• pCp

3 månader och tar sig framåt...

Jag vet att det finns de föräldrar som jämför sina barns utveckling med andra barns utveckling samt de föräldrar som "tränar" sina barn. Jag kan inte påstå att jag har tränat extra mycket med min son. Däremot har jag märkt att han tränat upp sina ben- och magmuskler i babygymet. Sonen vart 3 månader i veckan och han är väldigt rörlig av sig.

Han älskar att sitta upp med stöd och att hålla i mina fingar och dra sig upp mot sittande är en av favoritsysselsättningarna. Han vänder sig även från mage till rygg samt från rygg till mage. Det senare gör han allt oftare och när han kommit runt försöker han hasa eller snarare åla sig framåt. Ikväll lyckades han riktigt bra. Han började med att vända sig från rygg till mage, snurra runt ett halvt varv (placera fötterna där huvudet var innan) och sen bar det av en rejäl bit framåt. När jag tog upp han bara log och skrattade han åt mig. Jag kunde inte göra annat än att skratta med honom.

Jag har fått för mig att barn inte börjar bli riktigt rörliga förrens tidigast kring sex månaders ålder. I mitt fall känns det som om att jag måste ta och barnsäkra hemmet redan nu... Jag gillar inte att jämföra barns utveckling för jag är av åsikten att de själva lär sig nya färdigheter när de är mogna för det och det hinns med utan intensivträning. Dock vore det skoj att höra om det är någon annan som har upplevt någon liknande med sina 3-månaders. En snabbsökning bland tidigare inlägg säger mig att det inte är så vanligt att börja ta sig framåt så tidigt som min son bevisligen gör. Självklart är jag stolt över att min son är så vältränad och stabil. Fast mest stolt är jag över att han är så otroligt glad och harmonisk samt har en enorm aptit på livet.

• Svar på tråden 3 månader och tar sig framåt...
  • MiaL

hmm.. är det verkligen så ovanligt?
    min son blev 4 månader idag (lördag) o har hållt på så i knappt en månad ungefär.. min dotter var likadann.. hon kröp stadigt när hon var 5 månader, på bvc trodde de vi ljög (!!!) så hon visa dom!!

jag tycker man hör allt oftare att barn är "tidiga". allt från att hålal huvudet stadigt till att bäörja gå vid 6-7 månader...

• pCp

Jag vet inte hur vanligt eller ovanligt det är, men jag vet att det kan skapa hysteri hos föräldrar som har barn som ännu inte har lärt sig motsvarande färdigheter. Jag funderade på om jag skulle skriva något alls, men så tänkte jag: Va sjutton, jag kan inte sitta här själv och bara läsa på om barn som lär sig att ta sig framåt vid 6 månaders ålder så jag chansar att skriva för att se om någon svarar.

Det känns ju liksom lite snett att läsa i olika föräldratidningar eller böcker om att min son inte borde klara av vissa färdigheter förrens han är dubbelt så gammal som han är nu. Än värre är det att höra av föräldrar som har äldre barn som ännu inte lärt sig dessa färdigheter. Jag hoppas verkligen inte att mitt inlägg bidrar till någon sådan hysteri...

• Spixie

Mial:
    Finns det verkligen barn som kan gå vid 6-7 månader??? Oj!!!(i så fall)

• malinka2

Min son är 2.5 månader och oxå välldigt rörlig, han har vänt sej några gånger från rygg till mage o tvärtom men just nu är det händerna han tränar. Ganska kul det där min dotter var "sen" på sitta, krypa osv men däremot var hon tidig på pincettgrepp osv När hon börja på dagis vid 1 1/2 år och höll pennan "rätt" blev dom alldeless paffa *ler* . Alla barn är ju olika och det är väl tur!
    Min bästa vän har en son som bara är 10 dagar äldre än min o vi aktar oss noga för att prata om utveckling, det blir så lätt avundsjuka! Välldigt konstigt egentligen för nästan alla barn lär sej ju allt det där dom ska...bara på olika tid...

• minimilla

Samma här... Vår Minja började vända sig vid 2½ mån..nu när hon e 3§ mån försöker hon ta sig fram.. BVC sa att hon e ovanligt tidig och kommer snart krypa!

Jag tycker bara det är kul och uppmuntar henne när hon vill!

• Ulle73

Min tjej är såååå nöjd hela tiden. Hon är nu fyra månader och har inte börjat vända sig än... Alla är de olika. Hon kanske är lika nöjd (läs lat) som sin pappa. Hon började gå när han var sexton månader.

• Mirris

Jag har världens (kanske inte) rörligaste bebis.. han älskar o sparka o veva o grejja.. Han blir 6 månader den 25
    Men vända sig om .. NÄ där är det stopp..han kommer halvvägs och sen ger han upp, o inte vill han sitta så mycket heller.
    Nä, han ska ligga på rygg o åla sig bakåt. Eller bara ligga på rygg o toksparka (lyfter upp benen o rumpan, och sen slår han ner i golvet med en otrolig kraft)
    Han tycker det är häftigt att hoppa runt i sin hoppgunga som vi fått låna för en vecka sen!!
    Men nåt mer händer inte.. känner oss lite "efter", men han får väl hållas i sin egen fart. Jag har inge bråttom. Ganska skönt o veta var han är.
    På sin höjd trasslar han in sig i nån stol eller nåt när han ålar omkring. *haha*
    Gullungen!

Sanna med en "sen" bebbe

• jeannette

hej pcp!!
    min dotter är 3 månader:)
    hon är aldrig stilla ha va igång hela tiden såver sina små siesta under dan men de är korta

ok ska skriva va hon gör o ej gör.(kopierar från det du skrev o lämnar kommentär)

älskar att sitta upp med stöd ja riktig sitta gillar hon.

Hon vänder sig INTE från mage till rygg samt från rygg till mage, har aldrig sett det MEN på natten lämna jag henne i en ställning o när jag vaknar mitt i natten så ligger på ett annat Så hon vänder sig men jga har inte sett själv när hon gör det.

"åla sig framåt", ja det gör hon oxå:)

rolig att man fick jämföra lite eftersson det är första barn så vet man inte hur mycket hon ska kunna o så..
    men jag är nöjd

• Elise

Min dotter har inte heller så bråttom. Hon är 7 1/2 månader och varken sitter ordentligt utan stöd eller kryper. Men, nu var ju inte morsan så snabb i utvecklingen heller när hon var liten :)

Svar på tråden 3 månader och tar sig framåt...