som jag betalar av på sedan 1,5 år. Två andra småskulder har nu förfallit till KF men inte hunnit gå till utslag ännu så jag har inte gjort upp något med dem ännu. Jag skulle vilja ha en avbetalningsplan där, någon som vet hur det går till?

Hur ser er situation ut? Vet era pojkvänner/sambos och övrig omgivning om era skulder eller håller ni detta dolt?

OBS! Vänligen respektera ovanstående, de som bara vill klaga eller ifrågasätta "hur i all världen man kan sätta sig i den situationen" osv. kan göra det i någon annan tråd TACK. Jag kommer undantagslöst att anmäla alla opassande inlägg vidare till FL.

• Svar på tråden Stödtråden för skuldsatta
  • Anonym ((ljuset))

Själv sitter jag med gråten i halsen.Har dundermycket räkningar,sen ska vi åka bort i en vecka.Egentligen inget som kostar,förutom mat för en vecka...men denna månad skulle jag inte ens ha råd att handla nått extra mat.Har mycket i frysen,men inga hamburgare och fläskkotletter m.m...Vill verkligen komma ikapp med alla räkningar.Kommer inte att göra det ändå,men det skulle vara så skönt.Min livs kärlek skulle bli vansinnig om han visste hur det låg till.Ok...Han vet att jag har skulder och avbetalningar till KF,men han inser inte att dom fjuttiga kronor som blir över måste gå till att komma ikapp med resterande räkningar.För att slippa hamna på ännu mer hos KF.
    varför jag får ont i magen över handlingen är att han har noll koll på hur man handlar.Men det har jag.Så när vi är och handlar så stoppar han i så himla mycket överdrivet som vi inte alls behöver,och imorgon är det jag som ska betala.han har stått för enormt mycket denna månad,så att jag får betala lite imorgon gör jag ändå med glädje.Nu har man fått skrivit av sig lite...

(URK)-Jag får nog ett par månader xtra,för min CSN skuld kommer jag aldrig att ha råd med att betala.

Drömmen vore om jag fick flytta ihop med min kärlek.Just nu står vi och betalar 2 hyror,varav att det kostar oss tillsammans 8000:-,elräkningarna som kommer var tredje månad uppgår till nästan 4000:-men han kan aldrig tänka sig att flytta till mitt område,och vi får knappast plats i hans.Drömmen vore att få ett hus.Han vill,men tar han tag i det?Jag får ju knappast stå för lån.Känns illa att säga det,men himla vad det skulle lösa sig mycket om jag fick dela hyran med han...

• Anonym (Urk)

(Ljuset) Det farliga med att flytta ihop blir att dom räknar in hans inkomst och dom höjer ditt belopp. Så länge du inte har möjlighet att skriva dig på en annan adress förstås. Min svägerska och hennes man skiljde sig och hyr varsin lägenhet. På det sättet fick dom mer pengar att leva på. Det är hemskt och fruktansvärt sjukt hur systemet fungerar. Tanken har ju slagit en att man ska göra detsamma. Men det va ju inte därför vi gifte oss för ett par årssedan.

Det känns som man sitter i ett ekorrhjul. Och man kommer aldrig komma ur.

• Anonym (77:a)

Vi är ÄNTLIGEN av med våran skuld till NORDEA Finans...!!!! Jiiiiippi!!!!
    Vi bokade en resa & skaffade oss ett VING HOLIDAY CARD med en kredit på 30 000 kr!
    Nu, två år senare har vi betalat av det! Betalade in resterande 14 000 kr (skatteåterbäring)....

Nu skall vi SPARA till nästa resa!!!

• Anonym (2BARNSMOR)

Jaha, livet känns bajs.. först OM 12 år om inget drastiskt händer är vi helt skuldfria. Sambon hade problem med lönen förra månaden då han har varit sjukskriven, men de på jobbet gjorde något fel så det blev VAB istället, så vi fick inte ut så mycket som vi borde. Hade 5000:- sparat för Ullared som gick åt i Ullared, men tyvärr gick det åt ändå mer.Kreditkortet åkte fram & ändå köpte vi VERKLIGEN bara det nödvändigaste. Har nu handlat mat på det & så... Skulle betala av en stor del av det då vi tog amoteringsfritt på ett av lånet, men då sambon fortfarande är sjukskriven så får han inte alls mycket denna månaden & de pengarna gick åt till att vi ska överleva.. Vi har ändå inte så att det räcker denna månade.. Tack & lov är vinterkläderna inhandlade till barnen, men vinterkängor blir det nu i vinter med.. Fan med.. Vi kommer fan inte komma ifatt...

Jag mår verkligen skitdåligt
    Vi har nu slutat att använda diskmaskinen, tvättmaskinen & torktumlaren vi har i lägenheten & kommer diska för hand & även tvätta i tvättstugan på gården.. Kanske inte blir MÅNGA pengar, men det kanske blir NÅGOT!
    Någon mer idé?? Försöker sälja på tradera, men det verkar seeegt

• Anonym (fundersam)

Jag blir verkligen så trött. Lyckades klura ut hur jag skulle få bort ca 25000 i skulder på 4 månader och sedan kunna leva lite mera drägligt än vad vi gör nu. Vad händer, jo datorn går sönder och bilen desamma. Och båda två behöver vi. Suck, känner att jag snart packar ner att försöka komma ikapp med ekonomin. Det verkar inte vara något som fungerar överhuvudtaget. Hade det bara varit jag och min man hade vi kunnat leva på nudlar o havregrynsgröt men nu har man två små barn o då fungerar det inte.

