• Nålen

Norprolac

Har fått diagnos förhöjt prolaktinvärde, har gjort en MR och väntar på svar. Hur lång tid tog det för er innan ägglossning kickades igång och att Ni således kunde bli gravida?
    Jag har ej fåt många biverkningar förutom trötthet... en timme efter intag av tablett på 75 mg blir jag toktrött..
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Norprolac
  • busfisk

Hej Nålen! Jag började äta Norprolac i julas pga högt prolaktinvärde. Värdet blev normalt efter ca en månad men min mens dröjer fortfarande. Har dock nu de senaste dagarna känt lite i magen + att jag har fått en del brunaktigaflýtningar. Får väl se vad som händer. har ändå beställt tid hos gyn. Vill inte gå och vänta på mensen mer nu! Jag tror att det kan variera hur lång tid det tar för mensen att komma igång. Jag åt p-piller i 10 år så det kan nog påverka en hel del. Hoppas det går bra för dig!
    Kramar busfisk

• Nålen

Hej busfisk,

Tack så mycket för svar. Det låter som om det kan variera en del mao. Jag har haft p-spruta i 6 år men min gyn säger att det ej har någon betydelse, under användande av sprutan så hade jag en pytteblödning under 6 år så den fungerade som den skulle på mig... jag har även kollat igenom "allt" och tagit prover som ej visar några tecken på PCO eller andra brister på hormoner. Tog sista sprutan i Juni förra året och fick min mens i början på oktober. Den fungerade i ett par månader för att sen försvinna. Mitt prolaktinvärde var 71 i slutet på Maj - vilket värde hade Du?
    Har fått svar på MR och det visar en ytterst liten förändring på Hypofysen.

Varm kram! Nålen

• busfisk

Jag tror att mitt prolaktinvärde låg på 52. Det ska väl ligga under 20 eller hur är det? Gjorde också mr, men den visade ingen synlig förändring.
    /Busfisk

• Nilam84

Hej nålen!

Jag fick oxå beskedet om för högt prolaktinvärde för ca ett år sedan sökte läkarhjälp pga utebliven mens, fick dock inte veta vad mitt värde låg på men min MR visade oxå på en liten förändring.. fick pravidel först men det visade sig att jag fick alla biverkningar som man överhuvudtaget kunde få.. har tagit norprolac nu i ett halv år o haft mens tre ggr sedan starten så det går framåt.. det ska tydligen vara väldigt individuellt..Men dom säger ju att så fort mensen börjat bli regelbunden så ska det inte vara några större broblem o bli gravid.. mvh Nilam84

• Nålen

Hej Nilam84

Tack så mycket för svaret, det verkar som om det finns hopp i af mao... Har ätit Noprolac 75 microgram nu i nästan en månad - å känner av enorm trötthet ca 1 tim efter intag av tablett. Jag har än så länge ej märkt av någon blödning men däremot mer flytningar än vanligt... är detta något som Du märkt av? Kommer Du ihåg hur högt värde av Prolaktin Du hade?

Mvh Nålen

• Nilam84

Hej,hej!
    nej tyvärr vet jag inte vad mitt värde låg på hade oturen att få en väääääldigt ignorant läkare så här får man ta tag i saker o ting sj.. suck.. Jag märkte oxå av att jag fick ökade flytningar första tiden men det minskade sen igen. Åt oxå 75 microgram (1tabl) men fick öka till 1½ efter ca tre månader då inget hände men nu börjar ju saker o ting så smått rätta till sig.. Känner igen det där med tröttheten jag blev fruktansvärt trött och mådde illa i början, när på dygnet tar du din tablett??

Kram

• Nålen

Hej

Jag är helt ny på Familjeliv så jag vet inte hur det fungerar om man vill ha en "personlig" kontakt... går det, jag tänkte om man vill fråga saker av mer personlig karaktär?
    Jag har oxå känt av en del illamående men mest på morgonen... Jag tar tabletten till middagen då det står att jag ska ta den tillsammans med mat - ibland tar jag den med en banan lite senare innan jag går o lägger mig om jag inte vill totaltrötta av tidigt på kvällen
    Har haft turen att hitta en fantastisk gyn som verkligen bryr sig, jag började dock med andra hormontillskott först typ gestapuran för att få igång mensen efter p-sprutan och då fungerade det ett par månader men sen försvann den igen... Har inte varit inne så mycket på barn förräns för ett par månader sen och nu vill jag verkligen att det ska fungera...

Kram!

• Nilam84

Hejsan!

Jag är sj ny här inne så jag vet inte riktigt hur det funkar än..men om du vill snacka av dig så kan du ju alltid maila malin_axehed@yahoo.se.. om du vill ha ett tips ang medicinen så ta din tablett innan du går o lägger dig då slipper du känna av illamåendet o tröttheten lika mkt.. det gjorde jag o det funka jättebra man blir ju som en sombie av den medicinen!!

kram

Svar på tråden Norprolac