• delifi2

tips på bra sommarmat

nu när det är så varmt har man ju ingen större lust att äta så mycket.

vad brukar nu äta när det är så varmt??

Själv kommer jag bara på sallader

• Svar på tråden tips på bra sommarmat
  • Nattsaga

Potatissallad och rostbiff är gott i värmen.

• aktuelle

sallad :) med kassler och ost, isbergssallad tomater m.m och en fräsch dressing till :)

• delifi2

mmmm........... låter gott, tror jag ska ta fram kassler tills imorgon

• Jujja

Kokt färsk potatis, skinka, o en kall röra m cr.fraiche, krossad ananas, i brk ärter o morötter,salt o peppar....fräscht, kallt o gott

• Jujja

Tunnbröd m skivad kall potatis,nån kall röra m kyckling lr skina o en massa grönsaker.....

• tezz m

risallad e väldans gott..blandar kokt ris med paprika,äpplen,gurka majs..man kan ha i det man själv tycker e gott

• candle in the wind

ja, sallader av olika slag är ju jättebra..Man kan ha i allt och göra dem hur "matiga" man vill, tex blanda ner pasta..Kycklingsallad är underbart, grekisk sallad, ägg/tonfisksallad och nått gott bröd..
    Man kan göra olika smörgåsar med goda fyllningar..Vill jag ha en snabb smörgås så brukar jag först ta nått gott grovt bröd(gärna fullkorn), lägga på lite sallad, tomat, rödlök, och sedan icas tonfisk i currysås och sen en skiva bröd till och skär sedan mackan i två "snittar"
    Oh, kom på ett tips till med icas tonfisk i currysås, den är jättegod att blanda med couscous och ha en fräsch sallad till!

Jag blir ju hungrig av att sitta här..Kan dock inte låta bli!

• Babalon

Gazpacho är bästa sommarmaten tycker jag!
    Kycklingsallad är också en favorit! Fast hellre med pasta än med ris!

• Meline

Tänkte precis starta en likadan tråd när jag hittade denna
    Jag äter mest glass för tillfället... Glass eller sallader eller potatisgratäng med antingen grillad kyckling, rökt skinka eller rostbiff... För någon dag sedan gjorde jag hemmagjord kebab i pitabröd. Men jag behöver fler förslag.

Babalon:
    Har du något bra recept på den där gazpachon?

• Callistrate

Jag brukar göra Gazpacho (spansk grönsakssoppa) såhär. Receptet räcker till 3-4 personer, beroende på hur mycket man äter. (själv brukar jag äta MASSOR )

ca 1/2kg tomater
    1 gurka
    1 grön paprika
    3 klyftor vitlök
    1/2dl olivolja
    2msk vinäger
    salt
    ca 2 skivor vitt bröd

Skiva och hacka grönsakerna smått, lägg i en kastrull eller bunke. Häll i olja och vinäger och rör om. Sen i med saltet! Rör om igen. Lägg hälften av blandningen i mixer/matberedare tillsammans med 1 skiva bröd och 1/2 l vatten. Mixa! Upprepa med resten av blandningen. Häll över den färdiga soppan i en skål, lägg i några isbitar och ställ i kylskåpet.

Håller med Babalon om att det är det absolut godaste man kan äta en varm sommardag.

Svar på tråden tips på bra sommarmat