Svarta löss-vad för att döda de??
har några buskar på gården som är ÖVERSÅLLADE med svarta löss,VAD får man bort de med??
"såpa" säjer vissa-nähä-funkar INTE!
"kallt vatten" säjer vissa-nähä!
VAD är era bästa tips mot svart lus på buskar??
har några buskar på gården som är ÖVERSÅLLADE med svarta löss,VAD får man bort de med??
"såpa" säjer vissa-nähä-funkar INTE!
"kallt vatten" säjer vissa-nähä!
VAD är era bästa tips mot svart lus på buskar??
Jag har hört ett annat husmorstips. Låt dina vänner aska och fimpa i en burk med vatten. Ta vattnet (inte fimparna) och vattna med runt själva växten i jorden. Detta skall vara ganska effektivt har jag hört (men aldrig testat själv).
japp,vi gör det! min mamma är så glad för hon får kedjeröka nu ,o jag har vattnat o sprayat på de! men det är för mycket lus!!!!
Behöver samma tips, snor åt mig lite plats i tråden
Pyrexspray funkar för mig! Det tar kål på varenda liten lus, men det är nog inte lika miljövänligt som såpa.
det GÅR garanterat INTE bli av med de!!
är rädd att jag måste kapa ner mina 5 fina stora snöbollsbuskar! ,de blommar så fint med vita stora bollar!!!!!!
jag skiter i "miljövänligt"! det ska vara så kraftigt gift som möjligt!! så de dör........Pyrex får jag i så fall spruta varje dag,o då blir jag fasen ruinerad!?
Kan man inte smörja in busken med det där lusschampot som apoteket använder?
människolus? men det är väl olika saker? lusen som busken har o lusen som vi har??
vet inte om det funkar?
Jag undrar också, min schersminbuske får såna varje år och det är sååå äckligt!!!! Sen sprider de sig till de andra växterna till slut. Fler tips tack!
Mina snöbollsbuskar har också svarta löss på sej varje år men buskarna ser ut att må bra ändå så jag orkar inte ens försöka få bort lössen. Lössen flyttar inte till några andra växter så de får nu vara där på snöbollsbuskarna. Stormhatt är en annan växt som drar till sej svarta löss.
äter inte nyckelpigor sånna ? .. du kan gå på nyckelpigsjakt
finns inte så många nyckelpigor i världen tror jag-som skulle räcka..... !!
jag har schersminer med-de har bara några löss,inte alls så många som snöbollsbuskarna....... kanske de drar till sig extra många löss?!
Jo,busken blommar ju ändå o ser bra ut.......MEN barnen o hunden springer o tar i de o håller på så därför vill jag ha död på lössen!!
jag får ta bort de då,o sätta några söta ölandstokar kanske med rosa/röda blommor istället..........
fler tips?????????
Jag får inte bort dom heller... men har bara provat en insektssprey som förre husägaren lämnade i förrådet....
Jag tänker tvärtom : vill inte spraya med vad som helst, då jag har en hund o en 1-åring... och busken är låg....... vill inte förgifta nån av dom.
Tror jag gräver upp min buske o slänger den.... var svarta löss ifjol med !!!
ps) satt dock EN nyckelpiga i busken idag
fick ett "recept" igår-
1 l vatten
4 tsk rödsprit
2 dl såpa
provade spraya igårkväll.......
Ebben - funkade det receptet? Har också rosbusken fylld med löss..
ja,lössen ser döda ut....men de är ju kvar! de fastnar ju liksom......
men man får nog göra en dos nån gång /vecka,skulle jag gissa-det kommer ju nya löss annars antar jag.......
men för stunden ser de döda ut!!
testa på rosbusken!!
ebben: Hur ser de döda ut? :)
som levande fast "plattare"! O de springer inte runt!!