• lillälva

Potatissallad utan "gegga"

Hejsan!

Till midsommar tänkte jag svänga ihop en egenhändigt gjord potatissallad av färskpotatis. Är inte förtjust i de geggiga färdiga varianterna, utan söker främst tips på annat (men å andra sidan är jag inte sämre än att jag kan ändra mig...).
    Har exempelvis ätit en mumsig variant en gång som var gjord av kokt potatis, någon form av vinegrett och en massa finhackade färska örter - men hur man gjorde har jag ingen koll på förstås

SÅ, har du nåt gott recept är jag mkt tacksam!

• Svar på tråden Potatissallad utan "gegga"
  • Mymlann

Jag brukar blanda klyvd färskpotatis, saltgurka ev färsk gurka, rödlök, gräslök eller vilka kryddor jag har hemma och blanda med en blandning av olivolja och senap. Lite peppar och lite salt på det.

Kanske inte det du efterlyste, men gott ändå

♥ Mymlann
  • jenny74
    Vinegrett potatissallad

färskpotatis
    lätt förvällda sockerärtor
    rädisor
    rödlök
    salladslök
    majs
    dressingmix Örtagård (finns pulver på påse att köpa.)
    vatten
    rapsolja eller olivolja
    vitvinsvinäger
    salt, peppar

Dressingen hälls över potatisen medans den är varm. Sedan svalnar den och blandas med resten av grönsakerna.

Detta är en variant, man kan ju ha i andra grönsaker också, kidneybönor eller liknande!
    BF +3
  • vackrastarflow

oliver är gott att stoppa i sådana potatissallader! annars har de andra gjort ett bra jobb här

• ElsaEbbesMamma

Jag har ett tips/knep på hur man kan göra för att göra det "geggiga" köpta potatissalladerna goda!
    Jag har alltid tyckt att de är äckliga o mäktiga.. Sen en dag så köpte jag en sån o så hackade jag isbergssallad, oliver, rödlök o slängde i...och så tog jag även syltlök o stoppade i! Blev supergott!
    Vet inte om du ville ha ett tips på en sån "geggig" sallad..men om man har lite tid så är det en enkel lösning! :D

• Miiiaaa

Denna brukar jag göra:

0,6 kg kokt potatis (gärna färskpotatis)
    2 msk vitvinsvinäger
    4 msk olivolja
    1 st pressad vitlöksklyfta
    1 msk dijonsenap
    3 msk finhackad persilja
    3 msk finhackad gräslök
    2 msk kapris

Koka potatisen och låt dne svalna, dela i större bitar

Blanda samman dressingen, slå den över potatisen och rör om försiktigt, så att potatisen inte trasas sönder. Tillsätt örter och kapirs.

Låt stå kallt en timme innan servering!

Supersmaskens!

Jag, som inte gillar smaken av vinäger så där jättemkt, brukar dra ner på det och ha i lite extra dijonsenap istället!!!

• Ruby

Den här gör jag. Supergott och inte GEGGIGT. Ur ett gammalt nummer av Buffé.

6 portioner

½-1 kg kokt, kall potatis
    20 rucolablad
    4 soltorkade tomater i olja
    1 dl olivolja
    2 msk balsamvinäger
    1 tsk dijonsenap
    3 krm nymald svartpeppar
    1 tsk salt
    20 valnötskärnor
    50 g färsk parmesanost

Tillagningstid: Max 20 min

GÖR SÅ HÄR:
    Skär potatisen i bitar och lägg i en skål. Skär de soltorkade tomaterna i strimlor och vänd ner dem. Blanda olivolja, balsamvinäger, dijonsenap, svartpeppar och salt i en skål och häll över potatissalladen. Grovhacka valnötskärnorna och blanda ner dem. Skär tunna skivor parmesnaost, t ex med en potatisskalare och tillsätt dem.

• PandaMamma

Ica har flera jättebra recept på sin hemsida!!! Senast i helgen åt jag en jättegod med balsamvinegrätt, avocado mm - mums!!!

• lillälva

Tack så mycket!
    Är för en gångs skull ute i lite god tid, så jag hinner provlaga ett par varianter
    Allt ni tipsat om låter helrätt!

• PuhTiger

Man kan oxå "fräscha upp" kladdiga potatissallader (t ex färdigköpta) med hackat grönt äpple (typ granny smith), färsk hackad purjolök och färsk hackad paprika. Kasta gärna i en eller två teskedar dijonsenap oxå. Den halvunkna kletiga känslan försvinner och salladen smakar nästan hemlagat... Men bara nästan...

Hemlagat geggig potatissallad är ännu godare, då tar man bara lite majonnäs och mkt turkisk yogurt så blir den fräsch och god!

Svar på tråden Potatissallad utan "gegga"