3 månader och tar sig framåt...
Jag vet att det finns de föräldrar som jämför sina barns utveckling med andra barns utveckling samt de föräldrar som "tränar" sina barn. Jag kan inte påstå att jag har tränat extra mycket med min son. Däremot har jag märkt att han tränat upp sina ben- och magmuskler i babygymet. Sonen vart 3 månader i veckan och han är väldigt rörlig av sig.
Han älskar att sitta upp med stöd och att hålla i mina fingar och dra sig upp mot sittande är en av favoritsysselsättningarna. Han vänder sig även från mage till rygg samt från rygg till mage. Det senare gör han allt oftare och när han kommit runt försöker han hasa eller snarare åla sig framåt. Ikväll lyckades han riktigt bra. Han började med att vända sig från rygg till mage, snurra runt ett halvt varv (placera fötterna där huvudet var innan) och sen bar det av en rejäl bit framåt. När jag tog upp han bara log och skrattade han åt mig. Jag kunde inte göra annat än att skratta med honom.
Jag har fått för mig att barn inte börjar bli riktigt rörliga förrens tidigast kring sex månaders ålder. I mitt fall känns det som om att jag måste ta och barnsäkra hemmet redan nu... Jag gillar inte att jämföra barns utveckling för jag är av åsikten att de själva lär sig nya färdigheter när de är mogna för det och det hinns med utan intensivträning. Dock vore det skoj att höra om det är någon annan som har upplevt någon liknande med sina 3-månaders. En snabbsökning bland tidigare inlägg säger mig att det inte är så vanligt att börja ta sig framåt så tidigt som min son bevisligen gör. Självklart är jag stolt över att min son är så vältränad och stabil. Fast mest stolt är jag över att han är så otroligt glad och harmonisk samt har en enorm aptit på livet.