• Viffy

Bryr man sig inte bara för att man inte sminkar sig var dag?

Det pratas ju mycket om mammor som inte bryr sig om sitt utseénde och ditten och datten när dom fått barn och det kan jag ju hålla med om att vissa inte verkar göra, men det är ju upp till dom.

Jag bryr mej om mitt utseénde och ser till så att jag OK ut var dag och tar inte på mej vilka trasor som helst (inte superlätt nu när man är höggravid igen  ) men för det så sminkar jag mej inte var dag. Inte ens lite mascara, utan jag känner mej nöjd ändå. Men nu undrar jag om vissa tycker att detta är att inte bry sig. Undrar mest för att jag är nyfiken och tycker det skulle vara intressant att höra om man "måste" sminka sig var dag för att man ska klassas som en som bryr sig om sitt yttre.

//Lycklig mamma till Cindy och bebisen i magen
  • Svar på tråden Bryr man sig inte bara för att man inte sminkar sig var dag?
  • Koff

Jag hoppas verkligen inte att folk tycker att man måste sminka sig varje dag.

• The Dreamer

har visserligen inga svar, men känner för att skriva lite ändå..

Sminkar mig aldrig, har inte gjort det på flera år faktiskt...då borde ju det betyda att jag inte bryr mig om hur jag ser ut..
    Tycker det låter tragiskt...
    Bara för att man inte sminkar sig betyder det inte att man inte bryr sig..

• KickStart

Jag bryr mig om mitt yttre och jag sminkar mig inte varje dag. Ser till att jag är hel, ren och fräsch. Men smink använder jag bara när det är något speciellt.
    Ska jag vara ärlig så kan jag tycka att det används alldeles för mycket smink ibland *S*
    Vissa spacklar på sig så att de ser ut som dockor- med stoora röda läppar..
    Men man gör som man tycker

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Danbala
    Viffy skrev 2006-06-12 14:21:29 följande:
    Undrar mest för att jag är nyfiken och tycker det skulle vara intressant att höra om man "måste" sminka sig var dag för att man ska klassas som en som bryr sig om sitt yttre.
    Frågan är väl ens om det är så mycket värt att bry sig om sitt yttre? Så länge man själv tycker att man ser bra ut så har man antagligen en utstrålning och hållning o.s.v. som gör att man ser attraktiv ut ändå.

(Och så finns det folk som helt klart och tydligt bryr sig om sitt yttre men bara ser värre ut p.g.a. det. Men jag är väl ovanligt allergisk mot sådant som jag tycker är fult mode och så... )
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • micki

jag har aldrig och kommer aldrig börja sminka mig. men självklart bryr jag mig. Tröttsamt med folk som tror annat. Fast det finns ju tydligen folk till allt

• Dramaonline

Hejsan.
    Rent allmänt så är det ju många som skiftar perspektiv, som inte tycker det är så viktigt att vara snygg längre. Att de kan ta att det är första som ryker när det blir ont om tid.

I mitt fall mådde jag urdåligt under mammaledigheten, av många olika skäl, och jag började sminka mig så fort jag lämnade huset. Det var osäkerhet, längtan efter att bli sedd, bekräftad, omtyckt.
    Nu, när jag mår bättre och har börjat jobba är jag tillbaka som det var innan. Jag sminkar mig till fest, och om jag ska framträda inför människor.
    Men till vardags räcker det bra för mig att vara hel och ren. Så på det sättet ÄR jag ju nån som inte bryr mig om mitt yttre, jag VILL liksom uppfattas så på jobbet, som seriös och djup, hellre än söt och sexig.
    Och jag vill också ha kvar möjligheten att kunna känna mig vardagssnygg osminkad, och festkänslan jag får när jag sminkar mig.

Men i ditt fall så skulle jag säg att lagom är bäst. Du kan sminka dig när du känner för det, du måste inte göra det som "försvar" mot de som tror nåt.

• aktuelle

jag har aldrig sminkat mig till vardags, bara ibland då jag känner för det, kanske har lite att göra eller bara känner för att kladda lite :P jag tycker jag är fin iaf, ibland känns det för mycket med smink..känner mig kladdig och smutsig med massa jota i fejjan.

• Geggamoja

man kan se fräsch ut utan smink..

Bryr sig gör man inte om man är allmänt sunkig, t.ex. otvättat o ovårdat hår, naglar med avflagnat nagellack, eller smuts under naglarna, o skitiga kläder som luktar svett..

..tycker jag i alla fall..

• Flissi

Men är det inte så att en del som tex. sminkat sig & varit väldigt klädmedvetna saom slutar tvärt när bebisen kommit, är det inte dessa man syftar på?
    Om man aldrig använder smink annars varför börja om man fått barn??

Jag använder lätt make varje dag oavsett vad jag gör, sällan jag går "naken".
    Däremot är det först nu när jag börjat jobba som jag tänker mer på vad jag har på mig. Under mina hemmadagar tycker inte jag det är så noga, så kan kanske tänka mig att nån tänkt att jag sett sunki ut när jag vallar hund & barnvagn genom "stan" om man är van att se mig som innan. (men inte orkar man byta om för att man ska ut med hunden??)  Grannarna såg skillnaden när jag började jobba ;)
    De flesta blir ju inte direkt som innan i kroppen & har kanske en del att gå ner innan man kommer i sin garderob igen! Jag hade inte minsta lust att köpa 2-3större stl för några månaders användning!

Men visst ser man väl exempel på gamla klasskompisar som man knappt känner igen för de hamnat i "mammabekvämaträsket?"

Essietuss 7 månader
  • Sussannek

Oh vad glad jag blir...

Det finns fler som mig...

Jag sminkar heller aldrig mig...

Visserligen av den enkla anledningen att jag helt enkelt inte kan göra det snyggt...
    Lärde mig aldrig det som tonåring och vetisjutsningen hur jag ska lära mig det nu om jag inte går dyr kurs som verkar slöseri med pengar...
    man tjänar ju massor på att inte sminka sig (tänker på hur mycket kompisarna lägger på smink i månaden)
    men därimot så känner jag mig ofta mindra fin/snygg när jag är ute med mina kompisar som e snyggt uppsminkade

Tycker inte det är att inte bry sig för att man inte sminkat sig en dag även om man brukade göra det till vardags...

Svar på tråden Bryr man sig inte bara för att man inte sminkar sig var dag?