VAD använda Kesella vanilj till??
Köpte en burk, hade smakat förlänge sen en tsk typ, och tyckte MUMS som vaniljsås till fruktt yp, men nu tycker ja inte SÅ mkt om smaken, kan man baka nåt med den, eller HUR GÖR NI med Kesella vanilj??
Köpte en burk, hade smakat förlänge sen en tsk typ, och tyckte MUMS som vaniljsås till fruktt yp, men nu tycker ja inte SÅ mkt om smaken, kan man baka nåt med den, eller HUR GÖR NI med Kesella vanilj??
till rulltårtor. (fyllning)
Dekoration på tårtor /rulltårtor
till paj istället för vanilj sås
till fruktsalladen.
smaklig måltid
har inte gjort de själv men ja har en kompis som e galen i kessella hon hade det i rulltårta, i bullar. Och så gjorde hon en sockerkaka me grädde och en klick kesella på. de va jättegott!
Har tuvärr inga recept men kolla på arlas hemsida eller något....
brukar ha den till en smaskig fruktsallad
tja...använd den i en sockerkaka tex... men den som e så gooood..*dregglar* kan äta den ur paketen med en stor sked
Pannkakor med kesella vanilj och jordgubbssylt är jättegott!! Speciellt om man har lite saffran i pannkakorna
dela melon i småbitar och frys ett par timmar (lite mjuk fryst alltså) och mixa sedan med kesellan.
Blir en sorbetliknande glass av det hela.
Mixa med frysta hallon och frys in, smakar jättegott... fast det blir nästan ännu godare med vispad vaniljvisp+ mixade hallon, häll i en form med löstagbar kant , sätt in i frysen 3 tim. Ät o njut.Förlåt nu snurrar jag in mig på hel annat, men jag lovar , det är kanon smarrigt.
jag tar ett paket frusna hallon och slänger i en burk kesella vanilj, sedan tar jag stavmixern (eller vanliga lixern) och vips, så har man en nyttig glass. hur gott som helst!!
När jag är sugen på nått sött brukar jag ta lite kesella och blanda den med outspädd fun light. Gott utan att vara för "fettigt". Till och med min kompis som är totalt träningsfixerad och livrädd för fett äter detta när hon blir sugen på nåt sött!
kocktailbär
Oh mums
Frysta bär lät gott!!!!
Till pannkakor med blåbär eller med lime och kanel!!
Jag brukar varva kesella vanilj med hallon och digistivekex. det blir hur mumsigt som helst - lite som cheesecake.
Släng den. Den är äcklig.
Hej!
Kolla på www.arla.se. Sök sedan recept där Kesella Vanilj ingår och du får 51 träffar. Själv har jag provat att göra chokladrulltårta med Kesella JORDGUBB och den blev god. Obs! Ska ätas lite lagom halvtinad.
Mumsigt till en god fruktsallad...
jag brukar blanda ner det i blåbärspaj
Gör en god paj!
TIGERS VANILJPAJ
150 g smör - smält (obs - ta INTE margarin - då blir det inte lika gott!)
3 dl mjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
Blanda de torra ingredienserna, häll över det smälta smöret och rör ihop till en pajdeg. Lägg/häll över degen i en smord pajform och fördela den jämnt med hjälp av baksidan på en större sked. Använd sedan fingrarna att trycka upp degen efter kanterna. Ställ i kyl ca 30 minuter.
Vaniljfyllning:
1½ brk Kesella vanilj
0,5 dl strösocker
½ urskrapad vaniljstång eller 1½ msk vaniljsocker med äkta vanilj
2 små ägg
Rör ihop till en jämn smet, fördela i pajskalet och grädda i 175 grader ca 20-30 minuter. Pajdegen ska då vara gyllene i kanterna och fyllningen lagomt dallrig (EJ LÖS) i mitten. Om den är lite kletig i mitten men kanterna ser bra ut - låt den stå inne på eftervärme 5-10 minuter. (Har märkt att det kan vara väldigt olika från ugn till ugn...)
Servera pajen avsvalnad eller kall med myltade jordgubbar (färska snoppade delade jordgubbar som fått stå och safta sig med några matskedar strösocker) och vispad grädde eller glass. Självklart funkar andra bär eller frukter oxå bra.