• Eliin

min älskade vovve har sån klåda.. river tills han blöder..:-(

skrev ett inlägg för några dagar sedan att jag misstänkte att min vovve drabbats av fukteksem. Han är en jrt strävhårig.

Jag rakade och baddade 3 ggr dagligen med teatreeoil och det blev bättre. Sen i går började han klia sig rejält och nu har han 3 stycken sår i nacken som han kliar sönder hela tiden så de blöder...=((

Han har även fått klåda och rejäl rodnad under ena frambenet i "armhålan" och så har han även i ljumskarna på bakbenen.

Finns bilder i mitt galleri.

Så vid 13 åker vi till vet och hoppas på medicin som ska hjälpa honom. Oturligt nog verkar det ha spridit sig till hela kroppen..=((

usch blir så ledsen när jag ser hur jobbigt han tycker det är.

• Svar på tråden min älskade vovve har sån klåda.. river tills han blöder..:-(
  • Nilla2005

Åh, känner SÅ igen det där. Rävskabb, kan nästan skriva utan tvekan!

• Eliin

men vi bor i ett samhälle ovh här finns inga skabbrävar... så jag tror inte det är det...

• Nilla2005

tyvärr behhöver ni inte ha räv i er omedelbara närhet för att hunden ska drabbas. Infogar lite info:

RÄVSKABB

Hundar kan smittas både från smittade djur, t.ex. hund, räv m.m. eller från plats där skabbkvalstret överlevt en kortare tid som t.ex. gryt, hundkojor som är utomhus men också från andra platser där det smittade djuret har "kliat sig"

Människan kan också bli smittad av rävskabb, men det ger då oftast bara milda symptom och man kallar det för "skenskabb" Rävskabben kan inte fortplanta sig på människan och dör fort ut, då rävskabb inte kan föröka sig på värddjur som är främmande för dem.

Tack och lov är skabbkvalsterna känsliga för väder och vind och kan inte överleva i alltför höga eller för låga temperaturer utanför värddjuret.

Symptom: Framförallt är det klådan som märks, den kan vara mycket intensiv men ibland behöver den inte ens besvära. Liksom alla skabbdjur, så trivs dessa bäst i fuktig värme därför märks klådan mest på natten.
    Mjäll, hudinfektioner, skorpbildningar, blåsor m.m.

Klådan märks oftast först på öronen, men även svanfäste, knä, ryggen.
    Eftersom hunden kliar sig mycket kan detta i sin tur leda till rivskador, köttsår

Smittorisken
    Hundar kan smittas både genom direkt kontakt med redan smittade djur (vanligtvis räv) och indirekt genom att skabbkvalstret överlevt en kortare tid på platser där infekterade djur, räv eller hund, vistats.

Hundar uppsöker ofta platser där smittade rävar varit, exempelvis gryt och hundkojor, men också andra platser där den kliande räven (eller hunden) kliat av sig hudflagor och hårtussar i vilka skabbkvalster kan finnas. Dock är skabbkvalstrena utanför huden känsliga för väder och vind. De är framförallt känsliga för uttorkning och för både låga (minusgrader) och höga temperaturer. I kylskåpsmiljö kan dessa kvalster överleva i drygt två veckor, men när de vistas utanför den skyddade miljön i huden där temperatur och fuktighet är optimala, avtar deras benägenhet att effektivt kunna infektera ett nytt värddjur. I den torra luften inomhus dör kvalstret inom ett par dygn. Utomhus om temperaturen är svalare och fuktigheten högre är chansen däremot större för kvalstret att överleva. Vid temperaturer under 18°C förblir det orörligt. Således krävs det temperaturer över 18°C, d.v.s. sommarväder, för att kvalstret aktivt ska kunna röra sig mot ett eventuellt offer.

Huvudsymtom - klåda
    Symtomen kan variera från mycket svår till lätt, knappt märkbar, klåda. Klådan har beskrivits som värst på natten, både hos smittade människor och hos hundar. Andra symtom i början av en infektion är hudrodnader, små upphöjningar (papler) i huden och mjällbildning. Därefter ses håravfall och gråvita-gråsvarta skorpbildningar.

De första hudförändringarna på hunddjuren uppträder oftast på speciella ställen på kroppen, s.k. predilektionsställen, vilka är framknä, has, ryggslutet vid svansfästet samt vid öronkanterna. Dock kan skador ses var som helst på kroppen. Klådan kan ge upphov till rivskador med sår som så småningom täcks av skorpor. Huden blir ofta förtjockad och sekundära bakteriella infektioner kan tillstöta. Om inte djuret får rätt diagnos och behandling förvärras hudskadorna och kan komma att täcka hela djuret och sjukdomen kan bli mycket allvarlig. Smittade rävar har som bekant dött i 10 000-tal i landet. Upp till 80 % av rödrävarna i Sverige dog i sarkoptesskabben under 1970- och 1980-talet. Nu har rävstammen återhämtat sig och rödräv finns idag överallt där den fanns innan smittan kom till Sverige under de första åren av 1970-talet. Emellertid finns sjukdomen kvar och kommer med stor sannolikhet att finnas kvar under mycket lång tid.

• Eliin

men han har ingenting på öronen, inte knä heller....

Får se vad vet. säger.

• Bubbelbarn

Det behöver inte finnas rävar i närheten.
    Utan det är nått dom kan bära med sig sen valpen var hos uppfödaren.
    Dom kan vara smittbärare utan att få det själv.
    Räcker med att er hund träffat en annan hund/katt som kan vara bärare av skabb.
    Våra katter fick öronskabb det och vi ringde vet.
    Så den förklaringen fick vi.
    Men vi fick medcin så nu är allt bra igen!
    Lycka till!
    Förstår att du lider med din hund!

• Nilla2005

våra 2 hundar hade inte heller på öron och knä men exakt som din främst i "ljumskarna" och armhålårna, senare på rygg o lår....

• Eliin

men menar du rävskabb nu?? Öronskabb är ju en helt annan sak...

• Eliin

nilla2005: hoppas du har rätt.. man blir ju orolig att det ska vara något allvarligt..

• Nilla2005

ja, jag menar rävskabb!

• Eliin

Nilla2005: menade bubbelbarn.. Rävskabb och öronskabb är ju inte samma sak...

Svar på tråden min älskade vovve har sån klåda.. river tills han blöder..:-(