• Vips

Scrapträsket 2

Angående skärmaskin så såg jag att Jula hade nu en för 79 tror jag, men jag vet inte om den är bra, men om ni har det i närheten kanske ni ska kika där.....bara ett litet tips

• Vips
    kikkan skrev 2006-08-20 12:49:30 följande:
    Nu vill jag har eran experthjälp!Exakt VAD ska jag köpa om jag ska börja köpa omonterade stämplar?? Har försökt läsa mig till, men jag är väl trög antar jag. Akrylklossar ska jag ha har jag förstått, men vilken storlek?? Det är väl den jag ska hålla i sen när jag stämplar? Först ska jag klippa ut stämpeln, sen ska jag klista den på nåt dubbelhäftande sak.....eller?? Är det svårt att klippa ut motivet på stämpeln?? Måste man ha en speciell sax då.....som säkert kostar mulltum????Hjälp mig!!!

När jag köpt omonterade så har jag haft små träklossar som jag sågat ut men akrylklossar är kanske snyggare det är ju en smaksak. Sen fick jag häftande kardborre till när jag köpte stämplarna som jag fäste det med. Innan jag monterade stämpeln så stämplade jag motivet på träklossen så man såg vad det var för motiv (ungefär så så man se på panduro)

Att klippa är inte svårt, det går jättebra med villken sax som helst!

Hoppas du förstod lite mer. det är väldigt lätt tycker jag och mycket billigare!

• Vips

Måste bara tipsa om Nettos skärmaskin!! De har det denna veckan för 49 kr och jag tycker den är super!! Påminner om min gamla fiskars, bara det att man kan inte lyfta upp själva linjalen eller vad man ska säga. Men fy för vad bra och billig den var!

• Vips
    kikkan skrev 2006-08-20 13:21:54 följande:
    Fast om jag köper EZ-mount ark, så är det då meningen att man ska klippa ut en bit sån och fästa på stämpeln?? Ska den alltid sitta fast där då?? Och så sätter jag dit en akrylkloss...eller?? Ska den alltid sitta fast på stämpeln med, eller kan jag använda den till andra stämplar?? Usch, jag har svårt att fatta detta. Vill göra en beställning på InkWings Rubberstamps nu, men jag vet inte riktigt vad jag ska ha. Dom har ju fraktfritt i helgen tydligen.
    Akrylklossen kan du använda till andra stämplar med. Du tar själva motivet, sätter fast kardborren (som sitter med självhäftande tejp). Sen gör du samma sak med akrylklossen fast med andra kardborrbiten så att de fäster mot varandra. Sen kan du bara dra av kardborren och använda klossen till andra stämplar beroende på storlek osv förståss!

Hoppas du förstår Så var det iallafall när jag köpte stämplar sist så jag tror det är samma. kan nån annan rätta mig annars om jag har fel?

Hoppas det går bra!
  • Vips

Alltså jag menar att du drar av stämpelmotivet med kardborren fast på., inte drar av själva kardborren :)

• Vips
    Pyret78 skrev 2006-08-20 21:32:17 följande:
    Ingen som har nåt fyndigt förslag till rubrik åt min Lo??Funderar på att döpa den till "I vårsolen", men jag vet inte.
    Svårt, man kanske kan döpa den till nåt kombinerat o fyndigt så man får med både att ni grillar och att du solar dig lite. tex. "grilltider" eller grilldags eller ...jag vet inte men nåt sånt kanske...
  • Vips
    skrutthumlan2 skrev 2006-08-20 21:48:30 följande:
    Fick en jättefin bröllopspresent av en avlägsen kompis som bor i Tyskland. Hon skickade även med ett ganska stort kort på sig själv, taget i studio. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med kortet, vill inte ha det framme o inte i album (är som sagt inte nära vänner, så jag funderar på att göra en LO med fotot och skicka tillbaka det till henne. Är det en du idée? Hon kanske blir sårad att jag inte vill ha kort på henne....
    Du kanske kan skriva att du tagit en kopia av det eller nåt
  • Vips
    skrutthumlan2 skrev 2006-08-22 09:10:13 följande:
    Har ett litet problem, skulle vilja ha med vår bröllopsannons från tidningen på en LO, men tidningspapper är väll knappast syrafritt...kan man plasta in pappret eller ngt? Eller är det helt kört?
    Det kanske bara är jag, men jag tycker faktikst det är charmen med allt att det blir lite gult och så. Jag tänker inte alls på syrafritt när jag scrappar, för det får gärna åldras lite för mig. Tänk när barnbarnen sitter och tittar i albumet och det är lite slitet och gult, det tycker jag verkar mysigt! Precis som nu när jag kikar i mormors och farmors album, jag tycker det är charmigt att de är lite naggade i kanten och gula på sina ställen, då ser man och känner verkligen att det är gammalt..men det är bara vad jag tycker förståss!
  • Vips
    2xA skrev 2006-08-22 13:33:11 följande:
    Nån ev er som sysslar med paper piecing?Jag har lite frågor angående det...Kolla länken: scrapbooking.about.com/library/weekly/bl01050...Hur gör man egentligen? Klipper man ut alla delarna i vitt papper och målar dem sen, eller? Vad målar man med för färg? Hur får man de svarta kantlinjerna runt varje del? Tycker det är snyggt men det verkar väldigt pilligt! Nån som har några tips?
    Jag hade nog målat först och likaså ritat de svarta konturerna innan jag började klippa, för det måste vara jättesvårt att rita konturer runt de små efter de är klippta.
    Du kan printa ut det på vilket papper som helst väl fast iofs inte alla då på en gång för då blir ju alla i samma färg
    Jag hade nog printat på ett vitt papper och sen målat med tusch eller kritpennor eller nåt.
Svar på tråden Scrapträsket 2