• Alice75

Syrenhäck???

Halloj. Nu idag gick samtalen med grannen framåt och jag har alltid gillat syrenhäckar. Sade det som förslag till grannen på gemensam grannhäck mellan våra gårdar och han verkade också gilla det.

När sätter man en syrenhäck?
    Visst växer de fort, eller?
    Och vilken syren ska man välja?
    Jag tycker en vit syren skulle bli supersnygg, men är den skitdyr och svårskött tro?

Tacksam för alla synpunkter.

• Svar på tråden Syrenhäck???
  • Tuva83

Jag puffar. Skulle också vilja veta samma sak. Är den svår att sköta, mycket trimmning??

• teja

vi planterade en syrenhäck vid tomtgränsen för ca 5 år sedan och den ser fortfarande inte ut som en häck. 

• Mausiii

Syren växer inte så jättefort, men se till att ge den bra växtförutsättningar, bra jord, lämplig gödsel och gott om vatten.
    Annars behöver man inte göra så mycket med den. Att klippa ner syrenbuskar hämmar blomningen, så man får tillåta syrenen att ta stor plats om man vill ha en rikligt blommande häck.

• Alice75

Tack Mausi.
    Den får gärna ta lite stor plats för vi har precis där en liten kort sluttning ner till häcklinjen. typ 1,5 meter i sidled. Och perfekt att inte behöva göra så mycket med den, bara låta den växa.
    åh, jag blir mer och mer sugen på en syrenhäck. Hoppas grannen också är det..

• Jenny70

Vi har oxå planterat syrener just nu, kan man göra hela sommaren bara man vattnar ordentligt. Har erfarenhet från förra huset där vi oxå planterade syren - att det tar tid!!

Den vanliga syrenen finns bara i lila, övriga är förädlade.

• Charmtrollet

Tänk på att rötterna tar en oändlig plats och den dricker massor. Gräsmattan i närheten blir inte superfin.....och blommor under kan man nästan glömma. Annars är ju syréner UNDERBARA! Fast personligen gillar jag dom storblommiga och mörklila!

• Carisma95

Det här med att man inte ska trimma dem. Har sett många syrénhäckar/buskar som är glesa nedtill... Är det pga att man INTE ha trimmat dem, eller just för att man har försökt med det...?

• Alice75

Jenny70: Ja, det är sant, de andra är ju förädlade, men de blir ju också ganska stora ju, tycker jag, men den vanliga ljuslila bondsyrenen är också superfin. Och troligen billigare, vet att grannen har dåligt med pengar just nu.

• Alice75

Charmtrollet: Men jag tycker inte att gräsmattan runt de stora syrenbuskar vi har på en annan sida av huset är så gräslig. Och det är inte tänkt att ha planteringar just vid häcken ändå, faktum är att halva häcken kommer att gränsa till vårat "lekland" med gunga, sandlåda och allt annat. Så det är ju inte så fin gräsmatta där ändå.

• Alice75

Carisma: Kollade precis på våra stora syrenbuskar med bondsyren och dem har vi inte gjort någonting åt, är på vår tredje sommar här nu, och på dem har det kommit upp jättemycket nytt längst ner nu. Så det är kanske så att de sköter sig bäst själva..

• isisisis

Oftast vill man ju ha en häck tät och fin,som insynsskydd bla...
    Syrenen är så fin när den blommar,så jag föredrar en berså eller ett friväxande ´syrenträd istället.....Tycker det är trist att behandla syrenen som häck!

• Mausiii

Syrenerna blommar på förra årets skott, så det kan vara ett skäl till att de mest blommar uppåt. Om en syren blir ful och gles, visst kan man kapa av de skrangligaste grenarna långt nere, men det kommer att ta tid innan det blir buskigt och blommigt.

• Jenny70

Jag har köpt 3 plantor i sommar & de kostade 59:- styck & de har tagit sig jättebra! Skulle egentligen velat blanda in nå´ra vita, men nu har jag köpt dom vanliga billigaste bondsyrénerna & det går ju precis lika bra det.

Svar på tråden Syrenhäck???