• nettangumman

Hur snabbt omplacering?

Är gravid i v 19 och har precis haft ett samtal med chefen och berättat.. Jag arbetar inom livsmedel, mycket stress, tunga lyft och enformigt arbete och en del buller..
    jag bad om en omplacering till ett mindre tungt jobb, vilket verkar lite svårt att få. Vi får se om det går att lösa längre fram sa han. Men nu undrar jag, hur snabbt kan man kräva en omplacering? Jag går och oroar mig hela tiden att nåt ska hända, och det är ju inte bra.. Tacksam för svar..

• Svar på tråden Hur snabbt omplacering?
  • nettangumman

Verkligen ingen som vet...

• Hannah76

När jag väntade min dotter så kunde jag inte ha kvar min dåvarande position, men det fanns inget att omplacera mig till, så jag blev sjukskriven. Kontakta facket (ditt skyddsombud eller din fackliga representant), de är säkert fler innan dig som varit i den här situationen. För att få havandeskapspenning så måste du räkna ut hur mycket du går, hur mycket du lyfter o hur mycket det väger.

• nettangumman

Jag står upp vid en maskin hela dagarna och lyfter på säckar som väger mellan 20-25 kilo. Vi är mitt uppe i en högsäsong så det är väldigt stressigt. Lyfter även kartonger som väger runt 15 kilo.

• AJG

Det låter inte bra det där, alldeles för tungt, gravida ska ju inte lyfta.

• PetraGos

Såhär står det i svenska lagen:

19§ En kvinnlig arbetstagare som väntar barn och som på grund av detta inte kan utföra fysiskt påfrestande arbetsuppgifter, har rätt att bli omplacerad till ett annat arbete med bibehållna anställningsförmåner.

Denna rätt till omplacering gäller dock endast från och med den sextionde dagen före den beräknade tidpunkten för förlossningen.
    20§ Rätt till omplacering enligt 18 och 19 §§ gäller endast om det skäligen kan krävas att arbetsgivaren bereder kvinnan annat arbete i sin verksamhet.

Är omplacering inte möjlig, har kvinnan enligt vad som föreskrivs i 18 och 19 §§ rätt till ledighet så länge det krävs för att skydda hennes hälsa och säkerhet, dock utan bibehållna anställningsförmåner under den tid som ledigheten avser.

Om det uppkommer möjlighet till en omplacering som bedöms kunna avse minst en månad, skall arbetsgivaren erbjuda kvinnan arbetet.
    21§ Den som vill utnyttja sin rätt till omplacering enligt 18 eller 19 § skall anmäla detta till arbetsgivaren. Beror omplaceringsbehovet på att kvinnan på grund av sitt havandeskap inte kan utföra fysiskt påfrestande arbetsuppgifter, skall anmälan göras minst en månad i förväg. I övriga fall skall anmälan göras så snart det kan ske. Sedan anmälan har gjorts skall arbetsgivaren snarast möjligt lämna besked om möjligheten till omplacering. Kan omplacering inte ske, skall arbetsgivaren fortlöpande pröva möjligheten till omplacering.

//Lycka till!! och stå på dig om dina rättigheter!!

Svar på tråden Hur snabbt omplacering?