• Selma77

Hur tänker ni tvillinggravida göra med föräldraledigheten?

Hallå allihopa!

Jag tycker det här med att planera föräldraledighet är otroligt svårt! Fram tills nu har det bara känts overkligt. Men nu är det nog dax att fundera lite.

På Tvillingklubben sas det att pappan kan ta de extra 90 dagarna för att vara hemma med mig samtidigt. Någon som vet om det stämmer?

Om jag hade väntat en enling hade jag nog tyckt att drygt ett år vore lagom. Men har ingen aning om vad som kommer kännas rätt med två.
    Svischar dagarna bara förbi, eller kommer det bli så pass jobbigt att jag kommer vilja lämna dem till dagis?

Berätta gärna hur ni funderar!
    Ha det bra i sommarvärmen!

• Svar på tråden Hur tänker ni tvillinggravida göra med föräldraledigheten?
  • Den där Linn

Ni kan ju vara lediga för ett barn var!

• Jungfru1985

puffar på här me..

• Selma77

Linn84: Menar du att vi skulle kunna dela helt på föräldraledigheten och vara hemma samtidigt?

• Den där Linn

Ja, ni tar ju för ett barn var!

• cta

vi har pratat om att jag blir hemma hela -07 och börjar jobba efter nyår 07/08 och att maken då är hemma ca 3månader.Men det är en stund kvar,så vi hinner kanske ändra oss.Jag har ju inte bf förrän 30/10.
    Vi har ca 20dagar sparade från dottern som nu är 2år,så maken ska först ta ut 20 pappadagarna han får och sedan 20föräldradagar för dottern.Så då blir han hemma ca 8 veckor den första tiden.
    Man kan väl ta ut 20 pappadagarna mån-fre eller måste man ta mån-sön?

• Fommpen

För oss är det ett bra tag kvar, men jag har funderat lite på det iallafall. jag kommer att få den lägsta ersättningen, alltså 180kr om dagen. Så då är det lika bra att jag tar alla de lägstagarantidagarna som nu har höjts från 60kr till 180kr. På så sätt kan jag vara hemma i ca 1år och sambon kan vara hemma i minst 8 månader efter det.

Jag har aldirig hört att man får vara hemma båda två. Det verkar ju vara jättebra. Men det kan ju bli väldigt fattigt då.

• Den där Linn

Kopierat från FK:

"Deremot kan ni vara lediga samma dag med tillexempel föräldrapenning för en halv dag vardera eller föräldrapenning samtidigt för två olika barn"

• Spaceray

Min man börjar sin pappaledighet nu på måndag! Om 2½ vecka ska jag snittas!! Sen tänker han vara hemma i två månader efter och sen börja jobba igen, eventuellt ta några veckor i höst och i vinter ifall vi känner att det behövs. Jag själv tänker vara hemma i ungefär två år, om det känns bra så får dom börja på dagis hösten 2008. Tänker ta ut 4 dagar i veckan första året.
    Har också hört att det är många som är hemma samtidigt över de 90 extra dagarna, dock är det ingenting som dom informerar om på fk.

• Minisarna

Jag ringde och pratad med FK om detta igår och de sa att båda föräldrarna kan vara hemma samtidigt om man får tvillingar om föräldrarna tar föräldraledigt för en tvilling var. För ena tvillingen har man vanligt antal dagar och för den andra så 10 extra pappadagar + 90 dagar med föräldrapenning + 90 dagar med lägsta nivån.

Jag och min man väntar tvillingar nu i sommar och tänkte vara hemma båda två till jul. Sedan får vi se hur vi gör med resten av dagarna men vi kommer försöka dela dem så lika mellan oss som möjligt. Vi tänker inte ta ut full ersättning hela tiden för så räcker det längre.

• Annielara

Hejsan! Våra kommer med igångsättning eller snitt i början på augusti, sedan är pappan och jag hemma tillsammans "med varsin tvilling" i fem månader; till årsskiftet. Efter det blir jag hemma tills de är ett år och sedan är jag hemma på halvtid ett halvår eller ett år till.

Jag vill verkligen inte vara hemma själv de första fyra-fem månaderna, sedan hoppas vi att de sover om natten. Tänk om rackarna får koliiiik!! Är lite skraj för att bli psykotisk av sömnbrist om jag ska är hemma själv..

Vår lösning verkar rätt lik Minisarna :). Hoppas ni alla hittar en bra lösning.

Svar på tråden Hur tänker ni tvillinggravida göra med föräldraledigheten?