• Flutterby

Världens största bålgeting!

Såg en bålgeting i trädgården förra veckan och igår var den tillbaka, den flög omkring o snokade på vår altan. Det var den största jag sett! Blev livrädd när jag kom ut, fick springa in igen o smälla igen dörren. Tänk om den kommit in i huset, vi har ju en liten kille på 15 månader, kan tänka mig att en så'n bamsegeting kan skada ett litet barn. Hur blir vi av med den innan den bygger bo? Vi har en så'n där elektrisk flugsmälla, tror ni den biter på detta monster?

• Svar på tråden Världens största bålgeting!
  • Schweizernöt

den lär ju gå att få ner med den elektriska flugsmällan iaf, så ni kan trampa på den eller så.. lycka till!!!

• Beccabecca

Jag vet inte hur man blir av med bålgetingar, men fy vad de är otrevliga. Vi hade en inne en gång och var livrädda båda två?
    Som tur var var den ganska slö och vi kunde fånga den i en plastburk som vi sedan kastade ut.
    För att trösta dig kan jag säga att vi läste då att bålgetingar inte är giftigare än andra getingar även om man trodde det förr i tiden.
    Sök på Google så hittar du säket lite bra info om dem!

• Beccabecca

Jag är dock osäker på om den elektriska flugsmällaren fungerar, men kanske är det värt ett försök.
    Lycka till!

• Nallemajatjejen

jag vet inte ens hur en bålgeting ser ut...

• Flutterby

Tack för era svar!

annarebecca: är de inte giftigare än vanliga getingar? Det trodde jag. Skönt om det inte är så.

Nallemajatjejen: tänk dig en vanlig geting och dubbla den!

• Flutterby

Hittade detta på nätet: "Bålgetingarna ansågs tidigare vara lättretliga och farliga för människan. Idag har man omvärderat bålgetingen och den betraktas numera som en mycket fredlig geting jämfört med många andra. Giftet är inte giftigare än andra getingars, men man bör naturligtvis ha respekt för den."

källa: www.sef.nu/landskapsinsekter/crabro.htm

• abnocto

Är du säker på att det inte var en getingdrottning som letar boende. De är stora! Har du ihjäl en så blir det massor mindre getingar senare, tänk på det.

• Crispie

Vi hade en bålgeting (JAS) inne igår.. jag slog ihjäl den och sen mätte jag den för jag tyckte den var enorm...

Håll i er nu...................... 6 cm lång var den... JÄVLAR SÄGER JAG BARA...

Shit om den stuckit någon.. har ju småbarn...

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Flutterby

abnocto: ja, det är ju möjligt att det är en drottning, ser jag den igen så stryker den nog med.

• MariaViktor

6 cm!!!! o jag som har värsta getingfobin! Jag hade nog dött i en hjärtinfarkt om jag stött på den!

Svar på tråden Världens största bålgeting!