• brokig

Hårtvätt vid klippning?

Jag brukar alltid få håret tvättat när jag klipper mig utan att jag sagt till om det. Det verkar som att frisörerna föredrar att jobba med nytvättat hår. Därför brukar jag alltid se till att ha en halvrent hår (tvättat för två dagar sedan) när jag kommer till frisören, för det känns så onödigt att ha nytvättat hår när de ändå tvättar det direkt.

Döm om min förvåning när jag idag kommer till en ny frisör med mitt halvrisiga hår (tvättat i tisdags) och hon direkt tar fram sprayflaskan och börjar klippa utan att första tvätta. Jag har aldrig varit med om det förutom vid drop-in-klippningar då man vet att det är krot om tid. Det kändes inte roligt att lämna frisören med fett hår (inkletat i frisörstyling) och få tvätta håret direkt när man kom hem. Jag som älskar den sköna känslan av ett perfekt hår som man brukar ha.

Är det inte standard att tvätta håret på tidsbokade kunder, eller har jag gått hos undantag?

• Svar på tråden Hårtvätt vid klippning?
  • Gustie

Så olika det är alltså, för jag är bara med om att de tar betalt för tvättning...

Ingen av de senaste frisörerna jag har haft har tvättat håret innan klippning.
    En gång frågade en frisör mig om jag ville att hon skulle tvätta det och jag tänkte att självklart vill jag det, det är ju så skönt...
    Hon tog 90 kr för det sen

Men det gör mig inget, jag gillar sällan hur de friserar håret, så jag hoppar gärna in i duschen efteråt och fixar det själv

• 201201232

Jag duschar också alltid direkt när jag kommer hem, håret luktar konstigt och är alldeles stelt av all gegga (styling kallar frisörer det visst). Men det blir alltid bättre hos frisörer som tvättar först.

• garin

men OM det är så att ni måste tvätta håret direkt efteråt pga all "gegga" eller att de stylat det konstigt, varför säger ni inte åt frisören det INNAN h*n häller i en massa stylingprodukter i håret? eller säger att: "nej, jag är inte nöjd när luggen ligger på det sättet" osv...

• Gissella Star

Det är väl att säga till innan , tror att det kostar 20 spänn extra eller något....Jag brukar säga: Tvätta mitt hår innan och så gör dem det......Oftast frågar dem alltid innan

• AnnaKlara

Det är skitdåligt att bara spraya, det går inte få en jämn väta i håret på det viset, således ingen särskilt bra klippning...kan inte tänka mig att en salong som är rädd om sitt rykte skulle jobba på det viset.

• MSI

var nere i Spanien och klippte mig där. Visserligen ett äventyr då jag inte kan ett ord spanska men iaf. Då tvättades hår innan klippningen (samt massage av hårbotten). Sen klippning. Sedan tvättning igen. Och där efter styling.

Detta till en tredjedel av svenska priser.

• garin

tycker det låter överdrivet att tvätta både före och efter en vanlig klippning. före är ju bra, men efter - igen?? äh, bara att tacka och ta emot. =)

• MissDecember

Min erfarenhet är att frisörer INTE brukar tvätta håret innan vid en vanlig klippning. Det är väl ändå upp till kunden att tvätta håret.

• brokig

Men klippningen brukar ju bli bättre om håret tvättas innan och dessutom känns det som vettig service att skicka hem kunde som är fräscha i håret.

• softsofie

jag har aldrig varit med om att min frisör INTE har tvättat mitt hår före klippning.

• bettyboopan

Jag blir inte riktigt klok på det där, nästan alltid har jag fått det tvättat, men nu senast så fick jag det inte. Såg sen att det var olika priser för bara klipp och tvätt + klipp. Men förut så har dom gjort det automatiskt.. på något ställe har jag tom fått massage i hårbottnen..
    Man får visst fråga före i fortsättningen!

• väntar o längtar

Tror jag har varit med om att frisören inte tvättat håret 1-2 gånger. Det är då jag varit på någon annan lite mindre (=billigare) salong.
    På min ordinarie salong tvättas håret alltid innan klippning.

• Julia85

Här har jag ALDRIG varit med om att frisören tvättar håret innan klippning!! Däremot efter om man tex gör slingor, eller något annat sånnt..

• Chaia

Jag får alltid håret tvättat innan klippningen. Om det ska färgas så tvättas det inte innan färgningen, men dock efter.

Min vänninna som är frisör tvättar alltid håret på kunderna av två anledningar. För det första blir klippningen bättre och för det andra är det jättesnuskigt för frisören att pilla i ett skitigt hår.

• bluemountain

jag har varit igenom en hel del salonger och alla har tvättat håret innan. Nu ska jag prova en ny på lördag och de har massagestolar och gör låååång hårbottenmassage mmmm va gott

• Nalanie

Tycker att de oftast inte tvättar håret, men jag tvättar ändå håret själv minst en gång om dagen.

Sedan brukar jag fundera lite över hur fräsch man är efteråt. Hur vet jag att de är rena om händerna och rengjort kam/sax/borste innan?! Så jag brukar ändå tvätta mig på kvällen, vet ju inte vart deras grejer varit!

• Sallisen

Mina frisörer tvättar alltid innan de klipper!

• Trynträ

Min frisör tvättar aldrig håret. Det kan iofs bero på att jag aldrig använder hårspray och att håret är tvättat kvällen innan. Däremot tvättar jag håret direkt jag varit hos frissan.

Svar på tråden Hårtvätt vid klippning?