Inlägg från: malin ulrika |Visa alla inlägg
  • malin ulrika

Scrapträsket 2

Hej hej!
    Har inte varit inne på familjeliv på månader...
    Älskar att scrappa, gjorde faktiskt flera sidor i helgen! Försöker "komma ikapp" lite med gamla bebis bilder!
    Mitt tips:
    För att inte få dåligt samvete för att man sitter där med stora högar av gamla kort som man itne "skrappat" så skriver jag numera bara ut de kort jag ska skrappa, just då. Förutsätter ju att man har skrivare då. Det har blivit SÅ mycket roligare att skrappa när jag inte har en jättelik hög med redan utskrivna bilder att arbeta mej igenom!
    Och så kan jag rekommendera paperpizzazz "Busy Scrappers solution" som har "block" med papper som matchar, med matchande aphabet-tiles och tags! Har köpt fem olika av deras böcker redan! Jättefina papper! Vet inte om de finns i Sverige, jag har beställt från www.paperwishes.com, men vet inte om de skickar till Sverige.
    Mitt andra tips är att scanna och skriva ut aphabet-tiles och tags, brukar skriva ut på samma papper som jag skriver ut mina bilder på.

När jag kommer hem ska jag försöka lägga upp ett par av mina nya alster, jag blev så nöjd med dem!

Ha det bra alla, och "scrap on"!

• malin ulrika

Cia och krabaten:
    visst är det kul med PS! Jättefina sidor förresten, särskilt den du lade in senast.

Ett tag ghorde jag bara digital scrapbooking, hela sidan i PS alltså, men numera är jag en hängiven "hybrid skrappare", alltså jag gör vissa element på datorn, men skriver sen ut dem och använder papper, band etc... "Best of both worlds" så att säga.

Har du "upptäckt" plugins? Oj vad kul man kan ha... Finns en hel del gratis, men jättefina (dyra) finns på www.autofx.com
    Fast det hör väl mera hemma på photoshop-diskussionerna.
    Fast mycket kul kan man göra, lägga till regnbågar, och "fairy tale dust" etc...

• malin ulrika

Marajjah:
    med Photoshop (PS) kan man göra ALLT!!!
    (Man kan t.o.m. retuschera bilder, och göra om ett "frown" till ett "smile", vilket jag faktiskt använt en gång, till en bröllopsbild...) Fusk alltså, men ibland kan det vara bra...

Om du har programmet, och vill ha tips på hur man använder det, finns det trådar speciellt om det (kvadrater gör man genom att använda cropping tool. Förstoringar gör man bäst genom att förstora i steg om 110%, då blir skärpan bäst...)

• malin ulrika

1. Vad skulle du aldrig klara dig utan?
    Skärmaskin, mösntrade papper oh photoshop!
    2. Vad skulle du aldrig använda dig av på en lo?
    Man ska aldrig säga aldrig...
    3. Vilka affärer på nätet brukar du handla från? Motivera gärna varför!
    www.paperwishes.com
    Har jättebra Äbusy scrappers solution" paperpacks, med matchande papper, tags och alpha-tiles. Använder dem jättemycket!
    4. Vilka "fel" tycker du att du gjorde som nybörjare?
    Scrappade direkt på "vita" sidor, mest med klistermärken som dekoration. Horribelt!!!
    5. Ditt bästa tipps för att ta sig ur en scrapblock
    Kolla på proffesionella layouts, t.ex. på ovan nämnda site.
    6. Ditt bästa tipps för övrigt
    Hybruid skrappa mha dator, scanner och skrivare. Man kan göra så mycket kul genom att scanna vad som helst. Mitt senaste är att scvanna gammalt fint porslin, med jättefinta blommor på. Sen extraherar jag själva blommorna mha "extract" funktionen i photoshop. Sen sätter jag blommorna på en snygg bakgrund, och "viola" så har jag eget unikt bakgrundpapper.
    Ett annat tips jag måste dela med mej är att använda scrapping tekniker när man slår in presenter, det blir jättefint!

• malin ulrika

Vix:
    Jag gillar det kvadratiska formatet, personligen.
    Sen om man gör 12 x 12 eller 8 x 8, jag gör båda, när jag gör på datorn blir det 8 x 8, så jag kan skriva ut, när jag gör "traditionellt" gör jag 12 x 12, då får man plats med lite mer större bilder och så... Och så tror jag det finns mer papper för 12 x 12, annars får man klippa sönder dem till 8 x 8...

• malin ulrika

Vix igen:
    LO är förkortning för "lay-out" alltså det sätt på vilket man placerat bilder, text och annat.
    Fast här i tråden används det i stort sett som "scrap sida", alltså "vilken fin scrap sida du gjort" , vilket ju egentligen är lite annorlunda än bara själva lay-outen, om man ska vara petig...

• malin ulrika

Skumpis:
    jag köpte ett helt set med mönster-saxar, med typ 18 saxar upphängda i ett fint ställ i trä...
    Nej, jag använder dem inte jätteofta, men man KAN faktiskt ha dem till att typ klippa till fina gåvo-etiketter, eller om man gör kort eller etiketter till syltburkar och dylikt!!
    Så HELT värdelösa är de inte!

• malin ulrika

Nu har jag lagt in helgens alster i mitt galleri...

• malin ulrika

Tbulle:
    en bra kompromiss tycker jag är att göra sidor i par, alltså som "uppslag", en vänster och en högersida, som liksom "går ihop".
    Då kan man ha olika stilar på olia uppslag utan att det blir plottrigt, tycker jag!

• malin ulrika

Viffy:
    Jag rekommenderar www.paperwishes.com, de har "kit" de kallar för "busy scrappers solution", med papper i matchande färger, samt "tags" och bokstäver, som man klipper ur pappret (jag brukar scanna och printa tagsen, så blir de lite glansigare, och så kan jag använda dem flera ggr...)
    De har "kit" i olika teman. Det enda är att jag vet inte om de skickar internationellt (jag bor i Kanada).
    I vilket fall kan du kanske skicka efter deras katalog, de har så mycekt kul, att man blir inspirerad bara av att tita i den!!

Lycka till!

Svar på tråden Scrapträsket 2