• Maria84

Falukorvsrecept

Nån som har nåt bra recept med falukorv?? Ska ha potatis till som redan står på spisen. Känns som att jag vill testa nåt nytt utöver de recept jag har.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Falukorvsrecept
  • Eveline

Gör den i ungen på 175 grader. Låt fanatsin flöda. Själv brukar jag lägga ost, tomat, lök mm i ....jätte gött

• Popflickan

Hm... synd att du redan har satt på potatisen, annars är detta ett höjdarrecept:

Fräs gul hackad lök, häll i falukorv i valfritt stora bitar, på med antingen en burk creme fraiche (valfri fetthalt) och tomatpuré, ELLER en burk creme fraiche med tomat&chili smak (ev + lite vanlig cf om det blir för starkt). Puttra en stund och servera med ris och nån grönsak, kanske kokt broccoli? Jättegott och busenkelt!

• Maria84

Eveline : joo det är bland de sakerna som vi brukar göra...

Popflickan : Ja det var ju lite synd. Låter lite som korv stroganoff

• Eveline

Hmmm, det var inte bra. Men titta på Arla där finns det många goda recept. Lycka till å kommer du på nått jätte gött så hojta till

• Eveline

Kan detta vara nått?

1 bit falukorv, ca 400 g
    2 paprikor i olika färger
    2 1/2 dl Kelda tomatsås
    2 dl Gratella gratängost

Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Skär djupa skåror i korven, lägg den i en ugnssäker form. Dela paprikorna och ta bort kärnorna. Skär dem i stora bitar. Lägg en paprikabit i varje skåra och resterande runt korven i formen. Häll i såsen bredvid korven och strö över osten. Stek i mitten av ugnen ca 20 min. Servera med kokt pasta.

• jummie

brukar ibland göra en "korvstroganoff" med sås på dijonsenap...har tyvärr inget recept då jag tar vad jag har hemma....men det är väldigt gott med senapssås till och en grönsallad

• Maria84

Det blev italiensk falukorv i ugn den här gången men ni får gärna skicka recept om ni har några att rekommendera.

• Lovan

Ett annat gott recept är:

En gul lök hackad i mindre bitar
    Falukorv
    1 röd och en grön Kelda-såser på tetra.

Stek korven och löken. Tillsätt såserna, ev lite salt och peppar. Serveras tillsammans med ris och en god sallad. MUMS verkligen! =) Lite lyx-stroganoff!

• vadskajaghetadå

gör en skåra i mitten på korven

(hel korv)

i med bostongurka,krossade tomater (lite överallt) samt ost på

*mmm*

• Jos

Gjorde härom dagen en falukorv och broccoli gratäng..jättegott..

Strimla falukorven..koka broccolin så den blir mjuk
    lägg i en ungsfastform
    koka upp mjölk och lite mjöl..låt koka 4-5 minuter..
    ha i ost..se till att det har slutat koka annars blir osten seg.
    ha i en msk senap..
    häll över..låt stå i ugnen ca 10 min.

smaskens!

• superdumpan

En sak som är jättegott att göra är falukorvsrisotto*mmm*!
    Där brukar jag ha i korv(såklart),ris,paprika,lök och en buljongtärning.
    Först steker jag riset hastigt med löken och korven sen i med vatten(mängd efter rispaketet) och det dom andra grejerna och låter koka till riset är färdigt.
    Obs:hög njutningsfaktor

• Frippa

superdumpan.... Låter jättegott.
    Vi gör ofta risotto, kul med variationer.

Vi brukar ha i soltorkade tomater och stekta färska champinjoner...

Falukorv...
    Det är ju så gott med bra stekta (nästan knapriga) skivor till mackisar!

Svar på tråden Falukorvsrecept