• Tallulah

Feber i 6 dagar - inga fel enligt. vårdcentralen - vad göra?

Vår dotter har haft feber i nästan en vecka, toppade i går med 40.7 grader och då gick vi till vårdcentralen. Enligt sänka, koll i öron och hals och hela baletten så fanns det inga fel... men vad kan det vara då?

Kan ettåringar ha hög feber i en vecka av "bara" en förkylning?

Hon sover dåligt och grät hjärtskärande i 2 timmar i går kväll och lika mycket i morse... helt hysterisk.

Nu sitter hon iofs här och verkar nöjd... men vad kan man göra förutom att ge alvedon, mat och vatten??

• Svar på tråden Feber i 6 dagar - inga fel enligt. vårdcentralen - vad göra?
  • ebben

barn kan nog ha det.......sänkan skulle väl annars tyda på nåt? tror jag! blir det bättre med feber då du ger alvedon?
    Kanske vattkoppor på G? mina barn har det,o dottern var JÄTTESJUK dagen innan prickarna....men just det-du sa en vecka.....
    Nja,vet inte,men antar att det INTE är nån "fara" direkt! för sänkan ska ju påvisa infektioner.

• USK

kan ha fått öroninflammation nu för det kan komma fort .
    ring vc igen

• Esme

Undrar precis samma sak som du. Vår tjej (17 månader) har visserligen öroninflammation men ändå. Blir lite orolig över så hög feber så länge (6 dar idag). Hon hostar dessutom mkt och ibland så hon kräks . Var på närakuten igår och läkaren konstaterade "bara" öroninflammation inget annat. Hon kan nästan bara äta flytande föda annars så börjar hon hosta mycket.

Nån som varit med om liknade? Tips på mat att ge dom?

/Esme

• Fraise

Min dotter på 4 år hade feber i 9 dagar tror jag. Hon var superförkyld och vi gick till doktorn på dag 6 eller vad det var. De tog också sänkan mm som visade sig vara bra och de gjorde därmed ingenting åt saken. På dag 9 med feber gick vi till läkaren igen och fick då penicillin. Vi gav henne alvedon enl uppmaning under tiden eftersom det var det enda man kunde göra enl läkaren (och sjukvårdsupplysningen). Måste säga att ibland undrar man över alla råd man får vid sjukt barn. Enligt alla böcker mm så ska man uppsöka läkare om barnen har feber mer än 4-5 dagar ju.

• Esme

Fraise: Ja precis varför är sjukvården så nonchalant ibland?

• Groover

Min dotter som är 16 månader hade hög feber (ca 40 grader) i sex dagar för ca en månad sen. Sista dagen var vi på akuten för att ta kissprov, eftersom feber men inga andra symtom kan vara tecken på UVI, men det visade ingenting. "Vanligt virus" enligt doktorn, som även sa att man inte ska stirra sig blind på hur hög febern är utan hur barnets allmäntillstånd är. Ett barn med 38 grader kan var mkt sämre än ett barn med 40 grader.

Esme: prova fruktsoppor/drycker (t ex proviva)

• Esme

Puffar, nån annan med tips? Erfarenheter?

• antonsmamma2

Min son var sjuk med feber i ca en vecka för ett tag sen. Vi ringde sjukvårdsupplysningen på fjärde dagen som sa att vi skulle ta kontakt med läkare.
    Vi gjorde det och dom tog sänkan, lyssnade på lungorna och titta i öron och hals. Såg ingenting. Han fick hostmedicin och så sa dom att ge vätska och alvedon.
    Han bättrade på sig några dagar senare.

Vi gav honom glass, juice, frukt och maten som han tycker mest om. Han älskar vatten så det drack han jätte mycket så det var ju bra.
    Men det är jobbigt när dom inte mår bra. Anton var halvt medvetslös när alvedonen gått ur kroppen.

Men nu är det bra!

Lycka till allihop med era små sjuklingar! Kram

• saris74

Hej!

Min äldsta pojk idag 4 år har haft feber ca 1 gång/månad ända sedan han föddes. Den håller i sig 6-7 dagar och ligger runt 40 grader. Har man tur kan den gå ner till 39 när han har alvedon i kroppen. När han har dessa månatliga febertoppar så är han inte speciellt sjuk, men skulle han få feber samtidigt som han är något annat sjuk så räcker det med 38,5 för att han ska vara helt däckad.
    Vi har tagit flera prover, röntgat lunger mm, men de kan inte hitta någon orsak till denna feber. Proverna visar att han har en infektion i kroppen, men de kan inte hitta vad det är.

Så...summa summarum, det är inte alltid avgörande hur hög febern är utan hur barnet är påverkat av den.

Svar på tråden Feber i 6 dagar - inga fel enligt. vårdcentralen - vad göra?