• Sanda

4 månader och skriker hysteriskt när han ligger ner!!??

Jag börjar tappa tålamodet och tar tacksamt emot tips!

Adrian har börjat att tycka det är fruktansvärt att behöva sova. Han kan vara så trött att han inte vet var han ska ta vägen.

LÄgger man honom ner i sängen, vagnen eller bredvid sig i sängen så börjar han skrika så hysteriskt att man verkligen inte har hjärta att låta han ligga kvar.

Förut fungerade bilen men inte längre. Bärselen fungerar fortfarande men han väger 9,6 kg så han har inte långt kvar innan han inte får sitta där längre.

Vyssja i famnen fungerar när han skrikit sig trött, men inte från början. När han väl sover så sover han bra men det är just insomningen som är så hemsk.

Kom ihåg den ljuuuuva tiden då han somnade var som helst när som helst :)

Ska man truga honom? Han är ju så liten....

Kan tillägga att han är nymatad när han ska sova.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-13 07:10:28:
    Detta gäller alltså alla sovtillfällen, på kvällen som på dagen!

• Svar på tråden 4 månader och skriker hysteriskt när han ligger ner!!??
  • Bishopfinger

Har du kollat om tänderna kan vara på väg. Alla bebisar reagerar olika på det och kanske dig älskling har det jättejobbigt med det.

Fem smutsiga små fingrar
  • KidsensMamma

Börjar han skrika innan han ens nuddar täcket ?

Då kan det vara nåt problem med öronen har jag läst nånstans

• Sanda

mokiia6606; Kan ju vara så det är mycket dreggel och bita på allt som gäller, ser inget dock.

• Sanda

Kidsenmamma: Ja, det är som att han ser att han är påväg att läggas ner så sprattlar han med armar och ben och börjar gallskrika

• lövet2

Lägger du ner honom för att han ska somna? Då brukar de skrika - de allra flesta, i alla fall! Varför väntar du inte med att lägga ner honom tills han somnat?

• Sanda

lövet2, just det som är problemet, han vill inte somna på något sätt, han skulle gärna få somna i min famn eller vad han vill, men hittar inget som passar. Att somna i vagnen och att somna bredvid mig har varit det som funkat bäst fram tills nu då

• Grus grus

Kolla upp öronen!
    Min väninna hade så i flera veckor och när hon till slut åkte in till läkaren hittade han stora vaxproppar i öronen som gjort att trycket i öronen gjort fruktansvärt ont när barnet låg ner. Att barnet somnat till slut handlade mer om utmattning. Även efter behandling skrek barnet när det skulle läggas ner, men det var ju minnet av händelsen som satt kvar. Efter ett tag släppte det dock. Vet ju inte om det är det, men det skadar ju inte att kolla upp det!

• Sanda

Jennie81, det ska jag verkligen göra! Vill ju inte att lillen ska ha ont =(

Tack för tipset!

• Bishopfinger

Min bubbe och en kompis barn är jämngammla och de fick tänder när de var så oroliga. Det är nu snart 5 månader och två risgryn har tittat fram

Fem smutsiga små fingrar
  • lövet2

TS - Gör då så här:
    Titta inte efter om han verkar trött, och fundera inte om det är sovdags. Är han glad och nöjd, så låt honom ligga och jollra. Är han gnällig, så ta upp honom och ge mer mat. Om han får ersättning, så går det förstås inte att ge en skvätt då och då, men då kanske han kan få lite vatten i stället. Det naturliga för en baby är att suga sig till sömns, och om ni har försökt bryta det sambandet kan det vara för sent nu när han är 4 månader, men det är åtminstone värt att pröva.
    Tänk på att en baby kan gäspa och gnugga sig i ögonen lite när som helst utan att vara riktigt sömnig, och att sovtider kan ändra sig från en dag till nästa. Det vanligaste problemet brukar vara att mamma försöker söva när babyn inte är tillräckligt trött ...

• Bishopfinger

lövet2: samma tankar, här med bara att hålla med.

Fem smutsiga små fingrar
  • ishacka

vad har du för konstig bärsele? min håller för 18kg

• Elianova

Eller så är barnet övertrött. Min tjej på 6 måander måste jag lägga i sängen när hon är som gladast, då ligger och och jollrar en stund och sen somnar hon. Väntar jag för länge, så blir det gallskrik när jag lägger ner henne.

• hojkan

Min tjej reagerar likadant när hon är förkyld och då får hon ont i öronen..(vissa barn har "trånga" öron) Då hjälper det med högläge och näsdroppar. Annars så kan du se över hur mycket han sover. Jag får ha jättetydliga sovrutiner för min tjej för hon blev jättegnällig om hon blev övertrött och kunde inte somna. Ett tips är att läsa AW barnabok. Man behöver inte följa slaviskt men mycket är vanligt folkvett som man inte hinner tänka på när man är mitt uppe i allting! Lycka till med lillkillen! Det kommer att lösa sig!

• gård

min bärsele håller för 30 kg, sonen på 9 mån somnade i den jämt tills för ca 1 mån sedan , har oxå en tungviktare. fortfarande är det bärselen som gäller om allt inte är som det ska. men vagnen somnar han aldrig i.

när min son var 4 mån, skrek han sig dock till sömns jämt, det kvittade vad jag gjorde, men det gick över efter ett par veckor. kommer dock tillbaka då och då.

• Katharina

Byt bärsele... en bra sele är ergo babycarrier, den är skön att sitta i för barnet och du märker knappt att du bär. Du kan ha den på ryggen, höften eller fram på magen... den räcker till över 25 kilo och sålänge kommer du inte behöva bära

Det är en superbra investering, JAG LOVAR

läs mer om den på www.sjalbarn.se

Svar på tråden 4 månader och skriker hysteriskt när han ligger ner!!??