• Arwen2

chevreost?

har hittat ett jättegott recept som innehåller chevreost men hittar inget någonstans om vad för typ av ost detta är. Så min fråga är om någon vet om man som gravid kan äta detta? Den ska vara på en toast så den kommer inte bli upphettad i ugnen eller så. Tacksam om någon vet.

• Svar på tråden chevreost?
  • Arwen2

tack för alla svar, visste inte att det var getost. Kanske bäst att låta bli osten till just denna maträtt då och ta det en annan gång.

• Jessa med 3

Spelar ingen roll om den är pastöriserad eller ej, då det är en mögelost. Upphettas till minst 70 grader och ska bubbla!

• Titti och mini

Nä, det väl inte en mögelost, utan en färskost????

• Titti och mini

Jo, har kollat - båda har rätt . Färskost i, men det runt är vitmögel så då spelar ju pastörisering ingen roll

Men det finns sån utan det vita runt som är pastöriserad också, så kanske det kan vara Ok....

• Jessa med 3

Jojo, man kan sina ostar!

• Isolde

Men låt den bubbla då, för 17 hakar! Det skadar säkert inte smaken.

• Anna123

åh nej, jag skulle aldrig ha läst den här tråden. Jag hade bestämt mig för att jag inte skulle fråga någon om det var ok. Chevréost med honung i ugnen är det enda jag är sugen på hela tiden!! Och jag har bestämt mig för att det är ok när den är i ugnen!!!!

• Titti och mini

Vet hur det är Anna123 honung o lite rödlök mmmmm

• Isolde

Haha! Snart kan jag äta! Chèvre, brie, gorgonzåååla ...

• LR75

Någon som vet hur det är mesd färsk parmesan?? Tackar på förhand!

• Titti och mini

LR75 - kolla SLV.se, tror det står att det är OK där, men kolla för säkerhets skull

• jesslin

Isolde!
    Samma här. Snart kan man käka hur mycket man vill.
    Det ska bli gott att mumsa på det. Fast chevre äter jag inte ändå.

• biguv

Ja, man kan börja äta ostar etc igen - men får avstå från andra grejer. ex skaldjur!!! som är så gott.

Svar på tråden chevreost?