dolt socker !
läste nyligen i en bok, där stod det lite om dolt socker. visste ni att i en lite nyponsoppa är det 40 sockerbitar i och i en risifrutti är det 14 sockerbitar i. värt att tänka på.
läste nyligen i en bok, där stod det lite om dolt socker. visste ni att i en lite nyponsoppa är det 40 sockerbitar i och i en risifrutti är det 14 sockerbitar i. värt att tänka på.
Usch ja vad det finns socker i ofantliga mängder i det mesta!
Ett alternativ är att göra egen nyponsoppa på ett ekologiskt nyponmos som man kan köpa i hälsokostaffären. Märket är Bionova och man blandar upp moset med den mängd vanligt vatten som man vill ha i en kastrull och värmer det lite.
Moset är sötat med äpple och smakar väldigt gott.
Hittade tipset i senaste Vi Föräldrar där de också tipsar om osockrat nyponmjöl som även det finns att köpa i hälsokostaffären men den soppan kräver lite sötning.
Det finns väl sockerfri nyponsoppa?
På ICA!
Ugh spixie, den sockerfria nyponsoppan är verkligen inte god.... Då skippar jag hellre nyponsoppa. Fast jag vet inte vad som väger för eller mot.. det är ju väldigt mycket nyttigt i nypon också.
Har inte testat den sockerfria varianten men den innehåller väl någon typ av alternativt sötningsmedel typ aspartam eller nå´t? De flesta sockerfria alternativen är ju sötade med dessa konstgjorda alternativen.
Nyponmoset är HELT fritt från någon typ av sötningsmedel utan innehåller bara äpple.
Nej, på pulver finns en helt osötad nyponsoppa med svarta vinbär.
vi har ekströms osötade nyponsoppa på pulver... den med äpple och svarta vinbär... oliver gillar den... men igår var min mamma som är "sockerhysterisk" på besök och läste på förpackningen... den innehåller maltodextrin som tydligen är ett slags socker... så dom ljuger på förpackningen... men den är väl i alla fall det bästa alternativet och vill man undvika socker färmst för tändernas skull så är den väl ok ändå...
Ja just det, tänkte väl det!
Vad jag har fått fram på intensiva sökningar är att maltodextrin används som stärkelse och sötningstillsats. Bla i gelegodis, öl och uppenbarligen i Ekströms "osötade" nyponsoppa. Tyvärr är jag inte kunnig i vad "högre sockerarter" innebär. Det verkar i alla fall vara ett någorlunda naturligt framställt ämne av majs, korn eller vete.
Saxat från www.humle.se
"Maltodextrin, eller dextrin, är oförjäsbara sockerarter som bidrar till ölets fyllighet istället för att jäsa ut till alkohol. Kan användas som komplement för att framhäva fyllighet hos öl. Detta maltodextrin innehåller 93% högre sockerarter (i övrigt 2% glukos och 5% disackarider). [Kan även användas till kosttillskott/sportdryck.] "