• kardemumma

Måste jag göra abort?Har ätit Primolut Nor.

Vi var i väg på charter resa och innan dess så skaffade jag Primolut Nor för att skjuta upp mensen.
    När jag betällde dessa av min läkare så pratade jag med hans sjuksköterska i telefon.
    Hon sa att det var viktigt att man innan man tog dessa visste att man inte var gravid.
    Men då kan jag väl ta ett gravtest innan sa jag.
    Det tyckte hon var en bra ide´.

Vi skulle fara i slutet av juli.
    I juni så kände jag mig gravid men mensen kom den 3 juli.
    Och den höll på i en vecka som vanligt.

Jag tog grav-test 25 eller 26 juli och detta visades negativt.
    Det var bara ett streck.

Åkte utomlands och åt primolut nor tills den 4 aug.
    Sedan väntade jag på att mensen skulle komma.
    Det brukar ta 2-3 dar efter att man slutat med sista tabletten.

Igår när det dröjt ca en vecka så tog jag ett grav-test och det visades sig vara positivt.

Ägglossning hade jag senast 16 juli så det måste ju betyda att jag ätit dessa tabletter fast jag var gravid.
    Men troligtvis så testade testet negativt eftersom jag väntade min mens den 29 juli och tog testet den 25 eller 26 juli.

Enligt datorn så är jag i v6.

Har varit inne och läst om Primolut Nor på nätet och fått veta att äter man dessa tabletter i graviditetens första hälft så kan man få maskulinisering av kvinnliga foster.
    Detta betydde att man texkan få en tjej med snopp.

Är det någon som har erfarenhet av Primolut Nor och varit med om samma sak som jag?

På en sida av nätet så stod det också att man får bara äta tabletten under graviditeten om det är ordinerat av läkaren.

Och i texten till medicinen stod följande:
    Risk för fosterskadande effekter.
    Graviditet skall uteslutas innan behandlingen påbörjas.Om en förväntad månatlig blödning uteblir så måste graviditeten uteslutas innan en ny behandlingsomgång börjas.

I morgon ska jag ringa Bransmorskekliniken och fråga och vem vet jag kanske måste ta bort mitt efterlängtande barn.

• Svar på tråden Måste jag göra abort?Har ätit Primolut Nor.
  • Krickilina

Å jag vet inget om det här, men ring imorrn så håller jag tummarna för att allt ska gå bra!
    /Krickilina

• kardemumma

ja,jag måste ringa i morgon.
    Hoppas så inerligt att det inget fel blivit.

• freja

tänker på dig, hoppas verkligen att allt ska lösa sig!!!
    Kram Freja

• kardemumma

Idag ringde jag till barnmorskemottagningen.
    50 min i kö sen svar.
    De hänvisade mig till Kvinnokliniken.
    Telefon tiden där var öppen mellan 8.15-11.
    När jag ringde dit vid niosnåret så meddelade en telefonsvarare att nu är telefonkön full vi hänvisar till i morgon igen.
    Ringde precis växeln på sjukhuset och man kunde inte få tala med någon på Kvinnokliniken eftermiddagen idag.
    Ring i morgon svarade telefonisten.
    Jag hoppas få tag på nån läkare i morgon.
    Detta är så jobbigt och jag är så ledsen.
    Fr.om v 10 så kan man göra ett DNA test för att se om fostret bär på Adrenogenitat syndrom.
    Eftersom jag redan kände mig gravid i juni (men fick min mens i juli + tog gravtest som visade negativt 25 juli) så kan möjligheten finnas att jag redan nu är i v 10.(Om nu gravtestet visade fel!!??
    Annars är jag i v 6 om nu detta test stämde som upplyste mig om att jag var gravid.
    För det kan väl inte visa positivt efter att man ätit Primolut Nor bara för att man ätit den tabletten?'
    Visar det att man är gravid så borde man ju vara det.
    Hur säkert är ett test?

• freja

Vad jobbigt att du inte fick tala med någon idag, du har det ju nog så tufft ändå med all ovisshet...
    Skicker en Stor KRAM och hoppas fortfarande att allt ska lösa sig!
    Berätta gärna imorgon om du lyckades få tag på någon som kunde hjälpa dig!
    Tänker på dig!!
    Kram Freja

• kardemumma

Ringde min gynokolog eftersom jag inte kunde nå kvinnokliniken.
    Fick en extra tid på måndag eftermiddag.
    Det fanns en tid i morgon men den passade inte så bra för mig.
    Går jag ifrån jobbet så kommer alla undra varför.
    Annars så hade det varit bra så man slapp fundera hela helgen.
    Sköterskan jag prata med sa att man är ju inte mer än människa när hon hörde hur det hade gått för mig.
    Jag hade ju gjort alla åtgärder innan jag började med tabletterna.
    Har haft en extrem otur.

• Ulrika

Vad jag vet så spelar det ingen roll vad man har stoppat i sig fram till utebliven mens. Det befruktade ägget har ännu inte fäst i livmoderns slemhinna vid den tidpunkten och därför lever den sitt egna liv med näring från gulkroppen. Men det är nog klokt att gå till en doktor och diskutera detta. Du kunde ju haft vad som helst inbokat imorgon, tandläkarbesök eller dyligt, och man måste väl inte förklara i detalj för arbetskamraterna vad du ska göra hos doktorn....... Men det var ju bra att få en annan tid då.... Lycka till!

• Madicken70

Hej.

*håller tummarna* för att allt går bra för dej :)

Lycka till på måndag!

• kardemumma

tack.
    Det är så skönt att ventilera sina beskymmer här på familjeliv.
    Och få råd från andra.

• kardemumma

Vad skulle ni göra om det visade sig att barnet hade Androgenitalt syndrom?
    Jag funderar på vad läkaren kommer att säga till mig.
    Men finns det en risk att barnet drabbats så kommer jag att göra en abort.
    Jag trodde aldrig att jag skulle komma i en sån sists att jag planerar en abort ...nu t.o.m när vi verkligen vill ha barn.
    Är rädd att jag inga fler barn ska kunna få.
    Att det ska bli komplikationer vid skarpning.

Det kan ju va så att läkaren säger att graviditeten var alldelse i början och att barnet inte kommit till skada.
    Å...vad jag kommer att oroa mig då.
    Min man säger att :säger läkaren det så är allt grönt ljus men då vill jag ha bevis med DNA test.

Jag hade gått till gyn redan idag om det inte hade varit för att vi hade planeringsdag.
    Hade det varit en vanlig dag så hade jag gått ifrån jobbet.

Min man har varit bortrest och vi har bara pratat i tfn. så i helgen ska vi prata igenom alltihopa ordentligt.
    Jag vill att han ska följa med på måndag och höra vad läkaren säger.
    Men han är inte så sugen på det.
    Fast jag vet att OM JAG VERKLIGEN vill så följer han med i alla fall för att stötta mig.

Svar på tråden Måste jag göra abort?Har ätit Primolut Nor.