• brokig

Hårtvätt vid klippning?

Jag brukar alltid få håret tvättat när jag klipper mig utan att jag sagt till om det. Det verkar som att frisörerna föredrar att jobba med nytvättat hår. Därför brukar jag alltid se till att ha en halvrent hår (tvättat för två dagar sedan) när jag kommer till frisören, för det känns så onödigt att ha nytvättat hår när de ändå tvättar det direkt.

Döm om min förvåning när jag idag kommer till en ny frisör med mitt halvrisiga hår (tvättat i tisdags) och hon direkt tar fram sprayflaskan och börjar klippa utan att första tvätta. Jag har aldrig varit med om det förutom vid drop-in-klippningar då man vet att det är krot om tid. Det kändes inte roligt att lämna frisören med fett hår (inkletat i frisörstyling) och få tvätta håret direkt när man kom hem. Jag som älskar den sköna känslan av ett perfekt hår som man brukar ha.

Är det inte standard att tvätta håret på tidsbokade kunder, eller har jag gått hos undantag?

• Svar på tråden Hårtvätt vid klippning?
  • Duckan74

Har aldrig varit med om det hos min frisör iaf.

• söjsan

Det är så att man INTE skall tvätta håret före slingor/färg. Färgen sätter sig mycket bättre när det är ett par dagar sedan man tvättade det, helst skitigt hehe. Men vid klippning skall det inte ha ngn större betydelse...

• brokig

Jag gjorde alltså bara en vanlig klippning, och har klippt mig på flera salonger de senaste åren och alla har tvättat innan utom dne här märkliga frisören

• Bonanza

Jag tvättar aldrig håret innan nu längre, för det är så skönt när de tvättar mitt hår! Någon gång har de då klippt i smutsigt hår, och det är hemskt! Jag förstår dig. Jag brukar efter detta påpeka att mitt hår inte är rent, och hoppas att de fattar piken!

• söjsan

ibland tar de ju betalt för tvätten, kanske därför de inte gjorde det utan att du påpekade det.

• brokig

Man brukar ju bara ta betalt för hårtvätt om kunden beställer det, i en klippning förväntas det ingå tycker jag.

Bonanza: Jag funderade på att säga åt henne att tvätta håret innan hon fönade det torrt, men jag orkade inte bråka idag.

• 201201232

Det verkar skilja mellan olika salonger. Dessutom tycker jag aldrig att håret blir lika bra klippt om de inte tvättar det först. Där jag klipper mig tvättar de alltid håret först oavsett om jag går dit med fortfarande blött nytvättat hår eller inte.

• Hoppentoss

Hej.

Som frisör vill man alltid tvätta håret när man klipper en person även om det är nytvättat.
    Orsaken är att det är lättare att klippa ett nytvättat hår.
    och det blir bättre resultat.

Dom enda gångerna man INTE tvättar ett hår innan är vid färgning och slingor. För då är det bra att fettet i hårbotten skyddar hårbotten.

När man Tonar tvättar man håret med för att öppna upp håret ordentligt så toningen kommer in bättre.

Detta fick jag lära mig och detta har jag jobbat efter i 15 år som Frisör.

FD Frisör

Svar på tråden Hårtvätt vid klippning?