• Deeva

Scrapträsket 2

Hej alla scrappare!

Är helt ny i tråden och ganska ny i scrappvärlden också. Så jag håller på och lär mig och tänkte suga i mig lite av allt bra som sägs här också
    Så jag langar upp med en fråga direkt - vet någon om det finns någonstans där man kan ladda ner bra scrapmallar? Alltså inte LO-mallar utan stjränor, blommor, udda hjärtformer etc.

ps. Vad menas med att lifta?

• Deeva

Jag måste använda fel sorts gluedots, för de jag har (Panduro) fäster lika bra som post-its. Så jag använder mina för att testa layouter innan jag limmar fast saker permanent.
    Ni som har gluedots som funkar, vad har ni för några?

Sedan har jag en fråga om själva scrappingprocessen. I vilken ordning brukar ni göra saker? Välja ut kort och färgtema först, det brukar väl de flesta göra. Men sedan?

• Deeva

Vilket bra (men ack så farligt ) tips med Vixxans shop! Vad mycket där finns!! Det kliar verkligen i fingrarna att göra en liten beställning, men jag ska hålla på mig till paketen från Meloon och Pappa o Scrapp kommer... svårt...
    Fast hon verkar inte ha chalk i lådor, det ser bara ut att finnas pennor? Vad är att föredra? Jag har bara stämpeldynor nu, men det funkar inte så bra för chalkeffekter, så jag behöver chalk tror jag. Vad bör jag skaffa?

• Deeva

Marajjah - Det verkar som om många använder det. Kanske ska våga mig på det

Mystjejen - Jag blev också nyfiken! Har inte heller sett chalks på Panduro, varken torra eller fluid.

• Deeva

Oj, såg inte att Matriark redan tipsat om den

• Deeva

Grrr... fick mina papper som jag bestället från Papp och Scrap idag. Och hur är dom förpackade? I bubbelplast! Så när brevbäraren har vikt kuvertet för att få in det i brevlådan blev pappren helt förstörda. Skit.
    Ska maila dom och fråga varför inte använda kartong för att skydda paketet.

Nu ska jag tröstshoppa lite hos Vixxan istället.

• Deeva

Fnyz - Jättefina LOs! Måste fråga dig (eller nån annan som vet) hur ni gör med kanterna på bokstäverna. Hur får ni till den mörka kanten? Fluid chalks? Stämpeldyna? Penna? Och är det helt raka kanter eller skrapar ni lite på dem innan ni går loss med vadninuanvänder?

• Deeva

Fnyz - Tack! Det låter definitivt som om jag måste införskaffa fluid. Det har varit mycket snack och lite verksatd från mitt håll ang det, men nu ska jag

• Deeva

Sunny - Scrapbook ligger ganska centralt i Göteborg (scrapbook.se) men ser att dom har semesterstängt till den 1 augusti. Där finns en del annars.
    Sedan har Papeterie som ligger i Nordstan mitt i centrum en del grejer också. Inte jättemycket, men du kan hitta lite papper och småplock där.
    Sedan ligger det ju lite affärer runt Göteborg, men dom har jag inte så bra koll på så det finns säkert nån annan här som kan tipsa dig där.

Carolina - Har ett par kompisar som gick på Scrapbooks kurs i våras. De verkade vara sådär imponerade, mest för att hon hade varit ganska... snorkig. Tydligen gett feedback på ett ganska trist sätt.

• Deeva

1. Hur ska en bra kurseledare för scrapbooking vara?
    Öppen för andra smakeroch stilar än hans/hennes egen men ändå inte vara rädd för att ge kritik. Och självklart vara tekniskt duktig på olika scrappingtekniker.

2. Hur hade du önskat att kursupplägget såg ut -fördelad tid osv?
    Med tanke på tidsbristen som småbarnsförälder skulle jag föredra en helkväll. 2-3 timmar kanske. Man hinner ju långt ifrån hela scrappingvärlden på den tiden, men hellre flera kursdagar i så fall.
    Hur man delar upp tiden vid själva tillfäller beror ju mycket på nivån, men jag tror på att ha flera nivåer så duktigare scrappare kan få ut något också av en kurs utan att nybörjare tappar bort sig.

3. Vad hade du velat få ut av en scrapbookkurs?
    Lära mig nya tekniker, hur bäst använda chalks, hur man kan använda papper på olika sätt, vad man bör undvika...

4. Vad skulle få dig att känna dig nöjd vid kursens slut, alltså så att du kände att du fått valuta för pengarna?
    Om jag går hem och kan saker som jag inte kunde innan. Bra svar va

5. Vad hade du föredragit SOM NYBÖRJARE? Att kursledaren plockade ihop ett färdigt baspaket att börja med, eller att du själv fick välja (med hjälp)?
    Om jag aldrig scrappat förut hade jag föredragit att kursledaren plockat ihop något. Men även om jag anser mig vara nybörjare hade jag idag föredragit att vara med och plocka ihop saker för jag har redan hunnit plocka på mig en del.

6. Vad skulle få dig att känna dig missnöjd vid kursens slut?
    Om det varit mer snack om hur en sida "bör" se ut layoutmässigt och mindre om olika tekniker. Jag anser att hur man disponerar en sida är dels en smakfråga och dels en erfarnhetsfråga. Men olika scrappingtekniker är bättre och lättare att lära ut på en kurs.

7. Vad är viktigast på en nybörjarkurs; teori (veta alla uttryck och termer) eller praktik (att få scrappa -och bara scrappa) eller en blandning? Motivera!
    Praktik!!
    Uttryck och termer kan man läsa sig till och det finns egentligen inget egenvärde att kunna allt sånt utantill från början. Det lär man sig med tiden. Bästa sättet att lära sig scrappa är ju faktiskt att scrappa. Jag skulle blivit jättebesviken om jag gått en kurs som innehöll mycket teori.

• Deeva

Hmm... någon som har ett bra tips på hur man undviker "klet" med chalksen på bokstäver? När jag ska sätta chalks (änvänder torrchalks) på mina bokstäver är det jättesvårt att undvika att få chalk mitt i bokstaven där man håller för det kommer ju så lätt lite chalk på fingrarna.
    Är ni med på vad jag menar? Antar att det är samma problem om man använder fluid också för då drar man väl med dynan?

• Deeva

Blommig - Jag kör med en plastväska från Panduro (39 kr tror jag det var), men jag såg någon som kör med en "mapphurts" och mappsystem från Ikea som såg skitbra ut. Massa fack att ha pappren i, smidigt att dra ut när man behöver och allt i lagom arbetshöjd.

• Deeva

Uäääääh... blir galen! Jag vill ha två ord i ganska tunn skrivstil och har försökt printa ut och sedan skära. Men det går ju inte!
    Hur gör ni? Jag börjar fundera på att skaffa foam stamps och stämpla sådan text istället...

Svar på tråden Scrapträsket 2