Pitbull
Hur många är det här som har pitbull och barn?
Jag skulle ha köpt en men blev gravid när dom föddes så det blev lite mycket
Är fortfarande väldigt sugen...
Hur många är det här som har pitbull och barn?
Jag skulle ha köpt en men blev gravid när dom föddes så det blev lite mycket
Är fortfarande väldigt sugen...
tråkigt att dom avlat så illa på pitbulls tycker jag.
Men jag tycker ändå inte dom är mer än vanliga hundar för vilken hund som helst blir ett vapen i fel händer.
Dom är ju avlade för att kampa med tjurar från början i en grop och gruvarbetarna satsade pengar
Därav namnet..Pit=grop bull=tjur.
Amstaff är ju samma hund så det är konstigt att ingen pratar lika mycket om den
Eng staff kallas för The Nanny, ej Amstaff...
Sen kallar man de ej för sk Kamphund, utan hund...
Har ej dessa raser, men vill gärna ha en A,mstaff, känner folk med både pitts, staff å barn, Går hur bra som hellst...
Med rätt ägare, bakgrund på hund blir vilken hund som hellst bra!
Japp det är jättesynd att aveln på pitbulls är så tragisk nu för tiden. Jag tycker inte att den gamla aveln på dem var fel för det var ju trots allt den som formade hundarna till vad de är idag. Men dagens skitavel där vilka hundar som helst paras mest för att ägarna ska tjäna pengar eller bara vill ha en gullig valp efter sin snälla tik är så jävla idiotisk och förstörande för rasen så det är inte sant. Nåväl nu var det inte avel tråden handlade om..
så jag ska försöka vara tyst trots att ämnet ligger mig varmt om hjärtat.
Visst är pitbullen som vilken hund som helst i mångt och mkt men de har (precis som många andra raser) en stor benägenhet till hundaggressivitet och det vet de som jobbar med dessa raser. Viktigt att alla som tänker skaffa en pit/amstaff tänker på det så att det inte kommer som en chock bara den dagen ens älskade lilla snutt ryker ihop med hundpolaren som den växt upp tillsammans med och stort blodvite uppstår. För även om det absolut inte händer alla så är det väldigt, väldigt vanligt.
Vad har du tänkt att gära med din hund? Tänker på att Eurasier och Pitbull är så helt olika typer av raser, både till psyket och till utseendet.
En Euraiser är en ren sällskapshund som trivs med att "bara vara med familjen" och inte kräver så mycket (absolut inte en hund att träna bruks med t ex) medan en Pitbull kräver massa stimulans och fostran för att bli en trygg individ.
Kontakta rasklubben för Pitbull eller kolla på deras hemsida www.pitbull.se/.
Jag tror inte de håller med om att Pitbullen är så lätt att uppfostra. De säger bl a att en Pitbull av naturen är aggresiv mot andra hundar så jag tror inte du kan vara så säker på att den kommer att gå ihop med din andra hund.
De är underbara mot människor och säkert mot barn men inte alltid mot andra hundar.
Nej det är så sant Hely. De kräver enormt mkt stimulans. Fast en pitbull är inte direkt svårfostrad, men den KRÄVER att ständigt få möjlighet att arbeta för att må bra. Absolut ingen ren familjehund hur mkt en del än vill göra den till det.
Däremot vet jag ingenting om Eurasier, kan du inte berätta lite för mig? hehe lite nyfiken på vad TS är ute efter för typ av hund faktiskt.
Kanske har märkts på mina inlägg.
Man får inte avla på pitbulls i Sverige, så om du vill köpa en måste den importeras. En amstaff får däremot avlas på. Pitbull och amstaff har avlats åt olika håll på senare år, pitbullen används fortfarande mycket till kamp i sitt hemland. Amstaffen är mer avald på utställning och sällskap. Från början var det en ras som delades för ett antal år sedan.
Vi har sk "nanny-dog" han e så underbar!
Skaffa dig en sån tycker jag! Lite partisk som jag är.
För den som är nyfiken på att se våran Kimpan så finns bilder i mitt galleri.
Det finns inget avelsförbud på Pitbull i Sverige idag om det inte kommit precis nyligen (i dagarna?) däremot är de inte lagliga i en hel del andra länder och de har en kort stund varit olagligt att avla på dem i Sverige också.
Amstaffen och APBT delades till varsin ras 1936
Obs, jag hoppas inte det låter som att jag är emot Pitbull. Tvärtom avskyr jag den negativa propagandan som förs mot rasen. Vad jag däremot är emot är Pitbullägare som inte vet vad de har i kopplet, som envist hävdar att "min hund skulle aldrig bita en annan hund". Visst, just din hund kanske inte gör det, men generellt är rasen hundaggresiv och det går inte alltid att plocka bort.
Precis på samma sätt ogillar jag när människor skaffar en Border Collie och sen förvånas över att den vill valla barnen, eller en Hamiltonstövare och sen undrar varför han jagar. Ja, ni förstår nog min poäng.
Jag fattar precis. Det var just det jag ville belysa i mina inlägg till TS om hennes tidigare hund osv. Har MÅNGA års erfarenhet av dessa raser och tycker det är svinsynd att så många tror att det går att pacifiera dem genom att övergosa dem och tror att de då ska fungera med andra hundar eller aldrig göra ngn illa. Det är ARBETANDE hundar, inga rena sällskapsdjur och man måste veta att de har ett stort mått hundagg i sig.
Jag skulle som ett exempel ALDRIG släppa ngn av mina hundar lösa bland andra hundar eftersom de är av de raser de är. Nu har det aldrig hänt ngt och de har aldrig visat några sådana tendenser, men man kan aldrig veta när den dagen kommer. Hamnar de sen i ett bråk så får det ofta förödande konsekvenser då det är mkt kraft i dem.