• Vickan

köpa Kanin vad tänka på??

Dottern vill ha en kanin.  och vi har sagt att om vi hittar ett hus så ska hon få en kanin.. Detta ska vara en utekanin (året om)..

Nu skulle jag behöva veta lite (allt)... Finns det någon som lämpar sig bäst för att bo ute året om.. Vad ska man tänka på när det gäller bur, mat osv..

Tack på förhand

• Svar på tråden köpa Kanin vad tänka på??
  • jonnysbrud

Alla kaniner går att ha utomhus året om... tänk på att huset ska vara isolerat mm.
    När ni sen har laninen så ge den så mycket hö den bara vill ha men max tre matskedar pellets om dagen om det är tex en dvärgvädur. P.g.a att om den äter mycket pellets eller kraftfoder så slits inte tänderna som kaninen har bak i munnen. dom slits bara om dom äter hö...

• Sergei

Kvistar och dyl är bra för kaniner att tugga på, det förhindrar att tänderna växer och blir långa... En saltsten bör även finnas. Vad det gäller bur så gillar dom små liven om de kan ha både en inne och en ute-del. Lycka till med kanin-inköpet! Satsa helst på en dvärgvädur, av erfarenhet vet jag att de är lugnast...

• vansie

om du har en kaninen ute på vintern ska man inte ta in o gosa med den, de kan bli sjuka av så olika tempraturskillnader.. lycka till:)

• Mia1136

Tänk på att kaniner är djur som är ganska rädda av sig. Kaniner passar egentligen inte så bra som husdjur till små barn då de är ganska oförsiktiga och har snabba och hetsiga rörelser. Kaniner blir då rädda och kan bitas och är egentligen inte så roliga husdjur när dom springar och gömmer sig så fort man kommer i närheten. Risken finns att barnet tröttnar fort.

• Soffi propp

Det man ska tänka på är att man ska köp ett bra hö till sin kanin eftersom det är deras huvudföda och likaså pellets, inte "skräpmat" från ica utan handla på närmsta Granngården tex.
    En utebur behöver inte alls vara isolerad, snarare sämre pga att det stänger värmen inne på sommaren och det kan bevara fuktigheten inne och det blir till en bastu.
    Buren ska vara minst 100*50*50.
    Man behöver inte ge dom saltsten hela tiden, mycket pinnar från fruktträd och blåbärsris.
    FÖr att få en riktigt go kanin så krävs det att man pysslar lite med den varje dag, och aldrig lämna barnen själva med djuren.
    Visst kan dom bitas med det beror ju då på att det är någonting dom inte tycker om.
    Att barn tröttnar på sina djur det vet man, därför måste intresset ligga hos oss vuxna, själv har jag väl ett lite för stort när det kommer till just kaniner:)

• Gnista

Om man ska ha kaninen ute tycker jag absolut att man ska ha två! Även om man är där en timme om dagen och gosar och grejar som betyder det 23 timmar ensam. Kaninen är ett utpräglat flockdjur och kan bli ilsken i frustration om den inte får sällskap. Hanar är generellt lugnare än honor. Hanar kan kasterar från könsmognad, ca 12-16 veckor. Bästa kombinationen är en kasterad hane och en hona. Två hanar kan man inte ha, de slåss. Två honor brukar funka bra om de växer upp tillsammans. Bygg en så stor bur som möjligt. Kaniner måste få sitt rörelsebehov tillfredsställt. En isolerad bolåda med en gallerbur (tex minknät) har jag hemma. Sälva buren är ca 6 kvm. Hö är basfödan som kaniner ska ha fri tillgång till. Pellets är ett bra komplement. Ge gärna obesprutade rumstempererade grönsaker men i små mängder i början. Kaninmagar är känsliga, så inga hastiga foderbyten. Som någon skrev ovan får man inte ta in utekaniner för att gosa. De tappar snabbt vinterpälsen och fryser när man sätter ut dem igen. Klona ska klippas regelbundet vid behov. Kaniner lever ca 7-10 år.
    Lycka till med era nya husdjur

• jonnysbrud

Glömde berätta att det billigaste höet du kan få är om du köper direkt från en bonde för i dom flesta förpackningar som finns på ica,granngården mm är det lite hö och mycket luft.
    Buren behöver inte vara isolerad som jag råkade skriva ovan. vi hade en bur på marken som var isolerad och en som stod upp som inte var isolerad.

• Gnista

jonnysbrud: fast det är viktigt att det inte blåser in mellan bräder eller liknade i bolådan. Kaniner måste ha tillgång till skyydad bolåda (jämför med jordhåla som är deras naturliga bo). Det är alltså inte för kylan utan för dragets skull det måste vara "isolerat".

