vaccination afrika
finns det nån här som har varit i africa och vaccinerat er vad tog ni i sådana fall finns det olika alternativ
finns det nån här som har varit i africa och vaccinerat er vad tog ni i sådana fall finns det olika alternativ
Japp.
Du måste ha det vanliga grundvaccinet (stelkramp, polio, difteri) Sen är det obligatoriskt med Gula febern. Beroende på hur ni ska resa kan TBC vara ett alternativ. Du ska även vaccinera dig mot Gulsot. Rekomenderar Havrix för ett långvarigt skydd. Malaria profylax är verkligen att föredra.
Ring till vårdcentralen eller ännu bättre en vaccinationsmottagning så får du veta mera.
Trevlig resa!
förutom de ovannämnda vaccin, fick vi även ducural som är ett drickvaccin som hjälper mot kolera och turistdiarée när vi skulle till Tanzania.
Men det beror nog på var i Afrika du ska åka vilka vaccin som behövs.
Kolla först m Malariaprofylaxen, från vilken ålder den kan tas. Ifall du reser med barn, menar jag. Vissa märken är väldigt starka och även vuxna kan reagera kraftigt. Vissa områden kräver de starkare varianterna, så kolla detta innan du bokar resan.
Lycka till!!
Ät INTE Lariam!!!! JAg fick massa konstiga domningar som inte försvann på flera månader. Fick till och med ersättning för det från försäkringsbolaget....
När vi var i Afrika så fick vi ta Paludrin och Klorokin, nu funkar inte det längre för myggen är resistenta, men det finns ett nytt malariprofylax. Testa det i stället, oavsett hur bra läkarna säger att LAriam är!
Malarone fungerade bra för mig. Är dyrare men värt det då jag absolut inte heller äter Lariam pga en vän som blev allvarligt sjuk av dem, precis som mini79. (Hon blev förlamad, förlorade hörseln på ett öra, panikångest och dödslängtan. Är visserligen bättre idag, men vilket helvete det var när det var som värst!!!)