• MajaLarsson

Celvin/Kelvin??

vilken stavning gillar du bäst?

Celvin
    lr
    Kelvin??

å en till fråga...
    kan man ha Freddus som mellan-namn??
    mina bröder heter Fredrik å Linus å kan ej välja nåt utav dom namnen utan vill ha med båda på nåt vänster...
    sambon väljer ett från sin familj å jag ett från min familj... min första son heter som sin morfar å nu vill jag ha från mina bröder...

funkar freddus?? lr har ni nåt annat bra förslag på en blandning av dom två namnen??!

• Svar på tråden Celvin/Kelvin??
  • MajaLarsson

dixie:
    jo, det ska uttalas med k men många missuppfattar ju om man stavar med c tyvärr... tycker stavningen med c e finast men vill inte att sonen ska behöva förklara att det uttalas med c i tid å otid!

nåt annat förslag på mellan namn som blir en blandning av fredrik å linus??

• Filippinan

Nej jag skojade mest för Kelvin är ju ett mått på temperatur, precis som Farenheit och Celcius.

• Knutkerstin

C framför e uttalas ALLTID s enligt svenska språkregler. Så väljer du att stava med c är det nog tyvärr oundvikligt att din sons namn missuppfattas av allmänheten.
    Med tanke på att han alltid kommer ha ett stavfel i sitt namnn

• anja1661

jag håller med de andra om att det borde stavas med k men bara för att det inte ska missuppfattas av andra! annars gillar jag stavningen med c bättre, ser "kuligare" ut! och freddus som andranamn e väl lite roligt? han lär ju vara ensam om det namnet iallafall!!!

• ommseif

vill man stava med C och så att det inte blir alltför likt Kevin så är ju Calvin ett alternativ

• FransiAliyah06

Kelvin med K eller Calvin annars blir det uttal som selvin- vad tycks om Fredlin ( typ som franklin) istället för Freddus? Tycker Freddus låter hjätte hemskt ( förlåt inget illa menat men ...)

• Mumma 80

Jag tycker bättre om Kelvin, ser snyggare ut tycker jag. Visst kan du ha Freddus som mellannamn men det låter lite konstigt...

• Meli

Med C om det ska uttalas med S-ljud och med K och det ska uttalas med K-ljud. Allt enl stavningsregler, C låter som S framför mjuk vokal och som K framför hård vokal. Jag tycker inte det ser snyggt ut när man gör fel, det visar att man bara vill ha en ovanlig stavning, men inte kan stavningsreglerna. Men det är vad jag tycker.

• Filippinan

Bara man är beredd på att folk alltid kommer säga fel så kan man väl stava med C. Men namnet i sig tycker jag är anskrämligt. Betänk också att folk kan komma att betona fel, Kel-VIN. Typ som man betonar vitaMIN alltså.

Jag tycker vissa personers försök att till varje pris ge sitt barn ovanliga namn går alldeles för långt ibland...

Celvin Freddus.

• Meli

Filippinan

jag tror inte man betonar fel, jag tycker betoningen ser naturlig ut, men att man uttalar med Sljud får man nog räkna med, det är ju det korrekta

Tänker dock på Kevlingrader....som leder tanken vidare till Celcius och Farenheight

• Embryo

Freddus låter lite som en bov i en actionfilm. Inget fel i det. Och "Lindrik" går bort som alternativ antar jag? Jag tycker Kelvin ska stavas med K, spontant skulle jag annars uttala det "Selvin".

Lycka till med namngivandet! Är bebben född förresten?

• JC71

Finaste stavningen är Kelvin...tycker jag.

• Tjohalia

Stavat med K givetvis, iaf om det ska uttalas kelvin, annars blir det ju selvin...

~*Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den*~
  • MajaLarsson

filippinan: måste bara tala om för dig att jag inte alls vill ge mitt barn ett ovanligt namn till varje pris! freddus har jag som förslag eftersom jag vill ge ett namn efter mina bröder! ingen annan anledning!
    kelvin råkar jag gilla väldigt mycket, å vad e det som e så konstigt med det namnet??!
    min förstfödde heter rasmus, och det e absolut inget ovanligt namn men eftersom jag gillar det namnet starkt så fick han heta just det!

uttala dig inte om saker du inte vet nåt om!

TILL ALLA ANDRA SOM SVARAT:
    vi väljer att stava med K för enkelhetens skull! visste inte från början att reglerna var sådana med hårda å mjuka vokaler osv... men när jag fick reda på det så började jag direkt fundera om vi skulle stava med C, därav mitt inlägg!
    det e trots allt namnet jag tycker e fint, stavningen spelar ju egentligen ingen roll!

tack för alla svar!

Svar på tråden Celvin/Kelvin??