• Soffi propp

Det behöver inte vara isolering, der enda som behövs i själva bolådan/huset inne i buren är mycket halm.

Det är inte alltid som 2 kaniner går så bra ihop,men när dom blir könsmogna brukar betendet ofta ändras, det händer mycket på natten man inte ser.
    Men visst kan det funka, men man ska ändå alltid ha i åtanke att man kan få dela på dom.
    Zoo affärer brukar vara väldigt måna om att man köper 2.
    Vi har aldrig våra kaniner tillsammans.

• Gnista

Soffi propp: men kaniner är starkt utpräglade flockdjur och trivs inte ensamma. Har sett många exempel på ensamma frustrerade kaniner som blir tjuriga mot sin ägare. Ytterst få gånger har det varit problem med två honr, ALDRIG under mina 8 år som djuraffärsbiträde har jag hört talas om en hane (kastrat) och en hona som inte trivts tillsammans. Det är som vi människor skulle bli isolerade från vår omgivning och bara få sällskap nån timme om dagen.
    Djur som lever i flock i naturen ska få leva i flock eller med sällskap i fångeskap, det är min fasta övertygelse!

• jonnysbrud

Gnista: Vi hade våra kaniner ute året om och dom tyckte det var mysigare att vara i den isolerade på marken när det blåste och var minusgrader ute. Sen när det var bättre väder så satt dom gärna i dom andra burarna som var inte var isolerade.

• 20th century fox

håller med Mia1136.
    Detta är ett djur som föräldern måste sköta om om barnet är under 12 år. Kaniner är inte alltid jättetama och kan vara svåra att hålla, sätta på sele, och gå ut och gå med bland faror som hundar, fåglar, cyklar och bilar. Det klarar inte alltid små barn av. Att köpa en kanin till sin 5-åriga dotter som inte bryr sig och sen får kaninen sitta och ruttna i sin bur och aldrig komma ut å skutta är det alldeles för många som gör...

Pratade med min mamma om våra första kaniner och både hon och jag skämdes för vi gjorde i princip allt fel som man kan göra :(

Så låna böcker på biblioteket och läsa på lite innan man får hem kaninen är bra!!!

Det finns också lite bra sidor på nätet man kan läsa på:
    web.telia.com/~u31129515/
    www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm
    home.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm

• Vickan

Vill klargöra detta.. Att vi köper inte kanin för att min dotter ska ta hand om den själv..  Utan vi ska självklart vara dom som har huvudansvaret.   Så även om hon skulle sluta bry sig om den efter en vecka så kommer den vara i goda händer pga mig..

Tack för alla tipsen jag/vi fått..

Vi har nu fått vårt hus och dottern ska få sin kanin men troligen inte förräns nästa år.. (i nuläget prioriterar vi inte det)

• Chva72

Gnista:
    Jag har haft många kaniner genom åren och har även nu.. oftast går de inte att ha 2, möjligtvis 2 honor som växt upp tillsammans, men det kan likaväl gå åt pipan... de har ihjäl varandra om man har otur.. att de lever ihop i kolonier i det vilda är troligen bara för att de har mycket större utrymme och behöver inte fajtas om revir mm.

Självklart kan det gå bra att ha 2 ihop men det är en chansning.

Jag har testat flera varianter, från att ha isolerade hus till att ha bara vindtäta hus med mycket halm, och det sista räcker gott och väl för en del använder aldrig husen ens..
    Jag hade en stor kaninhona, blandning med Belgisk Jätte i, hon låg alltid ute på backen.. på vintrarna blev hon översnöad och låg och "myste" såg det ut som i snön..

Det bästa för barn är stora raser, de blir oftast tamast och är mer orädda och tål mer.
    De kräver ju mer utrymme men har man dem utomhus brukar det inte vara ngt problem.

Joel & Hildas mamma.
  • Eliin

Vickan: jag har fött upp kaniner under flera års tid och om du vill kan du adda mig på msn så kan jag ge dig en massa tips och råd.

[email protected]

• Eliin

en kaninbur ska stå MINST 50 cm ovan marken för att skyddas från rovdjur. Är det en beteshage så ska kaninen enbart vistas där med tillsyn och flyttas över till den riktiga buren över natten. Har sett flera fall av både råttor, iller och andra djur som skadat kaniner och dödat dom genom gallret när benen till buren varit alldeles för låga.

När jag födde upp kaniner hade jag alltid minst 1 meter höga ben på buren för att vara på den säkra sidan.

Svar på tråden köpa Kanin vad tänka på??