Hur bra håller markiser värmen ute?
Ja, det är vad jag undrar!
Funderar på att köpa markiser o vill veta om det blir svalare inomhus.
Ja, det är vad jag undrar!
Funderar på att köpa markiser o vill veta om det blir svalare inomhus.
de skall hålla åtminstone mycket bättre än persienner, själv vägrar jag markiser för jag tycker de är så hemska! så jag svettas hellre innomhus än skaffar sånna...
! Varför tycker du de är hemska?
Det blir svalare inomhus. En hel del faktiskt.
Tycker det är jättefin med nya fräscha markiser på hus.
Jag tycker också det är jättesnyggt med fräscha markiser. Kan lyfta en tråkig fasad. Känner verkligen ett behov av något som håller värmen ute. Tyvärr är det ju så dyrt. Men det känns ändå som att det är värt att satsa på. Gillar inte då det är varmt inne.
det finns hus som passar i sånna oxå, å de finns ju mer färger å sånt att välja på nu än tidigare alla dessa orange randiga som man fått allergi ifrån de är ju förskräkliga, men jag har aldrig sett nått hus eller brochyr där jag tyckt att de sett snyggt ut utan tvärtom, å nu när jag fått ny fin terass å så så vill jag verkligen inte förstöra synen med en markis, gubben har pratat om en sån just för att vi alltid har över 28 c innomhus på sommaren.. jag kan inte riktigt peka på vad jag tycker är så hemskt om det då är att jag bara inte klarar av sånna just för att de varit så fula förut å många har sånna solblekta hemska, är nog allergisk helt enkelt men jag tycker de ser så fult ut med dem förstör hela byggnationen å allt...
lika hemskt med vita persienner, de måste absolut vara marmorerade.. (i vilken färg man nu vill)
som sagt det är jag som inte klarar av sånna, de blir säkert bra hos er !
Markiser är det enda alternativet om du vill ha det svalare inomhus. Det gäller att stoppa värmen utanför fönstret och det gör inte persienner.
Nä persienner gör ingen skillnad! Jag tänker oxå så att markisen stoppar värmen! Låter hoppingivande att man kan göra något åt den här ugnen vi bor i. Tack för era svar, måste sova nu!
vi brukar sätta in nån svallufts grejs i ventilationen typ lite som ac så det blir lite svalare i allafall, men har inte hunnit med den än i år.
Vi har en stor markis (4 meter bred) över våra vardagsrumsfönster som vetter åt sydväst. Utan markis hade vi inte kunnat vistas inomhus.
Markiser är ganska dyra historier, men man kan tydligen klä om en gammal markis med ett nytt tyg, vi funderar själva på att göra detta.
nattinattio: Vad är det för svalluftsgrejs?
Hur är det med ljusa kontra mörka markiser? Håller ljusa bort värmen lika bra? Iof brukar man ju säga att mörkt "magasinerar" värmen.
Markisväven är så grov att det inte spelar någon större roll för värmen skull. Däremot blir det ljusare inomhus och under t.ex. en terassmarkis om den har en väv som har ljusa färger.
Bollibompa: helt perfa ju! Precis så som jag hoppats. Tack för svar.
Trevlig midsommar!
vi har 2 markiser i vårt ganska nyinköpta hus och de är guld värda!!!! Innan bodde vi på andra våningen i hyreshus och usch vad varmt det var förra sommaren. Jag vill sätta upp ett par till i vårt hus när vi får pengar över:)