• Anonym ((ljuset))

(Urk)-Jag och min kärlek kommer isåfall tills att mina prickar försvinner ställa oss på en C/O adress ihop,för då kommer han aldrig bli drabbad.

Men vet ni...Ekonomin är inte det största problemet egentligen.Usch och blä vad tårarana rinner nerför för mina kinder just nu.egentligen skulle man kunna starta upp en hel ny tråd om detta.
    Vill ni ha en godnattsaga?Varsegod...

För 7 år sedan så fick jag en underbar son,med en man som aldrig ens ville ha mig elller hans son egentligen.Jag var ett knull,som tar och står för dom konsekvenserna i resten av mitt liv med glädje.Jag fick en underbar son!Men det fanns aldrig någon kärlek mellan mig och hans pappa.han utnyttjade mig för det han ville ha just då och som jag ville ha mer av,men som han förnekade.Han visste vad hangav sig in på,jag har aldrig i hela livet tvingat han till att finna ett ansvar.Jag har sagt att vill han finnas till så får han,men börja aldrig att spela in en sån roll på vår son som du aldrig kan ställa upp på livet ut.Sagt och gjort ...Han stälklde upp först,nu 6 år senare...Så¨skiter han i det...
    Där konmmer min sista enda vän som jag trodde hadde in...Jag öste ur mig skitet ikväll,för han skiter verkligen i hans son.Träffar han i snitt 4 dagar i månaden.Jag gnäller för att han säger till mig att han saknar sin son...Blablabla...men tar han själv kontakt?Inte för fem öre.
    Vad säger min kompis tror ni?Sluta gnäll?Han ville aldrig ha sin son utan du ska vara tacksam överatt han ställer upp.Jag blir så himla arg!För han har ställt upp mycket mera,innan jag träffade min nya underbara kärlek.När han kom in så började han skita i han mer och mer...Men vissa av mitt gamla fol kommmer alltid hålla han bakom ryggen.Sån .... dubbelmoral i allting.
    Min enda vän...Som jkag hållt mig undan för i ett bra tag.Jag orkar inget mer.Jag försöker verkligen ordna mitt liv,men dom sista personer som finnns kvar nu ger jag inget mer för.Alla är gamla avlagda eller håller fortafarande på med droger eller gör en massa annat skit...Varför i hela friens namn,jag vet att jag missköter min ekono i fortafarnade,ska jag vara så himla tacksam för vad livet egentligen gav mig+Vad har det gett mig??Det är inte min kärlek som pyntar in mina räkningar,det är inte han som tog mig bort från vare sig spriten eller resten av skiten.Ok...Han fick mig att inse att jag vill leva livet med han och att jag inte kan hålla på att sabba mitt liv mer.men jag trodde aldrig att min sista vän skulle få mig att må så här himla dåligt,för att jag har äntligen fått det liv jag äntliugen vill leva.Slutar jag inte nu som kommer jag aldrig kunna sluta ösa ur mig all ....galla.

• Anonym (Urk)

(ljuset) Det va taskigt sagt av din kompis. Kanske är hon rentav bara svarsjuk på det livet du har nu för att hon inte har det själv. Jag lovar dig, att jag har sorterat bland mina vänner. Det är inte många kvar. Nånstans på vägen kanske man finner nya. Men i situationer som där man verkligen behöver dom, som dålig ekonomi, avreagera sig m.m ja då märker man vem som är ens egentliga vänner. Tragiskt men sant.

• Anonym (Grrr)

Vad arg jag blir!! Här är man snäll och ställer upp för en vän.. Skaffar ett mobil abb till han. Men vad gör den j*veln.. Jo, han struntar i att betala så det går till inkasso!! Iofs är det inte lika farligt som kf men jag som aldrig har haft en enda påmminelse i hela mitt liv!!

Så nu har jag lärt mig, skaffa aldrig något i mitt namn till någon annan!! Och mitt råd till andra Gör inte ni det heller!!

• Anonym

Har läst nästan hela tråden och jag har en klump i halsen. Min sambo hade nämligen en skuld hos KF på 35 000 kronor. Jag tog ett lån och löste ut det. Det är ingenting jag ångrar men efter att ha läst tråden har jag börjat bli orolig för att alla skulder inte är betalda i alla fall. För på ett UC-utdrag står det att han har 13500 kr i betalningsanmärkningar. Finns dom kvar fast vi har betalat av KF-skulden? Är en KF-skuld och betalningar till inkasso två olika saker menar jag? Hjälp!!!

• Anonym (2BARNSMOR)

kf är det som kommer efter inkasso

Svar på tråden Stödtråden för skuldsatta